HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablage: Pris eller prestanda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:13:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Är det priset som är det viktigaste för dig på kablage eller är det dess prestanda?

Finns det klara samband mellan pris och prestanda hos kablage?

Jag frågar med anledning av den andra pågående kabeltråden "Är det skillnad på "kvalitetskablar" och "vanliga".

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:23:20  Show Profile Send dole a Private Message
Prestanda

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:24:45  Show Profile Send Larsho a Private Message
dole

absolut, prestanda och inget annat

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:30:05  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Prestanda..
quote:
Finns det klara samband mellan pris och prestanda hos kablage?

Nej inga klara samband, men som allt annat i livet så brukar man få vad man betalar för..tro mig jag har ägt Renault

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:40:44  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Btw..Knoppen, är inte du medägare till ett företag som säljer just dyra kablar..och ska dema dem i Luleå

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:44:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
I princip så har de kablar jag provat låtit bättre ju mer de kostade dock med ett par undantag som var dyra men som spelade ack så märkligt. Dessutom brukar nyare konstuktioner slå de gamla.

Att det skulle ligga något matcho i att ha dyra kablar eller man vill ha det för att det känns tryggt eller liknande tror jag inte på. Första gången jag lånade hem bättre kablar så var det bara av en anledning, att jag skulle kunna säga: Se nu hade jag en kabel hemma för 10000 och den inte bättre en min gamla Taralabs omni för 29 kr metern, hörs ingen som helst skillnad. Tyvärr så blev det stor skillnad och jag konstaterade med en suck att det höll på att blev dyrt, måste man nu köpa dyra kablar också!? Kabeln jag hade lånat hem var en Audioquest Caldera och den gjorde verkligen underverk i min anläggning.

På den vägen är det. Jag har förstått vikten att investera i bra kablar för att få ut prestandan i anläggningen, jag kommer aldrig att köra med EKK eller liknande längre eftersom jag vet vad jag går miste om.

kan ju säga det att jag sålde calderan och pluggade in Omnin igen, i början lät det kass men man vänjer sig ganska snabbt. Sen kom en Nordost SPM hem på posten, halleluja, att jag bar stod ut med Omnin.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:44:36  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Som ytlig västerlänning köper man väl till viss del
en livsstil, varför priset kan vara nog så viktigt.
Detta gäller naturligtvis både högt och lågt pris,
det förekommer, trots allt att folk koketerar med
att använda billiga tillbehör till dyra apparater
(jag minns speciellt en tämligen potent Linn-
anläggning, som stod uppallad på äggkartonger,
i stället för Racing Puckar och annat).

Snygga skall kablarna vara också.

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:53:32  Show Profile Send Rebo a Private Message
Finns inget direkt samband mellan pris prestanda. I detta fall är det efterfrågan och vad kunden är beredd att betala som i stor utsträckning styr priserna.

Ta guldklockor som exempel, istället för bilar.
De kostar mer än en ”vanliga” klockor men är ofta sämre på många punkter som tex. fukttålighet.

En kabel som inte säljs och marknadsförs som hifi-kabel behöver inte vara sämre än en mycket dyrare och läckrare hifi kabel, om den terminernas på ett bra sätt.

Edited by - Rebo on 2003/09/02 15:55:00
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/02 :  15:57:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Rebo> Behöver inte var sämre. Nej visst men tyvärr är de det.

Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/09/02 :  16:01:37  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Märkligt, jag trodde att jag var irriterande i mitt
inlägg, men tydligen inte.

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/09/02 :  16:03:21  Show Profile Send Rollo a Private Message
Rydberg: Var inte det där en lite väl svepande generalisering? Speciellt för att komma från någon som några inlägg längre upp nämner dyra kablar som sitt pris till trots spelat 'märkligt'.

Inget konstigt i att kabel som har ett större användningsområde än hifi ger mer kvalitet/krona iom större tillverkning etc.
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/09/02 :  16:04:00  Show Profile Send Michael G a Private Message
quote:
Är det priset som är det viktigaste för dig på kablage eller är det dess prestanda?

Knoppen - det är väl ungefär som med alla andra prylar - man vill väl ha så bra som möjligt för de pengar man är beredd att lägga!

Att man däremot ibland upptäcker att man betalat mer än man måste, tillhör ju livets besvikelser. Min andra anläggning var en svindyr historia som jag aldrig fick att låta riktigt bra.

(Nu är jag inne på min tredje och fjärde som trots sin relativt ringa kostnad skänker mig och familjen värme och glädje )

Hälsn. Michael

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/02 :  16:10:22  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Rollo> Det är helt ok att köra med EKK, det får folk gärna göra för mig. Jag har provlyssnat själv och det var inget för mig. RG62 tycker jag är en hyffsad ekonomi kabel men den får se sig omkörd av lite dyrare dedikerade audiokablar.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/02 :  16:34:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Sanoj> Mina frågor är ställer jag bara för att fråga vad HiFi-forumister i allmänhet tycker.

Dyrt är för mig något som beror på hur man själva uppfattar att något kostar för mycket för en själv. Pris är för mig enbart vad den kostar, utan hänsyn till om jag själv uppfattar det som billigt eller dyrt.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/02 :  16:54:13  Show Profile Send henricsson a Private Message
Borde det inte alltid vara bäst med så korta kablar som möjligt? Förstår inte varför dom så gott som alltid måste vara dryga metern..

