HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kontroversiellt om MP3...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/09/02 :  19:36:17  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jag läste någonstans att det inte finns någon hörbar skillnad (alls) på bra kodade MP3s med en kvalité på över 200 Kbps och vanliga CD-skivor.

Jag utgår ifrån att samma signalkälla har använts, (MP3 omvandlas väl antagligen till WAV så att musiken kan spelas upp på vanliga CD-spelare, en "förlust" vid en sådan omvandling vore mycket besynnerlig, inte sant?), men jag ställer mig ändå tveksam till påståendet... vad tror ni?

Edited by - HanssoN on 2003/09/03 00:09:36

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/02 :  19:53:36  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag har provat att göra audio CD av Mp3 filer jag själv gjort med EAC och lame i upp till 320 kbit/s och det finns hörbar skillnad men största skillnaden är att man tröttnar fortare på att lyssna på sådana skivor än originalen.
och jag har ingen höjdar CD.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/02 :  20:02:31  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Påståendet är fel, men det är svårt att påstå att skillnaden är stor. Det finns massor av blindtester där det är bevisad skillnad i ljud. Men hur kodningen blir, beror mycket på vilket programmaterialet är. Det är lätt att framställa konstiga ljud som tar knäcken på nästan vilken psykoaksustiskt bitreducerande kodare som helst. Fast börjar bithastigheten bli uppåt en tredjedel av PCM samt en sofistikerad algoritm, då blir det mycket svårt.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/02 :  20:12:58  Show Profile Send Hepcat a Private Message
just det Vorbis/Ogg kommer närmare originalet bättre algoritm att använda men inte lika utbrett.

www.selleri.de
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/09/02 :  22:31:48  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Själv använder jag LAME/EAC, men jag kan inte svära på att det är hörbar skillnad mellan dem och originalen... iofs måste jag väl göra en ordentlig jämförelse någon gång... Jag misstänker att andra faktorer också spelar en viss roll i dessa sammanhang. Kvalitén på CD-R-skivorna t.ex.
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/09/02 :  22:37:34  Show Profile Send allbinn a Private Message
Jag kan svära på att jag hör skilnad mellan LAME 320kbit/s och mpc Q6 ca.200kbit/s
mpc låter SÅÅ mycket bättre.
har hört att vorbis är bättre än mp3 upp till 128 men sedan så vinner mp3.
(Ahh detta är en djungel!)

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/02 :  22:48:16  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Allbinn: Hur gjordes mp3:an? Alltså hur rippades låten, vilket program användes? Och vilket program användes för att koda till mp3?

Att lyssna på en mp3 gjord med t.ex Audiocatalyst (xing) är som att doppa huvet i en jordfräs, ack så illa mao.
Att lyssna på en mp3 gjord med Lame & Exact Audio Copy (även här beroende på HUR du rippar) i bitrate ovanför 256 är en annan sak.

Håller dock med om att mpc låter bättre. Att göra mp3 under 192 är tjänstefel. Att använda skitprog som Audiocatalyst är tjänstefel det med :)

-Vecc

Edited by - vecc on 2003/09/02 22:49:05
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/09/02 :  22:54:19  Show Profile Send allbinn a Private Message
vecc
Självklart är det EAC secure + disabled cash och plextor som gäller, Plextool går också bra.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/02 :  23:06:47  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Gott att höra :)
Men vilken kodare?
Go to Top of Page

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2003/09/03 :  00:33:55  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
ehh... hej, jag blir lite osäker här, alla verkar veta va de snakkar om...=S, min åsikt är att om man har ett bra ljudkort och kör det direkt till förstärkaren låter det mykke bättre än om man bränner ut det, om man inte har en skitbra brännare då, har läst nån tråd om vilken brännare som gav minst (obs finns fortfarande) förluster... men jag är tveksam om hur många som kan höra skillnad på en bra mp3 direkt från datorn och en cd....
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/03 :  00:46:38  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
humma, nej! Det beror såååå mycket på vilken kodare du använder! Åhh gud vilken skillnad det är på Xing 256 och Lame dito!!
Go to Top of Page

Djur
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/09/03 :  21:24:25  Show Profile Send Djur a Private Message
Någon som hör skilnad på en wav och waven körd genom LAME till 320 kbit/s?

Isf gör jag gärna en wav till 320 och tillbaka till wav och slänger upp någonstanns så kan ni alla som känner er så duktiga då få gissa öppet, så publicerar jag svaret när intressenterna avtar :)
Go to Top of Page

Elusive
Member

78 Posts

Posted - 2003/09/03 :  23:10:25  Show Profile Send Elusive a Private Message
Djur:

Hela min skivsamling ligger rippad som MP3, och jag har alltid varit helt säker på att man inte kan höra någon skillnad mellan 320kbit LAME+EAC MP3:or, men igår lyssnade jag på DJ Shadow (Private Press) och efter en stund kändes det som att det fattades något i ljudbilden. Dubbelkollade alla inställningar i Foobar2000, men det lät fortfarande konstigt. Hämtade orginalskivan som och växlade över till min lånade Micromega. Jag kunde inte tro mina öron. Naturligtvis blev jag rasande, då jag är en sådandär pragmatisk-rationellt lagd människa. Nästa dag bad jag min bror hjälpa till med ett blindtest, vi höll på i ungefär en timma och hann igenom nästa hela albumet.

