HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumsakustik??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/05 :  21:32:15  Show Profile Send nin a Private Message
Just nu, inget. Men har tänkt bygga om hela vardagsrummet nästa år för stereon för bästa möjliga ljud. Det lär väl kosta lite.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/09/05 :  23:30:37  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Har lagt 4000kr på 2 st tubetraps.
Köpte nyligen en riktigt tjock matta på IKEA för 1200kr.
Den dämpar av golvreflexer från diskanten och övre mellanregistret.
Sen tycker jag att man bör införskaffa en testskiva från t.ex. mds
Där finns bra ljudtester så att man kan lyssna till sig en bra högtalarplacering. Det går givetsvis bra med musik också, men en testskiva är bra om du snabbt vill hitta dom tydligaste basresonanserna i ditt lyssningsrum.

Funderar på att klä bak och framväggen med gullfiber och sen klä över det men något snyggt tyg.
Det borde ge bra dämpning och släcka ut reflexer och minska ekot till minimal nivå i mitt nya lyssningsrum (ny lägenhet!).
Någon som har erfarenhet av gullfiber användning?
Funderar på att kolla upp vad beijer byggmaterial har att erbjuda.

mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/09/05 23:33:24
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2003/09/05 :  23:50:08  Show Profile Send everwake a Private Message
problemet jag har med att lägga pengar på akustik, är att de flesta köpe-paneler o dylikt är så fånigt prissatta, det handlar trots allt i det flesta fall om skumgummi eller typ mdf.

och DIY är inte lättare, eftersom det finns en mängd beskrivningar på hur man gör, och gott om omdömmen om att "det blev betydligt bättre med xxx" men ingen som helst förklaring på vilka frekvensområden t.ex. en DIY tubetrap fungerar i...

att det sen finns en mängd olika religioner även inom akustik, gör det ju inte precis lättare att hitta rätt

när man byter en kabel, eller elektronik är det ju helt klart lättare att göra A/B jömförelser, än att möblera om hela rummet 2-4ggr, o sedan försöka komma i håg hur det lät varje gång...

nu lutar det lite basabsorbenter från svanå, och DIY absorbenter...ska bara leta reda på sågen först...

Edited by - everwake on 2003/09/05 23:55:46
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/09/06 :  00:09:46  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jag har inte skrivit på Hifi-forum på länge, men jag har tagit del av den senaste tidens trådar om rumsakustik. Kul att ämnet fortsätter att uppmärksammas! Jag tycker nog att ett bra lyssningsrum inte bara bör vara bra akustiskt, utan också bidra till att man glömmer att man lyssnar via apparater. Därför har jag lite svårt för rum där utrymmet mellan högtalarna ser ut att vara ockuperat av Darth Vader...:-) Mitt ideal är en vägg mellan högtalarna som är helt tom och neutralt enfärgad. Det gör väldigt mycket för illusionen att människor musicerar framför en. Framför allt sångare/sångerskor framträder med emellanåt fascinerande realism. Apparaterna ställs alltså med fördel åt sidan. Sedan kan man förstås välja om man vill ha TV i mitten eller inte, med bilder av artister som musicerar. TV:n täcker jag helst med samma neutrala enfärgade tyg som resten av väggen när den är av.
Den totala kostnaden för dämpvägg och mattor i tre lager blev i mitt fall 7-8 000 kr om jag inte minns fel. Hemsnickrad vägg blir ofta både bättre och billigare än några få, kostsamma specialprodukter. Det gäller dock att veta vad man gör. Det goda resultatet för ofta med sig behov av ytterligare förbättringar, eftersom tidigare omärkbara fel blir märkbara. I tidigare trådar har beskrivits allt från enklare draperilösningar till dämpväggar. Ett väl utformat lyssningsrum blir också mycket avslöjande mot utrustning och inspelningar - men kan å andra sidan bjuda på hisnande upplevelser när allt stämmer.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Edited by - pekka.j on 2003/09/06 00:12:45
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/06 :  13:44:57  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Kabeldebatter blir löjliga om man har upplevt den skillnad som ett väl dämpat rum ger. T.o.m min halvdöva farsa som har tinnitus skulle klara av ett blind test på en anläggning för 3000 kr.