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/02 :  17:00:07  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Prestanda!! Bryr mig föga om kablen kostar nada... bara den är i toppklass.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/02 :  17:21:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Henricsson, bäst är den kabel som är tillräckligt lång så att man kan ställa apparaterna där man vill ha dem. Tycker du 1 m är för långt?
--en liten parentes nedan--
När jag satte upp en anläggning på den första Gignosmässan så framförde jag önskemål till några personer att de skulle ta med sig kablar. Och vad tror du då han kommer med? (inga namn nämnda men han syns på detta forum) Jo, en kabel som inte är mer än 20 cm lång!!

-Varför tog då med så himla kort kabel för?
-Jo men det är jättebra, då blir ljudpåverkan minimal.
-Ja men den är ju för kort. Det går inte att koppla ihop apparaterna ens, för CD-spelaren står ju där och där står förstärkaren (bredvid varann typ).
-Jo men det är jättebra med korta kablar.
Tyvärr, minns jag inte hur vi löste det hela. Men det kom ljud ur högtalarna till slut.

/Johan

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/02 :  17:23:13  Show Profile Send henricsson a Private Message
Herr KnoppKnopp: Nu har inte alla svinlångt mellan sina apparater.. jag hade klarat mig med 20cm mellan cd/försteg & 30cm mellan för/slutsteg.. det måste väl finnas så korta att köpa, eller?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Edited by - henricsson on 2003/09/02 17:23:41
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/02 :  17:25:05  Show Profile Send matså a Private Message
Menar du att man får en kass bil för att man köper en Renault?? Kanske förr men definitivt inte nu.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/02 :  17:33:23  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Henricsson, problemet kommer väl sedan när du köper en annan apparat som du kanske vill ställa mellan apparaterna, eller om du kommer på att ha dem bredvid varandra t ex. Man behöver nog inte överdiva långa kablar eventuellt är mindre bra, tycker jag. Tur att det fungerar klockrent med 1 km AES/EBU kablage...

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/02 :  17:55:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Knoppen:"Tur att det fungerar klockrent med 1 km AES/EBU kablage".
Det är väl inte möjlig att man kan köra med 1 Km AES/EBU kabel.
På jobbet kör vi aldrig längre än 25-30 meter. Men just nu håller vi på att dra fiber i vårt hus för att binda ihop flera ljud och video redigeringar med en jätteserver. Där kan det nog handla om något hundratal meter. Digidesign som vi har köpt grejorna i från lovar
att det ska fungera.

gcs
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/02 :  18:07:05  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Menar du att man får en kass bil för att man köper en Renault?? Kanske förr men definitivt inte nu.

Jag hade bilen mer på verkstaden än hemma..skulle du se mina kvitton vad jag har lagt ut på den skulle du baxna
Till slut gick kamremmen (3000 mil före bytesintervallet). Bilen såldes dan därpå för nån tusenlapp och jag var glad för att ha blivit av med den, trots den för mig stora förlusten i pengar.

Numera kör jag Opel (nej jag har inte lärt mig något )..

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2003/09/02 18:08:00
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/02 :  18:12:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
QCS> Runt i radiohuset/till Kaknäs/till Berwaldhallen går det tydligen bra. Ända tills just nu, vad i h... tog ljudet vägen? Nej det var visst bara jag som rattade på radion.

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/02 :  18:54:20  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja det är dyrare att få till en bra kabel. Kontakter och bra lödtrustning kostar. Men liksom i älvarna verkar det finnas en "case of diminishing return", dom sista fiskarna är svåra och dyra att fånga. Kurvan för prestanda planar ut rätt kvickt. Men det gör inte priskurvan.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/09/03 08:57:37
Go to Top of Page

Joshua
Member

56 Posts

Posted - 2003/09/02 :  19:26:11  Show Profile Send Joshua a Private Message
Prestanda är väl alltid det viktigaste?
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/02 :  20:22:46  Show Profile Send J-son a Private Message
Rydberg:

Hej på dig. Jag har en fråga till dig ang. det du skriver här ovan. Du säger att det blev en stor ändring när du bytte kablar. Det låter som att du menar att det är lika stor skillnad som att byta en komponent. Är det rätt uppfattat?

Sen vill jag också fråga dig ifall du upplevt stor skillnad på att byta signalkablar. Jag har provat genom blindtest signalkablar med priser mellan 300 - 2000 kr och kan inte påstå att det var någon skillnad.
Förövrigt tycker jag att du har en bra stärkare , jag har samma (Gryphon 2100) och jag har faktiskt aldrig hört något bättre till mina Martin Logan Ascent .

Att jag frågar dig om detta beror på att jag funderar på att "testa av" markanden på lite dyrare signalkablar.

På högtalarsidan där märker jag stor skillnad med olika kablar och det kan även bero på att elektrostater "ses" som en kapacitiv last utav stärkaren och ställer högre krav på utrustningen, men som sagt på signalsidan har jag inte upplevt någon skillnad med "billigare" kablar.

Tacksam för svar.

J-son
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000