Author |
Topic  |
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 18:37:18
|
Sticker ut hakan lite, de som inte hör att det blir mycket bättre återgivning med högkvalitativa dyra kablar alla valhalla eller Wireworld gold eclipse är antingen döva eller har aldrig lyssnat på bra kablar. Det finns massor att hämta bortom EKK och RG62. Egentligen är jag mest ledsen eftersom ni sitter med anläggningar som inte presterar på den nivån de kan göra.
|
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 18:57:51
|
Åkej, jag sticker ut hakan tillbaka. Jag börjar med att hävda att det är mycket svårt (för att inte säga omöjligt, om bara utrustningens standard är någorlunda vettig) att avgöra om återgivningen är bättre om man inte har ett original att jämföra med. |
 |
|
Michael G
Member

92 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 19:17:54
|
SpLiX: quote: om man inte har några större krav går det som sagt att sy ihop sin utrustning med vad som helst
quote: Som vanligt måste alltid någon person ta upp en del dumma referenser
quote: Bryr du dig inte om att klockan går om hundra år, skiter du förmodligen i hur det låter med
quote: Skulle vi snacka mindre kostnad bara för att det massproduceras kanske vi skall ta samma resonemang i form av enklare transistor radios med mera
Jag nöjer mig med att konstatera att vi två bygger logiska resonemang på helt olika sätt. Det verkar inte som om vi riktigt når fram till varandra.   
Ha det bra ändå,
Michael  |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 19:20:22
|
Magnuz> Du är helt fel ute, man har en verklighet att jämföra med. Men visst sitt du där med din EKK och RG62 och njut!!! |
|
 |
|
Michael G
Member

92 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 19:31:33
|
Rydberg: quote: Egentligen är jag mest ledsen eftersom ni sitter med anläggningar som inte presterar på den nivån de kan göra
Var inte ledsen, själv är jag jätteglad för det mesta. Hur mycket pengar andra än väljer att lägga ner på stereoapparater med tillbehör.  
Jag tror nog att mina anläggningar presterar i närheten av vad de är kapabla till i förhållande till den summa pengar jag är beredd att lägga på dem.   
Torka dina tårar och sätt på nå´n bra musik i stället!
/Michael |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 19:44:59
|
Vissa tror att kablar gör skillnad, vissa tror det inte och aldrig lär de två mötas."
Nja, vissa VET att kablar gör skillnad (dom har ju testat det) medans andra TROR att det inte är någon skillnad. DÄR har vi hela problemet. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 19:47:10
|
nin skallade just den berömda spiken =) |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 20:25:44
|
Du rätt "nin", jag fel, eller snarare jag försökte vara lite mindre provokativ.    |
Bravo  |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 22:27:37
|
Precis som Ekman sa: Nin du träffade verkligen huvudet på spiken |
|
Edited by - Rydberg on 2003/09/03 22:27:54 |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 22:34:10
|
Nin skrev:
quote: Nja, vissa VET att kablar gör skillnad (dom har ju testat det) medans andra TROR att det inte är någon skillnad. DÄR har vi hela problemet.
Om det nu ses som ett problem kan man ju alltid lösa det. Synd bara att ingen lyckats eller velat lösa problemet under de +20 år som debatten har varat.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Harry_up
Member

1593 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 23:30:42
|
Fattar inte vad ni diskuterar?! Klart att kablar kan vara en förbättring. Hela anläggningen är ju ett system som skall fungera optimalt ihop. Men en "förbättring" kan få det att låta sämre då man kanske blir varse att ens favoritstegs ljudåtergivning blev sämre (avslöjad) med bättre kablar. Lätt att skylla på kablarna då. En förbättring är väl värd pengarna om man är nöjd med den, annars inte. Sedan spelar det vär ingen roll om det råkar vara en ny kabel eller nya högtalare. Många av HIFI-leverantörernas kablar blir dyra då det är jämförelsevis små serier. Har inte alltid med att göra att leverantörerna alltid har ett stort profitbegär. Eftersom kablar har att göra med många variabler gällande anpassningar av både mekaniska och elektriska egenskaper kommer det givetvis vara så att ibland hör man skillnad ibland inte. Därför kan man inte säga att en dyr kabel som man inte kan höra låter bättre än en billig i DEN anläggningen är skit för det. Om det var så att det fanns en kabel som var bäst för alla så varför finns det inte en högtalare som är bäst för alla. Så priset är inte avgörande för om det låter bättre i en viss anläggning. Det går inte att uttala sig om hur en pryl låter generellt efter att ha provat den i några anläggningar. Var glada om ni hittar nåt som passar in i er egen anläggning, men det som inte låter bra hemma hos er är inte skit bara för det. Väntar spännt på att det skall komma grejor som låter bättre än verkligheten. Borde inte dröja länge ;-) Dock är livet en kompromiss och även stereon. Så se hela stereon som ett system där vissa grejor passar och andra inte. mvh/Harryup |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 01:06:28
|
AutoS.> Det beror väl på anläggningen. Oftast kan man höra stor skilland mellan en kabel för 2' och en för 20'
Sen är det ju även så att när man kommer till den punkten då man har ett par högtalare för 70' förstärkare för 50' cdspelare för 40' , i en sådan anläggning kan en kabel för 20' vara en god investering. Att köpa samma kabel till en bergspränagre kanske inte är så smart.
Har man en anläggning för 20000 så kanske man kan lägga ca 4000 på kablage. Man får ju vara lite rimlig i sina investeringar. Själv kom jag till den punkten att alla elektronikdelar matchade varandra i frågan av kvalite och klang då började jag titta på kablar och med bättre sådana hämtade jag ut ganska mycket till ur mitt system. Kablarna var det som fick det hela att falla på plats, en slags synergieffekt. Tramset om att kablars inverkan är minimal är för mig lika seriöst som att säga att jorden är platt då jag VET vad de kan göra. |
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 02:42:55
|
håller med A*s argument, synd bara att man har hört skillnaden själv =) hade blivit bra mkt billigare annars... |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 04:10:41
|
Å andra sidan, vill man inte höra skillnad på olika kablar så lär ingen kunna övertyga dem som tvivlar, det finns såååå många bra (bort)förklaringar.
De mäter ju lika. Volymen var olika. Solen lyste in. Det var för långt mellan lyssningarna. En kabel är en kabel är en kabel är en kabel. Det snöade. Det ena kabelparet var längre. Kontakterna var annorlunda. Grannen hade TVn på. Hemma hos mig hör jag ingen skillnad. Det är effektivare att byta högtalare? Det spelades inte min musik. Bara signalerna går fram. Vore rumsakustiken bättre vore det ingen skillnad. Rören var inte uppvärmda. Det är apparaterna, inte kablarna. Det regnade. I blindtest går det inte att höra skillnad. Det var olika diameter. Den ena kabeln hade en annorlunda sträckning. Den andra kabeln låg inte på golvet. Lyssningsrummet är fel. Det spelades inte samma musik. Ambulansen for förbi. Apparaterna var okända för mig. Högtalarna var okända för mig.
osv.    |
Bravo  |
 |
|
Michael G
Member

92 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 08:19:44
|
Harry_up; Kunde inte ha sagt det bättre själv! 
/Michael |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 13:59:31
|
Jag ställer gärna upp i diverse kabel tester, blint, öppet, medans jag står på huvudet, på natten, på dagen etc etc
|
|
 |
|
Topic  |
|