Tack alla ni pionärer här som fick mig att ta mig i kragen och fixa akustiken.

Att ha en bra anläggning i ett rum med dålig akustik är som att köra Porsche på blankis med sommardäck. Det går aldrig att köra fortare än 70 även om du upgraderar motorn! Så det är bara att börja!

Kul att höra om allas erfarenheter. Personligen tillhör jag inte 1000kr+ gänget, pga av min sjuka planlösning & minimala studentlägenhet - så det finns inte mycket att göra åt saken.. men sen j-vlar.
Har 2st vikta duntäcken på vänsterväggen.. funkar bra i högregistret men vid ~100-500Hz är vänstra ljudbilden fett diffus.

Hur är det med moderatorerna som vad jag förstått har riktigt dyra system?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Edited by - henricsson on 2003/09/06 14:00:31
Go to Top of Page

audiofilen
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/09/06 :  16:03:52  Show Profile Send audiofilen a Private Message
RUMSAKUSTIK; OCH VAD MAN KAN GÖRA ÅT DET.
I mer än 10 år är jag en lycklig musiklyssnare. Varför, jo jag tog tag i problemet med en för livlig rumsakustik.Då jag nu varit audiofil i över 40 års tid, kan jag konstatera att ytterst få av sk. förståsigpåare, ljudexperter eller t.o.m seriösa audiofiler har gjort något åt sin egen "hemmaakustik".
Jag vill hävda, är det någon som har modet att hävda motsatsen?,att har man inte åtgärdat sitt lyssningsrum med absorbenter,kommer det mesta och bästa som man lyssnar på låta ljust,nervöst, övertransient, med dåligt fokus och dimensionalitet. Fler watt, eller bästa köp rekommenderade av något ljudtekniskt sällskap eller hifimagasin kommer visa sig värdelöst, och bara upvisa en annan klangkaraktär, som inte är bättre. Jag vill vidare hävda att till över 70% bestäms ljudet av hur väl rummets inneboende akustik kan ANPASSAS för musikavlyssning. Det finns ingen ingående del i en hifi-kedja som når upp till dessa siffror.
Vad uppnås med en akustikkorrigering.
1.ljudet uppfattas som lugnare, och för hjärnan lättare att avläsa.I mitt fall blev resultatet så dramatiskt, att jag hela första veckan var helt övertygad om att min grammofon gick för långsamt.Jag kunde höra mina hjärtslag och läsa en tidning samtidigt (för övrigt ett bra test, pröva det själv)
2.Dimensionalitet. Spelar jag en symfoni har jag orkestern i mina grannars sovrum.M.a.o en mycket bra återgivning i sida och i djup.
3.Timbre.I och med den ljusa, spända och basfattiga återgivningen förändrades, klingar ljudet åt det varma och naturliga, oavsett instrument eller röst. Det är så otroligt befriande att en kväll kunna lyssna igenom en bunt skivor, utan vare sig lyssningströtthet, eller saknad av inlevelse och hifidelity.
DU som tror att det här är bara skitsnack, är välkommen att besöka mig för att själv kolla, om det jag skriver är riktigt. Kolla min mailadress.
STEG FÖR STEG BESKRIVNING:
1. Klappa händerna mitt i ditt lyssningsrum, med stängda dörrar och fönster.Låter handklappningen som ett pistolskott, är ditt rum akustiskt hårt, och behöver dämpas.Idealt ska ljudet stanna kvar mellan handflatorna.
