Jag har ett par Atacama Nexus stativ som står på soundcare superpikes. Högtalaren står på häftmassa. Superspikesen innebar ett jättelyft och dom ska jag definitivt behålla! Jag funderar nu på att också sätta mjuka kuddar typ vibra abs. under högtalaren. Nån som har gjort det här med gott resultat? då menar jag i kombination med spikes. Är tacksam för alla era erfarenheter!
Jag använde spikes på stativen ned i golvet och kuddar mellan topp-plattan och högtalaren. testade´även utan kuddar och det lät sämre tycker jag, blev lite hårt och skramligt.
Man kan se två olika fötter på varandra som en seriekoppling av fjädrar. Låtsas att Mjuka gummikudden är k1, och hårda spikfoten är k2. Seriekoppling av fjädrar ger den fjäderkonstanten k3 = k1*k2/(k1+k2). Sedan har du förmodligen fyra stycken, en i varje hörn, då blir totala fjäderkonstanten 4 ggr större.
Stoppa in ett stort k2 (styv fjäder) och ett litet k1 (mjuk fjäder). K3 kommer att närma sig k1 om k1 är litet och k2 stort.
...Vilket betyder att fjädringen totalt sett helt domineras av den mjuka fjädern och den hårda fjädern saknar betydelse!