HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Marerialfråga, absorbenter.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/04 :  03:45:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag inser att jag har stora problem med mitt lyssningsrum, ett vardagsrum med 5 dörrar bland annat.
Jag tänkte nu pröva att skaffa några absorbenter att laborera med, främst runt högtalarna där jag förstått att de gör främst nytta.

Nu vet jag ju att det finns många kunniga inom detta område på Forumet, så innan jag springer iväg och gör något dumt hoppas jag på några tips från er.

Problemet är dock då jag vill hålla priset nere att jag har blivit osäker på materialet.
Rockwoll eller Gullfiber, är det egenskaps- och klang- mässigt någon skillnad eller finns det andra liknande billiga material att välja på?

Vad är ur ljudsynpunkt lämpligast att klä på utsidan så att de blir "vardagsrumsfäiga" så att säga?

Finns det något annat att tänka på?

Bravo

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2003/09/04 :  08:11:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Testa först med isolerskivor från Rockwool eller Gullfiber. Dom kostar inte mycket.
Då kan du experimentera fram hur mycket du behöver, om du nu behöver något alls. Ibland kan det vara bättre att diffusera istället. Och basen påverkas väldigt lite, och det är kanske där du har problemen.
Dom dämpmässiga egenskaperna skiljer sig inte mycket, utan det handlar mer om att skaffa ett vänligare material än glas- eller stenull att handskas med. Men om man klär in det spelar det enligt min mening ingen roll.
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/09/04 :  08:38:02  Show Profile Send Michael G a Private Message
Om jag tänker rätt Bravo, så torde det generellt bli bättre att klä in isolermaterialet med ett "glesare" tyg än med ett tätare. Glesa textilier i olika färger har jag bland annat funnit i gardinaffärer.

Hälsn. Michael

Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/09/04 :  10:18:07  Show Profile Send danielbas a Private Message
Enligt Knoppen är Rockwool (eller Paroc verkar de heta i Sverige numera) att föredra framför Gullfiber, eftersom de senare kan lukta illa.

Ett så tunt tyg som möjligt spänns framför skivorna, HiFiKit säljer t ex svart eller vitt högtalartyg som borde funka utmärkt. Det är elastiskt också så att det borde gå att spänna upp snyggt.

Sedan har jag hört att man bör täcka isolerskivorna med t ex ett tunt lager polyestervadd först, så att inte stenullsdamm letar sig ut genom tyget. Det kan tydligen irritera känsliga näsor... Om detta påverkar rent akustiskt vet jag inte, men det borde isf vara ganska marginellt. Det kan ju vara att föredra eftersom man förhoppningsvis vistas ganska mycket i rummet!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/04 :  10:26:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Håller med danielbas!

Håller dock ej med om att polystervadd är nödvändigt! Man kan nöja sig med tunt finmaskigt tyg. Å andra sidan skadar ju inte polystervadd nämnvärt heller eftersom det inte ens har några absorberande egenskaper. Undrar ni då kanske varför det sitter i så många högtalare kanske? Det undrar jag med.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/09/04 :  10:33:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

haha, inga absorberande egenskaper? man blir förvånad. och sånt sätter de i lådor. jösses..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:42:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tack för svaren grabbar!

Bravo
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:53:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag kan ju tillägga att två av dörrarna står på ömse sidor och något framför högtalarana och den tredje mitt i mellan högtalarna dock betydligt närmare den vänstra av dem. Från denna vänstra högtalare hör jag väldigt lite.

Bravo
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2003/09/06 :  11:16:04  Show Profile Send soren a Private Message

Försök att få de tidiga reflexerna i dörröppningarna .. då behöver du inte nån absorbent :)

/Sören
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/06 :  11:40:44  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Är det stängda dörrar eller dörröppningar?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/07 :  01:01:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Dörröppningar "Anders47", dörröppningar som vi funderat att sätta drapperier för.

I bakväggen skulle det vara möjligt att ha en dörr, men detta förhindras av alla kablar bl.a till en av högtalarna.

Bravo
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/07 :  12:46:36  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Skulle bara rent allmänt att det kan vara bra att ha en uppfattning om vilka de akustiska probolemen är och hur de skall åtgärdas innan man släpar hem en bal med mineralull. [:) Det finns nog hyfsade chanser att det kan bli bättre med litet experimenterande men det kan också lätt bli negativa effekter som alltför mycket dämpning i diskanten men obetydlig dämpning i de lägre registerna. Typ stora ytor med tunna lager av mineralull. I det här sammanhanget är fem cm ganska tunnt.
Att experimentera litet med akustikprogrammet Cara kan vara en hjälp men kräver en del arbete eftersom rummets alla egenskaper, ytor och möbler måste läggas in. Mätningar på plats är förstås det bästa.