2.Två olika korrigeringar om DU har frontriktade eller ortoakustiska högtalare.Vid frontriktade, ska DU dämpa mellan och bakom högtalarna, gärna också runt högtalarelementen, då just högtalarens kantytor, och ytor över och under elementen utgör avstamp för tidiga reflexer. Det senare ljudet färgar det första och påverkar fokus och tonrenhet. Vidare studsar en del av i de lägre frekvensregistren rundstrålande ljudvågorna mot bakväggen och lägger sig som ett ytterligare ljudtäcke
över lyssnaren.Så börja helt enkelt med att rigga upp ett par täcken mellan högtalarna, i jämnhöjd med fronterna. Lyssna och jämför. Blir det bingo, ja då är det ju bara att fundera på vad som skall ersätta täckena? I mitt fall använder jag akustikskivor av märket Illsonic som är 1*1meter(Sveriges Radio använder sådana också i talstudios etc. DU har säkert sett dessa vid något tillfälle) Jag har inramat dessa ljusgrå skivor med tavelram uppklistrade på masonitrygg och upphängda som "tavlor" på väggen med mönsteranpassning. I mitt fall
använder jag 4*2=8 skivor, d.v.s 4st på bredden=4meter och två på höjden=2meterI mitt fall sitter dessa på min lyssningsvägg, då jag har ett par Carlsson OA-2212.Skivorna sitter en 40-50cm över golvet. Det innebär också ca. 2dm under tak. Att skivorna breder ut sig 4 meter är bra. Dom flesta har sina högtalare uppställda som en liksidig triangel, med basen 3-3.5m.Skivorna täcker då också en bit utanför respektive högtalarkabinnets yttersida.Alternativet med akustiksskivor, finns hos TTS-Protel i Stockholm och Göteborg, är säkert inte biligt. Kanske inte heller säljs styckevis? Då för 10-15 år sedan uppskattade jag mina utlägg för 8-10 kompletta skivor till ca 10000kr.Det har det varit mer än värt, efter alla lyssningstimmar det blivit efter att dessa kom upp på väggen.Ett alternativ kan vara veckade tjocka sammetsgardiner, täckandes golv till tak, med en Kirch-skena placerad i taket, med fritt fall för tyget, en eller två decimeter ut från bakväggen.Det är möjligt i mycket livliga SMÅ rum att ett lager med gullfiber, 5cm,kan fästas på bakväggen, väl dolda av ett draperityg framför. Det är bara att pröva .
Vidare bör en liksidig placering av högtalarna i rummet undvikas. Dom flesta vardagsrum/lyssningsrummen är oliksidiga med en kort- och långsida. För att inte ytterligare väcka liv i rummets inneboende och specifika egenakustik, bör DU ställa upp dina högtalare utmed ena långsidan.Förskjut centrum långsida så mycket DU kan innan ena högtalaren hamnar för långt (0.5meter eller mindre) ut i hörnet.Försök att börja med att ställa upp dom med lika avstånd mellan högtalarna som avståndet mellan dig och respektive högtalare. Det bli kanske 3-4meter?Ut med högtalarna ca.1 meter från bakvägg, räknat till fronten. Om DU hör någon förbättring pröva att vinkla in högtalarna något, eller läs noga konstruktörens placeringsanvisningar.
Som sas tidigare vid handklappningen, all musikavlyssning bör ske med stägda dörrar till rummet, likaså fönster. Jag antar vidare att DU har möblerat ditt vardags-lyssningsrum "normalt" med soffgrupp framför högtalarna, TV-en m.m, med tjock matta mellan högtalarna och under soffbordet. Att rummet är försett med gardiner, eller bättre träpersienner vinklade framför rummets fönster.TAG CHANSEN NU ATT FÖRÄNDRA DIN LJUDFRAMTID.
