HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkaruppgradering till Jamo Concert 11
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/04 :  15:58:47  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Tjenare Forumet

Nu är det dags att göra en sedan länge planerad uppgradering. Jag har ett par Jamo Concert 11 som jag spelar mycket på.

Orsaken till uppgraderingen är att mitt nuvarande förstärkeri(försteg Rega Cursa och slutsteg Rega Maia) är lite klent. I beskrivningen till slutsteget står det att dom helst vill ha snälla 8ohms högtalare, Jamo concert verkar tyvär inte vara några snälla 8ohmare då slutsteget tappar kontrollen vid högre lysningsvolymer.

Men frågan är: Vad byter man till? Det viktiga är att förstärkaren inte blir för hård i ljudet eftersom Concert 11orna i så fall kommer spöa upp mina känsliga öron vid varje lyssningstillfälle. Förstärkaren får gärna ha lite kontroll i basen vilket jag tycker att Rega kombinationen saknar.

Har prövat Perreuxe 160i, bra kontroll men lite hårt ljud så den gick bort. Har lyssnat på mina högtalare via Krell 300iL, det lät ok i butiken men är lite mycket pengar. Har funderingar på Musical Fidelity A300/A308 men har ingen möjlighet till att pröva.

Någon som har någon erfarenhet eller tips Jag bor i Uppsala och handlar helst i närområdet.

Mvh
Patrik B

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:19:11  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag har ett par likadana Jamo som du. Jag driver dem med Audio Analogue Bellini försteg och Audio Analogue Donizetti Monoblock. Det låter väldigt bra i mina öron. Aldrig vasst eller hårt. Det saknas dock lite stadga i basen. Concert 11 är ju (ö)kända för att vilja ha rejält med effekt för att styra upp basen... Om jag var du skule jag nog kika lite på Vincent. Kanske en hybrid-version?? Jag har inte lyssnat själv men Vincent sägs ju låta varmt och mjukt. Ett par begagnade SP-991 borde ha kraft så det räcker och blir över. Annars känns ju kombinationen Krell och Concert 11 mycket lyckad.. Kanske bättre att spara ett tag till? Annars dyker det ju upp lite äldre begagnade Krellar till hyffsat humna priser här då och då...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:54:47  Show Profile Send storyboard a Private Message
Jag har ett par D870 (som jag i och för sig ska sälja). Mycket trevliga högtalare! De dippar på 3,2 ohm och det är inte helt lätt för förstärkaren att locka fram det sista i basregistret som sagt. Kör själv med Rotel RB1090 som har fullständig kontroll. Rekommenderas varmt. Krell fungerar ju också...

Mvh
Niklas
http://www.minhembio.com/show.asp?user=storyboard
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/04 :  18:57:48  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Tack för tipsen.

Jag har faktiskt läst tråden om dinn Jamo/Donizettikombination och just funderat noterat avsaknaden utav den sista effekten till basen.

Räknade faktiskt lite grann på ett par Vincent SP-991 men det föll på den förväntade ökningen utav elförbrukningen. Att bränna av ett par hundra watt i värme vid tomgång var inte vad jag hade tänkt mig. Då jag spelar rätt så mycket så blir den många timmar per vecka = ännu flera kWh! Ni kan ju räkna på elförbrukningen om ni törs .

Rotels större slutsteg går tyvärr bort pga WAF-faktor = -2 Har faktiskt lagt fram iden men fått nobben! Ska jag vara uppriktig så är dom nog lite för fula för mig med!

Jag har några förstärkare som jag är nyfiken på, t.ex någon större integrerad Marantz (PM14), Musical Fidelity (A308) eller Audio Analogue (Maestro) men frågan är hur man lyckas provlyssna dessa maskiner i Uppsala. Enda hoppet står väl till att Esoterisk Hifi får in ett begagnad eller ny som man kan låna hem...

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/09/05 :  09:23:02  Show Profile Send Soulman a Private Message
Hej igen,

Basen har iofs blivit bra mycket bättre sedan jag kopplade in min DAC för några veckor sedan... Fastare, mer "bett i" och betydligt mer väldefinierad. Men jag har ändå en känsla av att den skulle kunna bli ännu bättre. Av de integrerade du räknade upp hade nog jag satsat på Audio Analoguen. Sedan finns ju nya Advantage Trudelutt (eller Trubadur, eller vad den nu heter?) som skall vara en riktig höjdare..

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000