HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sprithitler
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/09/04 :  20:54:34  Show Profile Send sprithitler a Private Message
Jag använder MD som freestyle och i bilen.
Finns det ngn vettig anledning att skaffa MD till hemmaanläggningen också? Orsaken att jag använder MD freestyle och dito bilstereo är att jag vill slippa misshandla mina CDs i ofördelaktiga miljöer.

Om man kör på en bra anläggning, vad är MDns ljudkvalitet då närmast jämförbar med?

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2003/09/04 :  20:59:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det krävs kritisk lyssning och komplex musik, typ klassiskt för att höra skillnad.
Och jag vet inte hur mycket som beror på apparaten och hur mycket som beror på mediet.
Go to Top of Page

sprithitler
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/09/04 :  21:03:51  Show Profile Send sprithitler a Private Message
Det var som tusan, jag har hört så mycket illa om MD så jag trodde nästan att det bara var jag som är för kass för at höra skillnad.

Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2003/09/04 :  21:06:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Då är vi två som är kassa på att höra skillnad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/09/04 :  21:46:10  Show Profile Send poppop a Private Message
visst är det skillnad... Gör ett A/B test så finner du att MDn låtter plattare än t ex en CD... Men vafaaan... Rock on!

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

sprithitler
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/09/04 :  22:09:42  Show Profile Send sprithitler a Private Message
hur dyr anläggning behövs för att upptäcka den skillnaden?

Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/09/04 :  22:20:21  Show Profile Send poppop a Private Message
det beror på hur bra öron du har... Men vad lyssnar du på för musik?

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/04 :  22:26:06  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag kör bara brända CD:ar i bilen! Då är det bara att bränna en ny om det händer nogot. MD är bara ett media för mycket!

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/09/04 :  22:28:52  Show Profile Send poppop a Private Message
Varför inte koppla in din freestyle till stereon om du vill använda md där?

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/04 :  22:39:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är nog knappast någon som kan höra någon skillnad mellan en MD
och en CD. I alla fall om man kör med standard hastigheten.
Jag har en stationär MD från Sony som heter JB 930 som jag använder
när jag vill spela in något från radion. Tidigare så spelade jag in
från radion med min DAT spelare med halvhastighet för att få bort
pilotfrekvensen. Sen har jag köpte en AV/reciver från H-K med en fantastiskt bra pilotfrekvens dämpning därmed har jag kunnat gå över
till att spela in på MD skiva.
Jag skulle vilja säja att det inte spelar någon som helst roll vad
man spelar in för något på MD:n Det låter jätte bra. SR´s tekniker
accepterar oxå MD som inspelningsmedium. Sedan det här att man kan
anluta sitt PC keyboard till recordern och skriva låttittlar på skivan.
poppop: Jag har testat om det är någon skillnad men icke. För flera år sedan innan den nuvarande versionen som heter ATRAC 4.5 då kunde man höra skillnad men inte nu längre.

gcs

Go to Top of Page

sprithitler
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/09/04 :  22:52:34  Show Profile Send sprithitler a Private Message
Jag lyssnar på i princip allt utom hiphop (och derivat därav), dansband och modern metal.
så det blir en bra spännvidd. eftersom jag bara använder MD i ljudliga miljöer för närvarande så märker jag inte av eventuell platthet, därav frågan om det är värt att skaffa MD till hemanläggningen.

Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/09/04 :  23:03:00  Show Profile Send poppop a Private Message
SRs tekniker accepterar MD för inspelning av nyhetsproduktion, dvs tal. Detta endast i en övergångsperiod tills annan inspelningsapparatur som fyller SRs krav hittats. I studiosammanhang existerar inte MD.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/04 :  23:29:28  Show Profile Send gcs a Private Message
och i dokumentär produktion. Jag är säker på att inte ens du
poppop skulle kunna höra någon skillnad med den senaste MD tekniken.
Det är klart att om man får välja inpelningsmedium så väljer man ett
linjärt digitalt system. Radion spelar fortfarande in musik på DAT
trots att det finns bättre teknik. Man skulle alltså kunna spela in
musik på MD skiva utan några egentliga nackdelar så bra är Atrac 4.5

gcs
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:08:11  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag undrar, jag. Jag är ganska säker på att jag skulle plocka det i blindtest, men jag vet ju inte för jag har aldrig hört något inspelat med den nya algoritmen.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:10:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
poppop: MD figurerar visst i studio sammanhang !!! Det finns md spelare för proffsbruk och har funnits i många år nu, från Sony,HHB m.m.

MD är ett väldigt bra medium som enl mig vida överstiger alla andra komprimerings tekniker som finns idag.. Har lyssnat på en kopia gjord med en bra digitalkabel och en Sony näst bästa stationära MDspelare -30 ES, använde TDKs bästa MD skivor med metalchassie..och då hade jag extremt svårt att höra nån som helst skillnad...

Och om man ser till att det är runt 80% komprision i MD mediet så är det otroligt att det kan låta så bra som det gör...

/Martin
Go to Top of Page

sprithitler
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/09/05 :  09:30:50  Show Profile Send sprithitler a Private Message
JAg kommer av ekonomiska (och andra) skäl att avvakta med att ta några beslut, men utifrån vad jag läst här så är jag avsevärt mindre tveksam inför att köpa en stationär MD.

Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/09/05 :  10:24:42  Show Profile Send poppop a Private Message
MartinH> Jag talar om studior på SR... SR-tekniken spelar aldrig in något på MD för produktion. Det var det jag menade... Jag vet att det finns MD för proffsbruk.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/05 :  12:05:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Poppop: nä,nä det är ju klart att dom inte spelar in på MD när dom redan har ett system som är ganska väl fungerande(DAT).Med ganska väl så menar jag att trots allt så är det nog så att dom gamla 1/4"
banden, har hitills varit dom mest lagringsbeständiga. En bandspelare
låter även om det kan låta mindre bra men en DAT när den krånglar
då kan man inte höra någonting som går att uppfatta som ljud.
SR lagrar ju förövrigt oxå sina program på CDR.

gcs
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/05 :  12:35:36  Show Profile Send Aton a Private Message
MD är det bästa alternativet när det gäller bärbara musikåtergivning. Storlek, funktion och pris, allt är bra som jag ser det. Bärbara CD-spelare är alldeles för stora.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/05 :  13:16:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message
gcs, poppop, och MartinH!

SR accepeterar INTE ALLS MD som inspelningsmedieum. Orsaken till att det ändå i en del fall spelas in på MD hos SR beror på okunskap hos journalister. Ljudtekniker är helt och fullt på det klara med det olämpliga att spela in på MD. SR har faktiskt internt "förbjudit" användande av MD. Minst DAT uppmanas att användas.

Orsaken är följande:
Det kan låta mycket bra vid en enda inspelning av avkodning. PROBLEMET är att i radiosammanhang idag så finns det olika slags förbindelser, vissa i MPEG-1 LayerII (384 kbps), och sedan till råga på allts utsändning i form av DAB (MPEG-1 Layer II, 192 kbps) eller Real Audio på Internet. Sedan i mellenskedet vid produktionen kan det också hända i olyckliga fall att ljudet kodas i MP3...

Varför är då detta så pass allvarligt?

Jo, när man kaskadkodar bitreducerade ljud, så inträffar någon som brukar kallas för kaskadkodningsartefakter. Bitreduktionen minskar bitupplösningen i de frekvensband som maskeras av starkare ljud vid närliggande frekvenser. Minskad bitupplösning betyder ökad kvantiseringsdistorsion (som döljs om det bara kodats en gång). MEN, om vi snålkodar det redan snålkodade ljudet en gång till, så "tror" kodaren att den tillförda kvantiseringsdisten tillhör informationen som ska kodas, med följden av att ytterligare kvantiseringsdistorsion tillförs. Det brukar direkt låta mycket illa. Det är enkelt att prova själv. Ta en MP3-fil, på exempelvis 224 kbps, spela upp den från datorn och spela sedan in den på MD, så hör man lätt vad som hänt med ljudkvaliteten (den blev som bortblåst kan jag meddela för de som inte orkar genomföra experimentet).

Eller hemmavid t ex, de få saker som MD duger till är när man spelar in från linjära medium, t ex CD, FM, kassettband, LP. Men så fort det handlar om digital-TV, DAB-radio, internetradio, MP3, kopiering MD till MD, m fl bitreducerade format, så inträder dessa kaskadkodningsartefakter.

Så..., därför är jag så skeptisk till MD. Mestadels för att det passar bara bra till vissa saker. Och det hör definitivt inte hemma i proffessionella ljudproduktionssammanhang.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/09/05 :  13:48:53  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag ser MD som en ersättare till kassettband och som sådant tycker jag att det är förträffligt. Dessutom håller jag med om att CD är för stora till att bygga en smidig bärbar apparat och då blir det ju liksom bara MD kvar att välja på.

Halmstad
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:15:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Knoppen: Jag hörde senast i förra veckan på vetenskapsradions Data-upplagan att SR accepterar MD. Om man har en inspelning på MD och vill bearbeta inspelningen på något vis så kan man göra det under förutsättning att man kopierar om inspelningen analogt. Men däremot
som du säger så är det inte lämpligt att kopiera eller föra över digitalt via länk och blanda olika snålkodade tekniker med varandra.

gcs
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:21:49  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Skulle varit intresant att hört vad som sades i radioprogrammet. Utvecklingsavdelningen på SR kämpar nämligen ständigt MOT MD! Iofs gillar ju journalisterna MD för att det är så enkelt att handha. Var det möjligtvis vinklat av en journalist som tycker såååå mycket om sin MD, att han bara var tvungen att göra ett radioprogram av det?

Journalister som spelar in på fältet MÅSTE veta att de inte har någon som helst kontroll över vad som händer med signalen i ett senare skede. Det borde de begripa tycker jag.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:25:50  Show Profile Send poppop a Private Message
Knoppen> Ja du. Dessa rekommendationer som du hänvisar till är tyvärr inaktuella. SR använder MD dagligen för intervjuer. Detta pga att reporterbandarna (DAT) går sönder och att inga nya köps in för väntan på annat inspelningsmedium (Compact Flash etc)... Däremot lagras inget på MD utan de används enbart som reporterbandspelare.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:32:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Knoppen: Du kan lyssna själv på webben. Jag sa fel det var vetandets-värld och det var IT upplagan denna veckan eller oxå var det förra veckan.
Jag tänkte på det att man skickar ljud över 2MBit nätet varje dag som sedan bearbetas vidare.

gcs

Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:32:41  Show Profile Send poppop a Private Message
Naturligtvis är önskemålet att signalen ska vara linjär så långt i produktionskedjan som möjligt, men så är definitivt inte fallet idag. Det förekommer ett gäng kaskadkopplingar från ax till limpa om man så säger... Med trist resultat.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000