HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan jag få bättre ljud med bättre kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/05 :  17:07:26  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Tror inte jag skall ge mig in i någon kabeltråd mer. Om det inte blir bråk mellan de som tycker att lakritssnören är lika bra som kablar för 10k+ så blir det bråk mellan de som tycker att det är en lämplig kostnadsfördelning med kablar för ett par tusen styck i en bra mellanklassanläggning och de som vill ösa in 10k+ även där.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/05 :  17:12:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Håller helt med dig "Anders47", när nu alla uttryckt sina åsikter kanske "peter_gbg" kan få lite hjälp i sin fråga, så han kan få göra sina egna upptäckter också.

Ursäkta igen "peter_gbg".

Bravo
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/05 :  17:16:26  Show Profile Send ekman a Private Message
peter_gbg iochmed att du nu hör skillnad på nätkablar så låna hem lite kablar i olika prisklasser och testa också fast ett par nordost quattro-fil kanske är lite overkill, men försök ta reda på vilken förbättring det är du letar efter för kablar från olika märken låter ofta väldigt väldigt olika
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/05 :  17:20:18  Show Profile Send matså a Private Message
Jepp, när jag bytade från Taralabs omni till Supra S3.4 så blev det en märkbar skillnad. Basen blev bättre och ja det var som en slöja drogs bort från högtalarna. Visst kan kablar göra lite underverk. Men som Ekman sa prova för kablar låter olika. Hm låter kablar?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/05 :  17:32:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hur det än må vara med den saken "matså", så leder det till olika ljud i alla fall.

Bravo
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/05 :  17:56:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Har ni redan glömt tråden "Pris eller prestanda"? Där ansågs prestanda vara det viktigaste av en stor majoritet. Nu talar ni väldigt mycket om priset på kabeln igen.

Därför föreslår jag dig Peter_gbg, att du letar efter kablar med BRA prestanda. Själv har jag absolut NOLL koll i kabelträsket vilken kabel som är denna månads hype, så jag föreslår ingen. Och försök att tänk bort vad kabeln nu råkar kosta. Det finns nämligen billiga kablar som är grymt bra, likväl som det är gott om kablar som gör rätt stora hål i plånboken som har mycket dåliga prestanda, om det nu är någon som tycker att den eller den kabeln låter sååå olika jämfört med den andra.

Kanske det är dags att börja fundera då om t ex tio kablar allihop låter olika, kan då alla ha goda prestanda egentligen? Borde det egentligen inte hypotetiskt sett bara vara en enda kabel som transporterar signalen i opåverkat skick då om det var skillnad på alla? Jag själv är mest intresserad av att signalen in till t ex förstärkaren är så lik som möjligt den signal som CD-spelaren lämnade på utgången. Om man läser en hel del kabeltillverkares webbsidor så tycks faktiskt vara det vanligaste argumentet för att köpa just deras kablar. Men tydligen inte hos många på detta forum... Är det meningen att man ska använda kablar som några slags tonkontroller eller? Som jag ser det är det väl isåfall bättre att slänga ut alla skitkomponenter som man inte är nöjd med istället för att försöka kompensera fel hos ljudapparater med andra fel hos någon märklig kabel. Om det nu är så extremt stora skillnader...

Sedan de vanliga argumenten:
A) Du hör inte skillnaden mellan kablar för att din stereo är för dålig (underförstått: den är "för billig").
B) Du hör inte skillnaden för du har för dålig hörsel.

Motagrument på A:
Kom med något nytt någon gång, detta har vi hört förut tusen gånger. Snarare är det TVÄRTOM. Om man har en dålig stereo i den meningen att in- och utimpedanser är felkonfigurerade, kan det mycket väl bli stora skillnader mellan olika kablars ljud, men hos den stereon med mycket väl valda in- och utimpedanser blir det genast då betydligt svårare att höra skillnad. Vilken stereo vill just DU ha, en som har väl valda in- och utimpedanser, eller en som inte har det?

Motargument på B:
Den där var riktigt elak faktiskt. Den som skriver sådant har naturligtvis ingen aning om vad den som inte kunde höra någon skillnad har för hörselförmåga. Bara nedvärderande att skriva sådant tycker jag och ingen verklig argumentation.