Jag anser att korrigeringen av akustiken hemma äe den allra viktigaste ljudförbättringan man kan göra. De pengar som läggs ner i akustikprodukter är ENGÅNGSINVESTERINGAR, och slår ut det mesta på hemelektronikmarknaden oavsett prislapp.Därefter kommer bekämpning av transienter och överlagringar på nätspänningen. Jag har här lagt ner en hel del arbete för att eliminera dessa effekter. För den intresserade, kan jag gärna publicera mina erfarenheter. Därefter kommer utprovningen av den elektronik som ska omvandla analoga resp. digitala insignaler till analoga utsignaler. Om detta skulle man kunna skriva milsvis med rader över hur den processen misslyckas ofta p.g.a att under de första 10-20 åren tror man mer på "experterna" än på sina egna öron. Har man då dessutom risig hemmaakustik,är det lätt att deppa ihop. För mig tog det väl 20-25 år innan jag fann de apparater som fungerar tillsammans och återger ett ljud, som jag inbillar mig utan att ljuga är det bästa jag någonsin hört.Behöver det ljudet då gillas av alla?, om det är någon som rynkar på näsan. För det allra viktigaste för dig och ditt välbefinnande, är att DU GILLAR LJUDET,VAD ANDRA TYCKER ÄR HELT OVÄSENTLIGT, om DU nu inte har en tvillingbror eller fru som alltid delar din plats i soffan, då kan det bli lite svårare.För tänk efter, hur många kopier finns det av dig som har din bakgrund, musikalitet, erfarenhet av att lyssna på levande akustisk eller elektrifierad musik och under hur många år?Och skulle din musikuppfattning vara sämre, liksom din hörsel,är det då inte rimligt att anta att det experterna rekommenderar kanske inte är något för dig.Det leder fram till slutsatsen.För att hitta "apparater" som klingar bra, är bästa förutsättningen för det att upptäcka hos andra ljudmiljöer än din egen. Där, hos andra kan DU få en referens om vad anläggningen består av för delar och rummets storlek och utseende, och dess bidrag till egenakustik. En test i en tidning kan aldrig beskriva med så många ord över hur det testade objektet "låter" i en anläggning som man aldrig får höra i verkligheten. Här döljs ett intellektuellt felsprång, att man utgår från om jag tycker "apparaten" är kanon och testat "vetenskapligt" ja då måste alla tycka detsamma.Kan man det ? Har DU några synpunkter eller reflektioner om detta hyperintressanta ämne i mänsklig mognad, förstånd och respekten för att vi alla är olika.
mvh audiofilen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/06 :  16:34:51  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har fyllt rummet med möbler. Det finns faktiskt inte plats för några absorbenter. Möjligtvis en tubetrap eller så. Jag har inte planerat rummet för optimalt ljud. Jag tror att det krävs att man är med från början. Det får bli nästa bostad.
Men basen är ganska torr och precis i mina stativare så jag har inga akuta basproblem om vi säger så.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/09/06 :  22:14:41  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
2.Två olika korrigeringar om DU har frontriktade eller ortoakustiska högtalare.Vid frontriktade, ska DU dämpa mellan och bakom högtalarna, gärna också runt högtalarelementen, då just högtalarens kantytor, och ytor över och under elementen utgör avstamp för tidiga reflexer. Det senare ljudet färgar det första och påverkar fokus och tonrenhet.

