HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lång kabel - högtalare eller signal?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2003/09/02 :  21:04:20  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jaha, har kommit på den bästa (ur praktiskt synvinkel) placeringen av mitt mid-fi junk. Bl a har jag en bit STABIL vägg till skivspelaren där...
Bara det att kablarna till högtalarna blir lite långa. Den längsta blir runt 8m. Kablarna jag använder är inga superkablar a la 500 spänn metern, utan ganska billiga 6mm2.

Har två frågor i detta sammanhang:
1) skall jag ha långa högtalarkablar eller är signalkablar att föredra (till två rörmonoblock)
2) ska de vara lika långa eller kan de vara 4 och 8m?

Tack ska ni ha!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/09/02 :  21:16:03  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Halloj Zombie-
1. gammal vedertagen praxis säger långa signalkablar/ korta högtalarkablar. Har experimenterat lite själv, men jag tycker det är bäst tvärtom. Som vanligt när det gäller kablar beror resultatet på vilken typ av utrustning man har, passivt försteg t.ex. omöjliggör användandet av långa signalkablar. Försök att låna upp lite olika varianter och lyssna själv (bor du Sthlm. kan du låna 2 X 5 meter Biltema Rosa signalkabel av mig. PM:a mig isf).
2. Lika långa högtalarkablar.
/Kristian

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/09/02 :  21:17:21  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Äsch,
nu såg jag att du bor i Burkina Faso
/Kristian

Go to Top of Page

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2003/09/02 :  21:21:17  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kristian! Shysst av dig att låna ut, men jag bor utomlands, flyttade just till Tonga ;-)

Blir det inte dyrare att köpa långa signalkablar (jag använder inte skosnören, men inga superdupergrejer heller) och tar inte de upp störningar lättare? Eller gör ett par meter egentligen så stor skillnad - jag har 4m nu?
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/09/02 21:28:07
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/09/02 :  21:26:28  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Ja, osis.

Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/09/02 :  21:29:31  Show Profile Send Michael G a Private Message
Enligt min erfarenhet, så är det generellt större ljudmässig skillnad mellan olika längder på högtalarkablar än mellan olika längder på signalkablar (i ett visst givet prisspann). Detta torde innebära att för en viss given summa pengar så är det sannolikt mer effektivt att hålla högtalarkabeln så kort som möjligt.

Samtidigt så är min erfarenhet också den att vissa anläggningar är mer känsliga för olika kablar än andra. Så det kan vara så att i en viss anläggning så spelar det mindre roll med längden på högtalarkabeln än på signalkabeln.

Eller med andra ord: det beror på....

Hälsn. Michael
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/09/02 :  21:40:12  Show Profile Send Lelle a Private Message
Lika långa skall (bör?) H resp. V kabel vara, vill ju ha symetri (som B330B skrev).

Konstigt jag har alltid hört praxis att använd korta signalkablar resp. längre h.talarkablage (signalkablarna är känsligare för yttre störningar oftast).

OM man inte använder balanserade signalkablar som i studio o PA världen, då kan man ha väldigt långa signalkablar och ställa slutsteget nära h.talarna, så skall jag göra.

Nu har jag ca. 17m h.talarkablage till varje h.talare (EKK 2*5m^2).

Think different.

Go to Top of Page

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2003/09/02 :  22:08:48  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kanske skall förtydliga. Har en Quad 44 och två Quad II monoblock. I andra änden sitter ett par Tannoy 8 ohm...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000