| Author |
Topic  |
|
|
Meyer
SW-hantering

209 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 19:26:57
|
Hej hifitomtar :)
Jag har en stilla undran. Någon som kan rekommendera ett par vattentäta stativhögtalare eller liknande. Jag har nämligen en plan. Jag har en gammal rotelförstärkare här som bara skräpar. Så tänkte typ. dra tape out från min "mainstereo" till den där roteln och så ha högtalare i badrummet. Kan ju vara soft på morgonen å dusha till lite musik, och även bra å ha när man myser i badkaret med en dam eller något sådant :) Så, någon som har tips på högtalare som är iaf lite granna välljud över som tål vatten och fukt?
|
|
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 19:31:00
|
| Det finns specialvaraianter som är gjorta för badrum, som man monterar i taket. Vi har sådana och de är asnajs. Kopplade till en bilsterio som sitter monterad dold i väggen! |
 |
|
|
Joshua
Member

56 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 19:38:27
|
| Mycket bra idé! |
 |
|
|
Meyer
SW-hantering

209 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 19:49:29
|
| Nu har jag dock inte möjlighet å montera nått i väggar och så (hyresrätt) men dock på väggarna :) Någon liten stativhögtalare som kan stå på ngn slags hylla å så. Man borde kunna gå in på hifiklubben å köpa ngn av dom mindre stativarna där. Men frågan är ju hur länge det håller. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 19:58:06
|
Ino Audio har en vattentät variant av piP. (den klarar förstås inte att vara under vatten, men stänk torde den klara) Sedan finns det en drös av plasthögtalare, t ex Bose har en serie för marint bruk (ser ut som bilstereohögtalare), eller Optimus WCS5301u eller WCS5601u från Luthman som är "väderbeständig" |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Meyer
SW-hantering

209 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 20:13:17
|
| tack så mkt knoppen :) |
lyssna först, bedöm sedan. |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 22:21:24
|
B&W har ett par olika vägghögtalare för utomhusbruk
http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fuseaction/products.ranges/label/Range%20Monitors
Lycka till!
Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
MacDaxy
Member

250 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 22:49:09
|
Jag gjorde en sökning på nätet och fick följande resultat  
... Jag kan bara lugnt konstatera att Björn Afzelius spelat i undervattenshögtalare skulle få fiskarna att frivilligt hoppa upp på däck och när vi väl har ...
|
Allt som skrivs på internet är sant. |
 |
|
|
Lelle
Member

324 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 23:27:42
|
| De flesta "större" märken har högtalare för utomhusbruk eller som extra tåliga (t.ex. marint bruk) t.ex. Mirage, ovan nämnda B&W, Bose, JBL tror jag, etc. |
Think different.
|
 |
|
| |
Topic  |
|