Trevlig helg "pojkar", nu loggar jag ut för denna gången!

/Johan

edit

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/09/05 18:11:52
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/05 :  18:04:16  Show Profile Send ekman a Private Message
"Borde det egentligen inte hypotetiskt sett bara vara en enda kabel som transporterar signalen i opåverkat skick då om det var skillnad på alla?"

snarare så att ingen av dom kan transportera signalen utan att påverka den det är en REN omöjlighet =)

och sen nej kablar ska inte användas som tonkontroller man ska helt enkelt köpa den man tycker låter bäst i sitt eget system precis som med högtalare eller cdspelare, det har ingenting med tonkontroller att göra överhuvudtaget
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/05 :  18:11:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ok ekman, byt ut "tonkontroller" mot "ljudprocessor" om du tycker det passar bättre.

Du skriver att det är en "...REN omöjlighet...". Det kan förvisso teoretiskt vara fallet, jag visste inte att du var så intresserad i tekniska detaljer av akademisk karaktär. Låt mig då nöja mig med att det skulle kunna hypotetiskt räcka med en kabel vars prestanda är tillräckligt bra för att det mänskliga hörselsinnet inte ska kunna avgöra om det är någon skillnad. Räcker det för dig som förklaring utan att behöva snöa in på tekniska paramatrar?

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/05 :  18:12:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nej nu tusan loggar jag ut!

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/05 :  18:18:08  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Omöjligt att säga vilka kablar du skall köra med... låna hem olika märken i olika prisklasser och testa i din egna anläggning. Det som låter bäst för dig är ju det du skall ha... oavsett märke, pris!!

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/05 :  18:24:28  Show Profile Send Timbre a Private Message

Knoppen, har du loggat in igen...

Naturligtvis spelar de inbördes impediva förhållandena en oerhört viktig roll men med dagens hifi skall det mycket otur/oerfarenhet till för att hamna fel. Undviker man suspekt britthifi och håller sig till aktiva försteg är marginalerna stora.
De flesta normalbyggda slutsteg har väl en ingångsimpedans på runt 20 kohm...
Även om man kör med dubbel uppsättning slutsteg, hamnar man på 10 kohm och det lastar inte ned ett normalt försteg.
Ändå hör vi skillnad på kablar...
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/09/05 :  18:33:42  Show Profile Send Bland a Private Message
Kablar är svårt det är bara att prova. Pris är inte en garanti för prestanda. Långt ifrån.Det enda man kan göra är att testa. Paul Seydor skrev detta i TAS om just kablar. Jag delar hans åsikt.

One final note: Fine-tuning a system with wiring is like taking 600-grade sandpaper to a marble sculpture: It's a finishing detail. Audiophiles should not hope to fix large sonic problems with any interconnect or loudspeaker cable. Careful selection of wire products can enhance performance, but no cable will fix everything, nor should it be used as an equalizer.

Paul's Curmudgeonly Conclusion

It is difficult to think of an activity more meaningless than subjectively comparing and evaluating any sort of wire. Unless wire does something obviously wrong—like, in Peter Walker's dry observation, failing to pass current, causing an amplifier to oscillate (as a few speaker cables once did), or picking up noise—there is no way of knowing whether its contribution to the sound is more accurate than the "reference." I use quotation marks because the so-called accuracy of the reference is itself an unknown inasmuch as its only claim to being a reference is that it happens to be the wire one has been using for awhile.1 But it's like surveying on quicksand: Not only won't the reference stay put, it's not even precisely locatable. All one can say is that one likes the sound of the new wire better, worse, or both than the old one.

Then there is the question of why wire sounds the way it does. Robert E. Greene once fretted, "What's frustrating about interconnects is that no one has come up with a coherent theoretical model as to how they work. Has anyone, for example, ever found [a] cable that measures well according to all the accepted criteria of capacitance, resistance, and inductance and that sounds consistently, system to system, bad?"