Mycket intressant för de som är intresserade av Carlsson-högtalare. Det var en av de bärande delarna med hans högtalare att just eliminera framväggen (akustiskt) och då behövs ingen dämpning av framväggen! Man skulle integrera ljudet så hårt med den att den försvann! Samma sak som sker i Knoppens rum och i alla andra LEDE-rum! Det hade Carlssson koll på 70-talet och byggde in det i högtalarna

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/09/06 :  22:24:47  Show Profile Send srv a Private Message
Har hitills spenderat o:- på detta. Kommer dock bygga ett ljudrum när det blir möjligt. Hade då tänkt anlitat en expert på området. Nya rummet kommer bli 40-50kvm. Lär väl springa iväg ordentligt med kostnader på aukustiken om man anlitar en expert. Men jag är övertygad att det kommer vara väl investerade pengar.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/06 :  23:52:20  Show Profile Send Margaux a Private Message
"Därför har jag lite svårt för rum där utrymmet mellan högtalarna ser ut att vara ockuperat av Darth Vader...:-) Mitt ideal är en vägg mellan högtalarna som är helt tom och neutralt enfärgad"

Faktum är att min erfarenhet är att det ljudmässigt är signifikant negativt att ställa saker mellan högtalarna. Det blir extra tydligt om man som jag har en dämpvägg. Min anläggning står längs långsidan. Tidigare hade jag subwoofern (för bio) mellan frontarna. Jag hade läst om att en TV mellan högtalarna kunde påverka ljudet negativt och tänkte att jag måste ju åtminstone prova att flytta subben.

Resultatet? Betydligt bättre tredimensionalitet som antagligen inte den dyraste kabel i världen skulle kunna locka fram (och då tillhör jag kategorin som anser att bra kablar är en viktig del av en bra anläggning)

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/07 :  12:33:11  Show Profile Send henricsson a Private Message
Upp jag vill höra mera.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/09/07 :  23:09:21  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Ytterligare om utrymmet mellan högtalarna: Jag gjorde först misstaget att dämpa hela (lång)väggen bakom högtalarna. Men kraftig högfrekvensdämpning mellan högtalarna ger kamfiltereffekter som yttrar sig i dippar på lyssningsplats och ett dovt ljud som följd. Jag fick därför tipset att lämna en bit av utrymmet mellan högtalarna odämpat. Jag rev då ned en bit av det yttre dämplagret från masoniten som innesluter det inre stenullslagret, och satte tillbaka tyget igen. De mittersta 130 cm av väggens 459 cm är nu reflekterande (högtalarna står 280 cm isär). Att höga frekvenser anländer till lyssningsplats som sena reflexer läker ihop stereobilden och minskar därmed också ett av stereosystemets handikapp, att ljudet ibland upplevs komma från två separata källor (högtalare). En TV fyller samma funktion och gör ingen större skada. I allmänhet behöver man nog inte vara så rädd av ljudmässiga skäl att ställa prylar mellan högtalarna - så länge man ser till att den första reflexen hamnar utanför lyssningspositionen. Däremot finns det alltså goda psykoakustiska och estetiska orsaker att hålla rent i mitten!
Med vänlig hälsning
Pekka

Edited by - pekka.j on 2003/09/07 23:23:54
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/08 :  02:49:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det sista förstår jag inte "pekka.j", det med TVn, den om någon del är det väl alldeles utmärkt att försöka trolla bort.
Ett par kraftiga täcken över skvalburken ger betydligt bättre fokus och detaljer i ljudbilden, i övrigt är tipsen intressanta.

"audiofilen" jag måste få tacka för en tankeväckande artikel där du verkligen beskriver vad rumsakustiken betyder. Även om alla tips inte skulle passa i mitt rum så väcker det onekligen inspirationen att prova, nu vetandes det jag länge annat, att flera nya dyra apparater inte gör någonting bättre innan dessa grundbroblem är åtgärdade.

Bravo
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/08 :  08:33:32  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Men kraftig högfrekvensdämpning mellan högtalarna ger kamfiltereffekter som yttrar sig i dippar på lyssningsplats

I min research vid byggande av dämpväggen fick jag också tipset att låta bli att dämpa mellan högtalarna. Jag byggde dock hela dämpväggen eftersom jag har en centerhögtalare också.

Jag tycker mig inte ha några problem med att dämpa mellan högtalarna. Hur hör man kamfiltereffekter? Det blev avgjort bättre av att ta bort subben mellan högtalarna i allafall. Jag tycker mig höra en försämring av fokus och tredimensionalitet även när jag har filmduken i nedfällt läge (som ju är placerad mellan högtalarna).

