Author |
Topic  |
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 20:37:24
|
För mig spelar pengarna rätt stor roll av den enkla anledningen att jag har så få av dom. Hittils har jag inte hittad den som jag kommer att behålla över lång tid...Hur de ser ut sk-er jag fullständigt i, jag är själv nere i min källare.
Själv kör jag Renault= framtida katastrof?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Billie300B
Member

213 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 21:31:09
|
Det som avgör är självklart hur musiken låter, har just bytt till ett par fulare & billigare kablar för att de fungerade bättre i min anläggning . /Kristian |
Den som syndar sover icke. |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 21:45:18
|
Knoppen:
Ställer du inte frågan lite fel? Pris eller prestanda....jag menar hemma hos dig så är det ju densitet som är det viktiga enligt bilderna...
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 22:47:57
|
J-son> Först måste jag fråga om du köpte din stärkare i Linköping?
Att byta signalkablar kan ge stora skillnader. Hade en cdspelare hemma som kostade 36000 och en som kostade 62000. Jag hade kablarna AQ Anaconda XLR och Nordost Quattro Fil XLR till hands. Jag kan säga att det blev större hopp att byta från AQ:n till Nordosten än att byta från den billigare till den dyrare spelaren. Bäst blev det med nodosten och den dyrare cdspelaren.
Jag vill inte överdriva kablars inverkan men de kan var det som får det hela att hamna på plats. Säkerligen skulle jag få större skillnader om jag bytte till ett par andra högtalare.
Man kan säga att i mitt system är signalkablarna minst lika viktiga som högtalarkablarna, om inte viktigare. Prova en kabel mellan 10 och 20 papp (kan pm.a dig med lite tips) så kommer du också märka skillnaden (ja bra kablar brukar kosta en slant)
Hoppas det var liet svar på dina frågor Btw har ett par riktigt bra kablar till salu. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 03:15:08
|
Märkligt denna ständiga disskusion om kablar, och aldrig lyckas man komma vidare, det stampas på samma fläck hela tiden.
Vissa tror att kablar gör skillnad, vissa tror det inte och aldrig lär de två mötas.
Däremot så är det helt klart att värdet per krona minskar ju dyrare kabeln blir, en kabel för 100000 är ju inte 100 gånger bättre än en kabel för 1000:-. Mest kabel för pengarna är alltså inte samma sak som dyraste kabeln, å andra sidan kan den billigaste kabeln snöpa anläggningens möjligheter och då är kostnaden för denna bortkastad.
För de flesta blir det en kompromiss mellan pris och prestanda där man egentligen jagar lite bättre dynamik, lite bättre detaljupplösning osv.
Prisvärdheten sätts av ägaren till systemet efter råd och belägenhet, men jag tror att ytterst få, utom möjligen några hastigt nyrika, köper kablar efter enbart namnet. |
Bravo  |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 08:44:50
|
Ni kan ju också ställa er frågan om varför vi har minst 5 liknande kabeltrådar på forumet samtidigt? 
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 08:50:57
|
Rydberg:
Japp det stämmer, jag har köpt den av "vår" gemensamma "hifi-broder". Jag får hem en Nordost blueheaven i dagarna och det vore intressant att jämföra den med "dyrare" kablar.
Tack för dina råd
J-son |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 09:51:29
|
Jag tycker priset är det mest intressanta. Är det bra så MÅSTE det väl också låta bra? Eller?
Man borde kunna utgå från priset och säga att: "denna är dyr, den är då bra"
!
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 09:59:23
|
quote: Jag tycker priset är det mest intressanta. Är det bra så MÅSTE det väl också låta bra? Eller?
Man borde kunna utgå från priset och säga att: "denna är dyr, den är då bra"
Som sagt..in med brandkåren, vi har en pyroman här.. |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 10:04:37
|
ja rädda mig |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 10:19:24
|
Sladd>  ! |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
trolleri
Member

70 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 10:20:51
|
Jag går efter prestandan (=utseendet).
|
- I'm a head of my self |
 |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 10:28:22
|
Jag anser att kablar, bilar, annan hifi, klockor med mera har en regel. Ju mer de kostar, ju bättre är de i princip. Om vi lägger kablarna på hyllan för en sekund så kan vi ta alla de motargument som hela tiden dyker upp och som har en rimlig förklaring.
Klockor: "Din rolex kostar 50k och ändå visar min casio tiden mer exakt."
Är det så att casion har mekaniskt urverk så kommer rolex klockan med all säkerhet att gå 100 tals år längre med samma "felmarginal" medens casion är utsliten inuti. Släng på och köp en klocka med mekaniskt urverk på en mille (läst i någon forskartidining), då har ni en mekanisk klocka som slår på 2 sekunder per millenium. Inte ens en casio med atomverk kommer ifatt då den måste byta batteri då och då.