Dörrarna är samma typ av problem som min valvöppning bakom lyssningsplatsen, fast antagligen värre. Knoppen föreslog ett galondraperi. Problemet med en dörröppning är att den dämpar totalt i första steget och allt ljud släpps ut. Sedan kommer en del tillbaka kraftigt fördröjt.
Detta är tyvärr svårt att fixa. Det bästa hade nog varit dörrar, kanske med litet absorberande och ev. även reflekterande material. Vanligt tyg i dörröppningen gör inte så stor skillnad mot ingenting. Dämpar en del i diskanten men släpper igenom det mesta andra på båda hållen. Riktigt tjock velour är bättre och dämpar också en aning i övre basen. Men vad jag förstår antingen dämpas ljudet i draperiet eller släpps igenom och det blir ingen reflektion. Galondraperier kan nog vara bra även här eftersom de också har reflekterande egenskaper. Kanske tung velour med påsydda rutor av galon eller plastmaterial .
Om du har fem dörrar och dämpar väggarna med en massa mineralull finns det en risk att rummet blir överdämpat och dött i första steget och att det sen kommer en massa efterreflektioner från de andra rummen.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/07 :  17:49:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vad uppmuntrande du är "Anders47"!

När jag snyftat färdigt skall jag fundera på alternativen, men jag vill faktiskt ha en dämpning i diskanten då den känns för energirik och jag vet genom att ha lyssnat i ett väldämpat rum att balansen i högtalaren kan bli mycket bra.

Bravo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2003/09/07 :  18:01:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Då ska du definitivt testa med isolerskivor enligt min beskrivning ovan.
Eftersom dom inte kostar mycket så har man råd att experimentera fram hur mycket man behöver.
Man kan också pröva med att dela dom för att få dom mindre tjocka för att ändra dämpkurvan.
Ju tjockare dom är, ju längre nedåt i frekvensbandet dämpar dom.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/09/07 :  18:50:23  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Knoppen - Skulle inte du utifrån dina kunskaper om akustik kunna skriva en "lathund" om rummets egenskaper och hur man själv kan göra rummet bättre. Typ generella tips, etc. Skulle lätt få vara en sticky. Du är ju trots allt inne i massvis med trådar och svarar om akustik. Visserligen innebär det mycket jobb från din sida, men ändå

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/07 :  19:24:54  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Bravo, då skall du få litet uppmuntran också! Det är jättelätt att fixa litet mer dämpning i diskanten. Tjocka gardinor, mattor eller mineralull. Det svåra är basdämpningen. Om du provar med 5 cm tjocka mineralullsskivor kan det bli litet dämpning i basen också, ner till ett par hundra Hz. Ännu bättre om man sätter dem med 5 cm mellanrum till väggen.

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/07 :  19:59:27  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Det är jättelätt att fixa litet mer dämpning i diskanten. Tjocka gardinor, mattor eller mineralull.

Ändå är det så få som gör det!

Men som sagt ovan handlar det dock inte bara om gardiner och mattan. Min erfarenhet är att samtliga tidiga reflexioner skall dämpas om det skall bli 100%. Dina tidiga reflexer finns bakom dina högtare, på sidorna, i taket och på golvet. De skapas även bakom dig men där kan det vara en fördel att använda en diffusor eller bokhylla. Det kan vara lite märkligt när det är helt tyst bakom en..

Underskatta ej de tidiga reflexionerna (hur nu man stavar till det ordet). Det är de som dränker mikrodetaljerna, fokus och gör att det låter skrälligt. Dessutom osakas lyssningströtthet både av tidiga reflexer och ståendevågor. Generellt föredrar jag överlag absorbenter före diffusorer. Jag får tillräckligt lång eftertidsklang i rummet ändå. Förutom absorbenten i taket ser det faktiskt inte så dumt ut.

Ståendevågor är jobbigare att få bukt med. En dämpvägg gör dock även en hel del nytta för basen också. Vill man använda Tubetraps är det lite värre rent visuellt - De är stora och det krävs många.

Jag skulle börja med att ta tag i första reflexerna. Det gör att man kommer en bra bit på vägen.

P.S Det är inte jätteenkelt att bygga dämpvägg. Nog svor jag och svettades lite Kör hårt!

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/07 :  22:56:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tackar mina herrar, jag skall med utgångspunkt från era råd börja exprimentera lite grand.

"Margaux"s tips om första reflexerna var väl min tanke också, skall börja där men noterar "Anders47"s råd om tjockleken på dämpningen och övriga medlemmars råd om material.

Bravo
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/08 :  09:25:25  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag har lite bilder på min dämpvägg här.

http://www.minhembio.com/show.asp?user=Margaux

Bilderna är ett halvår gamla. Idag har finns det att draperi framför dämpväggen som man kan dra för (rummet används även som gästrum) + att lite mer är fixat.

Av någon anledning kan jag inte uppdatera med nya bilder på minhembio siten. Och FTP är ingenting för mig

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000