Som om det inte vore nog med de kabeltrådar som är igång så har jag en fundering jag vill testa av med er andra.
När jag hållt på med kabelbyten (och det gäller såväl signalkabel, nätkabel, som högtalarkabel) så har jag tyckt mig märka att olika anläggningar "reagerar" olika mycket på kabelbyten.
Inte så att den bästa anläggningen visade störst skillnad och den enklaste minst skillnad.
Utan snarare att i en anläggning hördes störst skillnad på olika högtalarkablar, i en annan anläggning hördes störst skillnad på olika signalkablar och i en tredje anläggning var det olika nätkablar som märktes mest.
Observera att jag inte menar att en viss kabel passar bättre i en anläggning än i en annan, utan helt enkelt att skillnaderna mellan olika kablar är större eller mindre i olika anläggningar.
Är det någon annan som gjort dessa iaktagelser? (Jag kanske slår in öppna dörrar - detta kanske är gammal självklar skåpmat som redan avhandlats massor av gånger på forumet.)
Vad beror detta på? Är det så att ex.vis vissa högtalare och förstärkare fungerar så bra ihop, så att kabeln spelar mindre roll? Eller?
Det beror nog på att tex MartinLogan inte låter lika som JmLab, Gryphon låte inte som Mark Levinson osv. Så det blir skillnader på olika kombinationer.
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Instämmer med "dole", olika apparater, märken har olika ljudideal och betonar olika delar av uppbyggnaden av dessa på olika sätt, därav kommer att apparaterna reagerar/låter olika beroende på vilka kablar du använder.