Bilar: "Om jag skall köra från A till B så klarar jag mig med en lada."
Om vi skall ta oss fra A till B fortast så går det snabbare med en dyr sportbil. Prestandan på en bil ökar markant med de första 100k kronorna, men när vi kommit en bra bit upp till te.x BMW M3 för 600k så gör den 0-100 på 5 sek. Skall man ner till 4-3 sekunder så behövs det helt plötsligt en porche eller nått för 1 mille eller mer. Alltså, det krävs en betydligt dyrare bil för att få det lilla extra. Precis som en kabel. (Snälla ta inte upp en massa toktrimmade bilar i golf chassi. De håller inte i det långa loppet)
HIFI: "Min förstärkare klarar av att ge 250W med fet ös."
Kolla i en Denon förstärkare te.x, deras komponenter i en transistor förstärkare är av typ "klen men brukbar". Öppna en Gryphon, Krell, eller annan förstärkare som ger 150W. Helt plötsligt finns det FETA effekt transistorer som är överdimitionerade för att hålla år ut och år in.
Kablar: "Min billiga koppar kabel för 20kr/m ger bättre ljud än den min polare köpte färdigkontakterad för 70kr/m."
Jämför din hemsnickrade billiga kabel med en lite dyrare så kanske ni ändå har bättre ljud då ni inte fått en dålig fabriks kabel med tvivelaktiga lödningar eller kontakter. Köp en dyrare och mer seriös kabel och ni får med all säkerhet en gedigen kabel som ger mer välljud och balans i ljudbilden år ut och år in. Men som sagt, regeln små pengar i början ger mer än xx xxxk på slutet av skalan.
Så kort och gott, det kan vara så att en billigare variant kan låta, se ut eller bete sig i princip lika bra som en lite dyrare. Men i det långa loppet eller om vi kommer upp i de lite mer extrema nivåerna, så blir det som uttrycket säger, "Man får vad man betalar för" |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/09/03 10:35:17 |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 10:46:16
|
En välfunnen beskrivning "SpLiX", i de sista enorma prisstegringarna i slutändan jagas för många många tusenlappar endast nyanser, medan ett måtligt påslag i början av kedjan kan ge en stor förbättring. |
Bravo  |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 11:55:45
|
SpLiX> Håller med dig! Man kan ju undra om alla som är mot dyra kablar har provat dem i sitt eget system under, låt säga, en vecka.
Alla som inte har det, hemläxa: Gå till en hifiaffär och låna hem en Nordost Valhalla signalkabel till anläggningen. Låt den sitta i en vecka byt sedan till era lakrissnören, tycker ni sen att det inte var bättre med Valhallan då kan vi börja disskutera. |
|
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 13:34:23
|
Det finns väl varken eller, om alla går på pris kör man med lakritssnören och går man på prestanda borde betydligt fler ha de "värsta" dyraste Transparent, nordost etc. i sina anläggningar.
För mig är det mer pris än prestanda men de går hand i hand, vill givetvis ha den för mig bästa prestandan för priset som är x kr jag kan tänkas lägga ut. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 13:38:25
|
Mangew> Där ju så att man inte ska värstingkablar i ett system för 20 tusen men börjar det kostar ett par hundra tusen så är det mer motiverat och där kan prisprestand blivit långt bättre. |
|
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 13:48:56
|
Rydberg - så sant, men har man en anläggnig för ett par hundra tusen kronor så har priset mindre betydelse man nog också råd med de bästa kablarna. Vi som har anläggningar för 30-40 tusen har råd med kablar därefter och då råder tycke och smak om dem.
Då jag väljer kabel så kollar jag i 1:a hand på begagnat eftersom det rimligen ger mest prestanda för pengarna. Ser hur mycket pengar jag kan lägga ut på kablar. Med mina begränsade (bor långt upp i norr)testmöjligheter får jag ta bla. detta eminenta forum till hjälp och få tips om vad som kan tänkas passa, och sedan ser jag på beg. marknaden vad som finns i lämplig prisklass och köper om jag hittar ett passande objekt.
Skulle gärna haft massor av testmöjligheter och kunna låna hem drivor med kabel och testa och sedan behålla den som låter bäst, 2000, 10 000 eller 100 000 kosta vad den vill. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 13:54:04
|
mangew> Då är vi nog överens du och jag |
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 14:05:20
|
Well said Splix.. men.. eftersom kablarna påverkar så lite relativt sett så säger jag såhära:
hemläxa: Åk till din lokale HiFi-handlare o låna hem ett par högtalare för 500.000kr, spela en vecka o byt tillbaka till dina befintliga.  |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
Michael G
Member

92 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 14:07:21
|
SpLiX, jodå du har i princip rätt i ditt resonemang.
