Author |
Topic  |
|
Resolution
Member

158 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:47:41
|
Vad har ni för erfarenheter av inspelning av nya högralare? Hur bör man "bäst" spela in ett par nya högtalare? Spelar volymen någon större roll (måste man spela högt)? Bör man köra "non-stop" under inspelningsperioden? Finns det någon speciellt bra CD att köra under inspelningen? Var kan man beställa den i så fall?
|
"In my mind, I'm already gone" |
|
Io
Member

473 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 18:31:54
|
Klassikern är att sätta högtalarna mitt mot varandra (så nära varandra som möjligt), i olika fas, och spela brus så högt som grannarna pallar med.
Brus brukar finnas på de flesta testskivor. Sinussvep funkar också men är jobbigare för omgivningen.
/Olle |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 21:55:07
|
Det finns speciella inbränningsskivor och de förkortar inspelningstiden och konditionerar systemet, men de kostar skjortan vanligtvis.
I annat fall får du köra dygnet runt på för familj och grannar acceptabel nivå de stipulerade 100 till 300 timmarna eller vad det nu kan vara som tillverkaren anger. |
Bravo  |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 22:00:28
|
Resolution,
När jag spelar in högtalare så kopplar jag numera in min Minimoog och drar upp volymen rejät. Ett helt suvärnt sätt att bara på några minuter "mjuka upp" högtalarna  
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 22:29:09
|
Vad är vitsen med att sätta dom mot varandra i "ofas" och spela? /Mikaell. |
 |
|
Resolution
Member

158 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 23:09:17
|
Tack för tipsen! Är det någon som vet var man kan beställa inbränningsskivor?
Kankse ska testa att koppla in en av mina syntar och köra nåt elakt svepande ljud Men grannarna blir väl vansinniga om man lämnar den på medan man går till jobbet 
Det låter på er som hög volym är ett måste? Stämmer det?
/Anders |
"In my mind, I'm already gone" |
 |
|
JohnB
Member

182 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 23:53:05
|
Radion är något som jag tycker många glömmer bort vid inspelning av högtalare, du slipper slita på CD:n som får stå och köras på repeat hela dagarna. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 00:27:16
|
Jag använder själv Purist Audios "System Enhancer" och den fungerar bra, det är bara priset som kan få en gråtfärdig ca. 2000:-.
Den kan fås genom dem som säljer Purist Audio, bl.a genom annonsören här på Forumet Esoterisk Hifi. |
Bravo  |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 00:35:06
|
quote: Vad är vitsen med att sätta dom mot varandra i "ofas" och spela? /Mikaell.
För att om man gör det så tar ideallt ljuden ut varandra på det sättet så att grannarna ska slippa klaga ljudet blir lägre. |
www.selleri.de
|
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 10:02:15
|
Det spelar ingen roll vad du spelar! Det viktiga är att komponenterna "arbetar". När det gäller högtalare så är den mekaniska uppmjukningen av elementen den stora förändringen, sedan är det så att alla elektriska komponenter också har en viss "inkörningstid" ofta runt 60-80 tim men som sagt musiken spelar ingen roll.
Några ord från en som är doktor i halvledarfysik
|
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 10:23:30
|
Äsch, det allra bästa är att vara utrustad med en rejäl portion tålamod.
..and its getting better, better all the time......
;) |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 10:26:45
|
bashögtalare JBL inspelning 10volt 20hz i minst 20 timmar |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
Io
Member

473 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 14:02:59
|
Poängen med att ställa högtalarna mot varandra, i olika fas är att de släcker ut varandra. Det går alltså att spela mycket högt utan att det stör allt för mycket. Men måste spela monomaterial och högtalarna får inte ha olika frekvensgång.
/Olle |
- Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2
- Pioneer 668, PC, Chord Qutest
- Bladelius Saga MkII
- Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode
- Tannoy Arden
- Supra Sword & LoRad
|
 |
|
|
Topic  |
|