My own belief is that observed differences in interconnects—assuming no gross misbehavior—have to do with tiny anomalies in apparent frequency response that owe to shielding, length, their behavior as noise, degrees of compatibility with other equipment, and so on. Consider the irony that for 20 years, the audiophile community has rejected tone controls as a corruption of signal purity even as it has re-embraced the function of tone controls by way of interconnects, cables, line cords, connectors, not to mention pods, pads, cones, tips, stands.2 My experience suggests that if substituting an interconnect makes a huge difference in your system, the likelihood is that one or the other is doing something grievously wrong or that the frequency response of your speakers is seriously amiss.

Not only did we find the differences among these interconnects rather small and not always consistent from one source to another, but rapid A/B comparisons were just about the only way we could be sure we were hearing the differences most of the time.3 Indeed, I would not bet that I could tell which was playing several hours after an A/B session.

The principal value of this survey, then, is of a paradigmatic sort. Since any interconnect may make at least a tiny difference and the only tools most of us have are our ears, audio systems, favorite recordings, and live-music references, all we can do is what we've done here: Hook them up, listen, and buy the one that seems to work best in our own systems.

Recently a self-proclaimed instant- internet guru wrote (on his Web site) that if at least half the system budget isn't allocated to wire, it cannot be regarded as a serious system. The thought that people not only believe this but act upon it is depressing. When I told an audiophile friend that we were doing a survey of interconnects costing $200/meter, he said, "But cables don't start to get good until $500 a meter." I did not have the heart to inform him that one of the finest systems he and I have ever heard—wide-range, resolution of the highest, magnificently musical, with almost perfect tonal balance—uses mostly generic interconnects, 14-gauge outdoor-extension cable (the orange stuff) for the speakers, and power cords supplied by the electronics' manufacturers.

I won't argue with anyone who insists that wire costing thousands of dollars a meter makes his system sound better to him. But nobody—nobody—has ever convincingly demonstrated any real correlation between price and performance. If this survey does nothing more than persuade a few readers that this is the truth, it will have taken on some meaning.

Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/05 :  18:47:32  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Hej
Jag tycker (och har testat kablar) att A* har rätt.
Men köp vad ni vill, bara ni blir lyckliga, det otäcka är när man manipulerar folk att ........
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/05 :  19:01:45  Show Profile Send ekman a Private Message
Knoppen: är cdspelare förstärkare och högtalare också ljudprocessorer då eller??
och den kabeln du pratar om finns inte annat än i vissa människors lite väl livliga fantasi =)
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/09/05 :  19:05:44  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Fick mig en mindre chock när jag vaknade får ett par timmar sedan. (Jobbar skift). Det var väldans vilket stort intresse det var för min tråd. Men jag får väl testa mig fram lite helt enkelt. En 0,6m Neotech NA-12260 kan kanske vara något. Men jag får se, har lite andra gjejer än hifi att proritera för tillfället.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/05 :  19:09:32  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"är cdspelare förstärkare och högtalare också ljudprocessorer då eller"

I de flesta fall är de nog det, tyvärr. Det intressanta är väl om man strävar efter det eller inte. Jag tycker man ofta ser kommentarer av typen "min cd-spelare låter så himla vasst, vilka kablar (för sjukt mycket pengar) ska jag köpa för att det ska låta bättre?". Mitt svar: Kasta CD-spelaren (eller vad det nu verkligen är som orsakar det vassa ljudet) så långt du orkar och köp en som låter vettigt.

Jag är rätt säker på att det finns kablar som lever upp till Knoppens kriterier.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/05 :  19:32:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Skulle inte detta handla om "peter_gbg" möjligheter att då bättre ljud.
Naturligtvis börjar väl ingen med att köpa en kabel, kabeln utgör finputsningen när man är nöjd med övriga komponenter.

Bravo
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/09/05 :  19:33:01  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Skall kanske poängtera att jag inte tycker att min anläggning låter kasst på något sätt. Men man vill alltid ha mer.....:) Men nu "släpper" vi den här tråden. Jag har fått reda på det jag ville. Tack så mycket allihopa!
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/06 :  00:06:08  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Tack själv Peter, vi hjälper gärna till om vi kan. Standardsvaret - utom för de som verkar ha betalt för att plädera antikabelmission - är att prova hemma, lita till dina egna öron, köp inget för att det är "häftigt" och bortse från prislappen.

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000