/Joachim
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/08 :  09:32:55  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har väl investerat ca 10.000 på akustikfrämjande byggen och färdiga produkter, och bättre kan man inte spendera pengarna om det är bra ljud man är ute efter.
Mycket går att bygga själv men vissa saker köper man lämpligast av proffs, sen kan man bygga kopior av dessa. Problemet är att det fodrar en del seriösa kunskaper dvs ta hjälp av proffs eller forska lite i ämnet fysik/akustik, några sanningar att tänka på:
Skummgummi och liknande har nästan ingen dämpande effekt annat än den alra högsta diskanten.
Att punktabsorbera (frekvensmässigt) är vanskligt man bör täcka ett större frekvens område dvs bredbandsabsorbenter.

basabsorbeter i hörnet, bredbandsdito i form av absyler
Basabsorbenter är vägen till bra ljud, många problem i diskantområdet har paradoxalt sitt ursprung i basproblem, en rumsnod i basen ger utsläckningsproblem högre upp vilket upplevs som tex vass diskant. Bota sjukdommen inte symptomen.

diffusorer i taket
Diffusorer är ett bra sätt att ta bort ekoeffekter och "dämpa" utan att minska energin i rummet, ett för dämpat rum upplevs som "tryckande" och obehagligt lite som att det slår lock för öronen, då är difuseringen lösningen, rummet känns akustiskt luftigt och behagligt.
Enl vissa är det lagom att 30% av vägg/tak ytan är diffuserande.

mellanbasabsorbenter, skall kompettera men fler diffusorer mellan

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/09/08 :  12:10:33  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Adagio:

Som det ser ut på bilderna från ditt lyssningarum har du de mesta dämpande väggarna bakom högtalarna och inget bakom lyssningsplatsen då den består av glasdörrarna in till rummet? Räcker det med dämpningen bakom högtalarna för att jämna ut rumsproblemet eller skulle ett tjokt tyg på lina som går att dra för dörrarna ge en mer optimal lösning?

Min andra fråga är din högtalarplacering. Du har korsningspunkten en bit framför lyssningsplatsen, denna placering brukar göras om man skall ha en bred lyssningsplats. Passar denna dig bäst med tanke på rum eller är det just för att alla 3 platserna skall ha lika god ljudbild?

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/08 :  12:43:27  Show Profile Send Adagio a Private Message
SpLix> Som du ser har jag valt att placera djupbas-absorbenterna vid lyssningpositionen pga utrymmeskäl. De är riktigt stora, ca 70 cm djupa. Abcylerna skall hängas upp på långväggen vid första reflexen, där lufthastigheten är som snabbast. Något som skall göras när de fått nytt tyg.
Att dämpa direkt bakom lyssningspositionenär ingen bra lösning, jag har ca 1,3m till bakväggen/dörrarna.
Dörrarna består av extra tjockt glas även spröjsen är riktigt gedigna så en viss diffuserande effekt uppnås och inga rasseltendenser.
När det gäller basabsorbtion fungerar det bäst vid hörn där det bildas förtätningar av vissa frekvenser.
Diskantljud uppför sig som ljusstrålar medans bas närmast beter sig som en gas.
Ang. toe in på högtalarna så är dom nu mera utåtriktade, i princip on axis på lyssningspositionen. Detta är den uppstälning SF rekomenderar.

Rummet användes även som biorum (sekundär roll) därav extra sittplatser, en soffa skal inhandlas.

Edited by - Adagio on 2003/09/08 12:45:26
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/09/08 :  14:27:24  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Adagio:

Tack för beskrivningen. Min fråga var ställd då jag skall bygga en del eget i dämpningssyfte själv i dagarna få. Ville ha lite synpunkter och förklaring till hur du kommit på den optimala lösningen för just ditt rum.

Är det lämligt att dämpa vägg bakom lyssningsplats OM den är närmare än 40-60 cm från lyssningsplats och består av betong?

