Author |
Topic  |
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:05:47
|
Finns det någon i sverige som klarar att bygga högtalare på det viset

mer info: http://www.hifi-notes.com/sonusfaberamatifabrikage-nl.htm |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
Edited by - Niklas Nord on 2003/09/03 17:35:14 |
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:16:21
|
en omöjlighet är det ju inte bara man har tillgång till en riktig verkstad.. sidorna är väl framhyvlade? inte böjda. det är lite jobb men nog går det.. fast man vill nog vara jävligt säker på att det kommer låta bra. inget man säljer i första taget.. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
 |
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:18:19
|
eller ne det kanske är böjt trä förresten.. ser väldigt tunt ut där på en av bilderna sen ser det ut som att dom presslimmar på en av bilderna.. dom gör alltså stagena först, monterar ihop det med top och botten sen böjer och limmar dom sidorna mot detta. |
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:22:57
|
man kanske till och med skulle klara detta själv ju! JÄVLIGT VIKTIGT ÄR JU ATT ALLT ALLT ALLT ALLT (ALLT) TRÄ HAR TORKAT RIKTIGT.
insidan gör man av MDF då, CNC |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:25:00
|
väggarna ser faktiskt rätt tunna ut |
 |
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:32:40
|
ja stagen görs ju helst med nc.. dom verkar lägga på nåt på väggarna efteråt.. tunna väggar och mycket styvning ger höga resonanser som är enklare att dämpa än låga? dom använder väl nån slags bitumen eller nåt då.. |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:33:44
|
front och bakstycker gör man väl helst i mdf då.. dom använder lönn men det finns ju ingen vits när man ändå målar det svart.. mdf är ju mer lämpat för nc.. |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:34:54
|
¨ dom kanske inte alls är så knepiga att bygga:) tänk att man tillverkar stagen först, runda.. som man sätter ovan, under och några mellan..
sedan sätter man några lager tunn MDF varvat med bitumen runt, sedan böjda träskivor utanpå det dårå |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:44:02
|
Stagplanen kan man kopierfräsa med en vanlig fräs om ett perfekt exemplar tillverkas först.
Filtren blir svårklonade i alla fall.
 |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:45:13
|
jag skiter i filtren haha! jag vill ju bara bygga en liknande låda då... eller undrade ju bara sådär |
 |
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:48:18
|
men sidorna är "stavlimmade" om man nu kan kalla det stavar när dom är så tunna. iaf är dom ihoplimmade med dämplim. vet inte hur dom hanskas med sidorna tills dom limmas om dom nu limmar stavarna först eller limmar allt på en gång.. det ser ut som att dom limmar ihop stavarna med varandra och i lådan samtidigt.. kanske limmar dom som du säger mot en inre träform. men dämplimmet kan inte hålla sidorna i spänn själv det är så elastiskt så det skulle ge med sig... |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:50:35
|
dämplimm, måste man ha sådant? vanligt trälimm funkar väl? eller nått ännu starkare |
 |
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:57:30
|
tanken är väl att få ett dött kabinett.. dom använder sig av dga2 tror jag (eller exotiskt dämplim från svergie..). speciellt att man inte limmar stavarna stumt motvarandra utan får varje bit att röra sig fritt med olika resonans. samma ide som med fiollock fast här dämpar man bort alla resonanser. flera små är enklare att dämpa en en stor.. är väl deras motto kan jag tänka mig.. |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:58:52
|
träbitarna kanske går att "förforma" |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 18:00:12
|
Ja din elementbestyckning stämmer ju inte riktigt heller, så........ Spårfräst MDF är lättsam att böja, har en kompis som håller på med något liknande. Han använder dubbla 9mm's skivor och rutorna som "matrixen" gör är 8x8cm. Totalt blir det 4 baslådor(60l om jag minns rätt),4 mellan och 2diskant sektioner som byggs på ungefär samma sätt.
Han har limmat skivorna med silikon men det skulle jag inte rekomendera, det går nämligen helt vansinniga mängder med silikon och det är inte billigt. Ett skummande lim (poleuretan)är nog en bättre lösning, det här är alltså om man använder "spårad MDF". Annars går det säkert bra med vanligt trälim. |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 18:03:31
|
Jag haver funderat på att göra böjningen medelst flera lager 4-6 m.m. plywood, dvs. böjer ett lager och limmar fast...tork-tork...böjer dit nästa lager osv. Kanske 5 lager och sedan lite faner. Sedan kan man snedfräsa framkanten och få fram en "Nautilus" effekt....
/MI |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 18:05:50
|
till spårad mdf skulle jag inte rekkomendera trälim.. trälim är till för att limma trä och inget annat.. det fäster nästan inte alls på ändträ och det fäster inte i sig själv. limmar man trä så sitter det som berget men limmer man i ändträ och liknande så sitter det inte alls bra. skulle nog kunna tänka mig polyuretanlim möjligtvis det skummar ju upp och fyller ut bra. men silikon låter ju inte så dumt annat än att det kostar. men nåt golvlim eller annat kanske? helst nåt som härdar av sig själv inte av luft. |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 18:07:07
|
böjer du tunnare bitar så kan det gå utan att blöta. 4 mm kanske går att torrböja jag vet inte riktigt.. |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
Belker
Member

504 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 18:37:57
|
Jag Kan och Kommer Att Bygga så! |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 19:06:02
|
Belker, förklara gärna mer.. |
 |
|
Belker
Member

504 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 19:15:32
|
Ska bara lägga barnen... |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22008 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 19:42:21
|
Hej,
ser ut som klassiskt båtbygge det där. Ett par spant och sedan krysslimmat trä för att avslutas med en förlimmad fanér.
Faktiskt identiskt med hur min 2,4mR kom till. Fast vi använde redwood-strips och för att kunna ta bort spanten förstärkte vi med riktat glas och epoxi både på in och utsidan.
Vilken "riktig" båtbyggare som helst löser det där.
Och nog är det vackert så det förslår!!!!!
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 20:08:43
|
Minns när man var liten (7-10 år) och stod i timmar och tittade och agerade "hållare" åt den gamle båtbyggaren på landet (Orust). Då var man lycklig. 
Vilka minnen...
/Erik |
 |
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 22:03:25
|
har förresten byggt en båt  torrböjd gran.. en forsbåt |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
Pac
200.000-klubben

22008 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 00:17:18
|
Se där!
Vi är fler som praktiserar ser jag...
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 01:18:08
|
vad för träslag ska man ha utanpå då? jag skulle vilja använda snakewood till nått.. dock kan det blir lite för mycket |
 |
|
Topic  |
|