Men om jag inte bryr mig om hur klockan går om ett par hundra år - så kanske det är onödigt att köpa en Rolex. Då kanske jag kan nöja mig med en Seiko för tvåtusen spänn.
Och vägen mellan punkt a) och punkt b) kanske går i ett tättbebyggt område. Då spelar det knappast någon roll om jag sitter i en M3:a, en Porsche, eller en trimmad Golf. Då kanske jag till och med kan tänka mig en "simpel" BMW523 för en tredjedel av Porschepriset!
En "hemsnickrad" kabel kan per definition vara likvärdig med en mångdubbelt dyrare kabel.
Om vi tar exemplet EKK. Detta är kabel som tillverkas i miltals och åter miltals. Själva produktionskostnaden blir därför ofta en bråkdel jämfört med en kabel som dels skall ge en rimlig timpeng till de som arbetar med "tweakningar" av en befintlig kabel eller rent av specialproduktion av en kabel som inte görs i mer än några kilometer. Och dels vanligen har en avsevärt större budget/meter för marknadsföring, administration etc. För att inte tala om kostnaden för en snygg design!
Om vi antar att EKK i princip är en OK elektrisk ledare för signaler mellan förstärkare och högtalare, så skulle lätt en lika bra specialtillverkad högtalarkabel kunna kosta 10 gånger mer!
Därför kan det ofta löna sig att hitta udda lösningar på ett problem. Exvis resonansdämpning av apparater med hjälp av asfaltsmatta kan många gånger vara väl så effektivt, men kostar en bråkdel av vissa specialtillbehör i branchen.
Så apropå att "man får vad man betalar för" och exemplen ovan - det känns ju litet dumt att betala 1 mille för en Porsche för att ta sig från punkt a) till punkt b) om det går lika bra med att låna en cykel!  
/Michael
|
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 14:20:45
|
quote: hemläxa: Åk till din lokale HiFi-handlare o låna hem ett par högtalare för 500.000kr, spela en vecka o byt tillbaka till dina befintliga.
Och märk hur dålig din förstärkare är.......... |
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 16:02:06
|
Vad säger att en 500k-högtalare behöver fejtare förstärkare.. massa element -> hög känslighet & förhoppningsvis ett välgenomtänkt filter -> snäll fas/impedans -> driv med NAD C300   |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2003/09/03 16:02:23 |
 |
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:00:21
|
Michael G:
Jodå, om man inte har några större krav går det som sagt att sy ihop sin utrustning med vad som helst. Vill man ha ut något mer så får man leta någon annanstans än hos Bauhaus eller den lokale elektrikern. Att en EKK leder ström är mer än logiskt, att den leder signaler som i sig är ström är oxå mer än troligt. Men jag skulle tro att kabeln är designad att transportera starkström från 0-240V/ 0-15A med acceptabla förluster. Att den är det ultimata mediet att förmedla små och stora förändringar i strömflödet på 0.5mA till 2A i form av microförändringar som signaler finner jag föga troligt.
Som vanligt måste alltid någon person ta upp en del dumma referenser. Om sträckan A till B går igenom ett tätbyggt område så... Hela idén var ju att ju längre upp på skalan man kommer, ju större blir hoppen i pris och ansträngning för att vinna det lilla.
Bryr du dig inte om att klockan går om hundra år, skiter du förmodligen i hur det låter med. Så länge tiden visas någerlunda rätt eller det blir ljud i burkarna är målet nått??
Skulle vi snacka mindre kostnad bara för att det massproduceras kanske vi skall ta samma resonemang i form av enklare transistor radios med mera. Finns 1000-tals modeller av bergssprängare som ger ljud, de kostar mindre då innehållet är massproducerat och används till massor av modeller. Är de ett alternativ till välljud?? |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/09/03 17:13:36 |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:36:46
|
"Märkligt denna ständiga disskusion om kablar, och aldrig lyckas man komma vidare, det stampas på samma fläck hela tiden.
Vissa tror att kablar gör skillnad, vissa tror det inte och aldrig lär de två mötas."
Det är nog också ganska många som tror att kablar gör skillnad, men att stora avvikelser från vad en "normal" kabel vars elektriska egenskaper är vettiga ur ett tekniskt perspektiv presterar är ett tecken på en mindre optimal kabel vad avser signalöverföring, oavsett pris. |
 |
|
Topic  |
|