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/08 :  15:43:11  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tror att en diffusor fungerar bättre, går att köpahttp://www.diffusor.com/
eller bygga själv, jag funderar på att bygga en själv.
Matrial, MDF eller trä, en fraktal i en dimension dvs en form som upprepar sig oändligt, fast större i exakt samma form där varje stav/nivå i sig utgör en fraktal samma form. Svårt att förklara å ett vettigt sätt.
Sen tror jag att djupbasabsorbenterna vore något för dig, jag har byggt dom själv, de är verksamma i omr. 60hz-400hz.
Kolla här för byggbeskrivninghttp://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=13197&whichpage=1

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/08 :  16:00:46  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag blir lite förbryllad av Svanås sortiment. Enligt dem skall man bara diffusera reflexer. Jag kan inte hålla med om det. Det finns även andra mycket duktiga på rumsakustik som rekommenderar absorbentskivor. Skulle en matta vara sämre en än diffusor på golvet

Vem har sagt att HiFi skall vara lätt?

/Joachim

Edited by - Margaux on 2003/09/08 16:02:51
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/09 :  11:09:06  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kopia av meddelande:
Jag blir lite förbryllad av Svanås sortiment. Enligt dem skall man bara diffusera reflexer. Jag kan inte hålla med om det. Det finns även andra mycket duktiga på rumsakustik som rekommenderar absorbentskivor. Skulle en matta vara sämre en än diffusor på golvet

Vem har sagt att HiFi skall vara lätt?

Ursprungligen postad av Margaux - 2003/09/08 :  15:00:46

Svar: En matta ger nästan ingen absorbtion, annat än i översta diskanten den dämpar också vissa ekotendenser, sist jag talade med Mats rekomenderade han att ställa fotpallar modell IKEA för att bryta första golvreflexen.

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/09 :  11:20:27  Show Profile Send Margaux a Private Message
Så lustigt. Jag har två stycken imiterad fårskinns pallar (flis) från Ikea som jag vilar benen på. Jag köpte dem på rea. Min hustru tycker dom är fula men jag tycker de låter bra.

Vad jag menar är att väldigt många får en klar förbättring av mattor, gardiner och absorbenter. Det mäter kanske inte lika bra som med diffusorer men det låter fantastiskt bra. Är dessutom billigt att DIY.

Är det inte också så att ju mindre och hårdare rum man har desto bättre resultat att absorbera än att diffuera?

/Joachim
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/09 :  12:12:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Margaux!

Svanås hemsida innehåller bara några korta rader om det stora ämnet akustik. Därför kan det vara olämpligt att dra en förhastad slutsats för vad Svanå Miljöteknik anser att man ska göra med lyssningsrummet. Som jag ser det genom att läsa på hemsidan så ges bara en YTTERST kortfattad introduktion till akustikområdet. Det generella är att man som akustiker väljer att på vissa ställan absorbera ljud, och på andra vill man åstadkomma diffusering istället. De flesta välrenommerade akustiker är tämligen överens om vilka åtgärder man bör göra och var någonstans, det är mest smådetaljer som kan skilja sig från vad olika aksutiker anser vara "bra", har jag märkt i trevliga diskussioner med många andra akustiker, Svanå inkluderad. Komplexiteten när man gör en akustisk planering är mycket beroende på vad man önskar uppnå och i viss mån vad kundens preferenser är (om han/hon har några preferenser förstås!) och förstås kostnadsnivå också.

Som du ser har Svanå produkten ABCYLL som är en absorbent, så de gör inte bara diffusorer. Snarare är det så att Svanå råkar vara ovanligt starka på diffosurområdet, medan andra tillverkare inte har så mycket att erbjuda där. Så det kanske är därför som du kanske tror att Svanå enbart puschar för diffusorer, men jag ser det inte så. Andra leverantörer är vanligtvis bättre på absorbenter, så en mix av olika leverantörer brukar bli det man som akustiker väljer ut.

Hälsningar

Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000