Av 11st låtar lyckades jag pricka rätt 8 gånger. Och det handlar inte om att jag kanske tyckte om "ljudbilden" från Micromegan, för att alla tre källorna (Mp3, CD-Transport, Rippad Wav) gick igenom min DAC.

Mitt ego fick sig en sjuhelvetes smäll igår. Jag hånar Shakti stenar och tycker att människor som äger en hifianläggning vars värde överstiger musiksamlingens värde är idioter.

Det är kanske så här man blir vis och ödmjuk.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/04 :  00:07:02  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag har spelat in en del av mina LP till MP3 en del i 128kbps i senare tid 256 och 320 kbps, för att ha dessa lättillgängliga när någon frågar efter en viss låt. När jag sedan lyssnar på LP skivan så låter det så myyyyycket bättre. Detta kan bero på många orsaker jag har ingen separat DAC utan spelar upp MP3 filerna från datorn, analogt ut från ljudkortet. Har även kopplat digitalt ut från datorn till min hembioförstärkare, men där låter det inte heller lika bra.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/04 :  00:55:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är väl inte så märkligt att mp3 "låter dåligt" jämfört med orginalet? Rent tekniskt är det ju så att mp3 inte är ett "vanligt" komprimerat format, det går inte att jämföra med ex. att sänka upplösningen eller antal färger på en bild eftersom principen är helt annorlunda, detta innebär också att allt inte automatiskt blir dubbelt så bra om man dubblar bitraten.

Om jag minns historien rätt så togs formatet fram på ett av Fraunhofer instituten m.h.a experter på psykakustik och en väldig massa lyssningspanaler som bestod av dels vanliga människor, dels musiker, och det är gjort för att låta så bra som möjligt på en "vanlig" stereo för en "vanlig" lyssnare och är optimerat för "vanlig" musik. Dubblar man bitraten så blir de saker som främst prioriteras betydligt bättre men det är inte självklart att det alltid hjälper.
Vad jag vill komma fram till är att folk på det här forumet vare sig har vanliga stereoanläggningar eller är "normala" lyssnare, dessutom lyssnas det på en hel del "ovanlig" musik så det är inte underligt att mp3-formatets brister ibland blir rätt tydliga.
Men visst beror det också på vilken encoder etc man använder, men formatet är vad det är designat för: Ett bra format om man vill spara utrymme men det har inte mycket med hifi att göra.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/04 :  01:09:38  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Håller med dig "f95toli".
Frekvensgången är inte så lysande heller.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/09/04 :  01:40:51  Show Profile Send Melker a Private Message
Precis vad jag har misstänkt man kan ju höra när kodningen "byter"layer som ett "pumpande" i diskanten och det skulle jag tro är precis vad som synns i diagrammet.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/04 :  04:17:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bra utredning "f95toli", då fårstår man varför man kan lita på sina öron när ljudbilden känns så detaljfattig, platt och konstig.

Bravo
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/09/04 :  10:34:42  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Knoppen: Ska man komprimera med så höga hastigheter är det väl lika bra att gå över till en förlustfri komprimeringsalgoritm?

Jag rekomenderar givetvis flac som jag alltid brukar göra, http://flac.sourceforge.net/ . Fast dom verkar ha gått ihop med Xiph http://xiph.org/ nu. Vilket låter bra.

//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/04 :  10:45:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
H: Ja.

Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/04 :  10:48:52  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Melker: "Precis vad jag har misstänkt man kan ju höra när kodningen "byter"layer som ett "pumpande" i diskanten och det skulle jag tro är precis vad som synns i diagrammet."

Jag kan garantera dig att du inte hör nåt sånt på en vettigt kodad mp3:a. Rena dumheter säger jag. Återigen låter man sina ögon styra vad öronen inte kan uppfatta......

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/04 :  10:49:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Gemini: Din frekvensgångskurva är missvisande. Man kan nämligen erhålla lika bra frekvensgång för höga bithastigheter som originalet. Exempel: Jag har mätt upp frekvensgången från en DAB-mottagare (MPEG-1 Layer II) med olika bithastigheter, nu minns jag inte helt hur det var exakt vid olika bitrate, men det var egentligen bara 160 kbps och nedåt som bandbredden är mindre (Lågpass). Den kurvan du visar är antagligen ett spektrum av en musiksignal, och då beror bandbredden på vilken sorts musik som är kodad, likaså vilken kodare som är använd vilket är mycket väsentligt.

Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/04 :  10:51:26  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Hepcat: vad är det man tröttnar på?

-Vecc

Edited by - vecc on 2003/09/04 10:52:11
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/04 :  10:51:43  Show Profile Send dole a Private Message
Mp3 finns det urk

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/09/04 :  10:51:58  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Vad hände med dynamiken och s/n haha,
den e nu helt borta med de lägre bit/rates ..

jösses vilken fin bild

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/04 :  10:55:29  Show Profile Send dole a Private Message
f95toli>
quote:
Ett bra format om man vill spara utrymme men det har inte mycket med hifi att göra.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000