HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byta ut, modifiera eller köpa ny D/A?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/09/08 :  16:57:48  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej!

Har länge tänkt göra något åt min CD-spelare (Copland) men vet ej hur detta skall göras på ett vettigt sätt.

Som jag ser det har jag tre alternativ, byta spelare, köpa till en ny D/A eller modifiera spelaren (ex Harmony Design).

Modifiera eller köpa ny D/A är de billigaste alternativen men jag är osäker på hur stor ljudskillnaden skulle bli jämfört med att byta ut spelaren till en av bättre kvalitet. Ni som har gjort något av eller flera av dessa alternativ skriv och tyck till om hur ni resonerade och gjorde.

Mvh JayBee

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/08 :  17:04:29  Show Profile Send J-son a Private Message
Modifiera din befintliga är defintivt det billigaste för att få BRA ljud. Byt ut klockan till "2ppm klocka", byt analoga steget och nätdelen så har du prestanda som du hittar i dyrare apparater och det låter riktigt bra. Jag bytte ut klockan i min (även separat nätdel) och det var verkligen ett lyft. Nästa steg blir att byta ut analoga delen och även ta ut en äkta balanserad signal (zapfilter2).

Gå in på Lcaudio.com, de har riktigt bra prylar.....
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/09 :  05:50:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
"J-son" har säkert rätt, men själv har jag köpt en ny DAC och den förändringen var inte dålig.
Jag skulle tro att du vinner mer på att lägga samma summa på en DAC, mot att lägga samma summa på en helt ny cd.

Bravo
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/09 :  08:31:05  Show Profile Send J-son a Private Message
Bravo, hur mycket fick du ge för DAC:en? och vad är det för typ?
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/09/09 :  10:27:51  Show Profile Send Soulman a Private Message
Hej,

Jag hade samma funderingar som du har för ett tag sedan. Fast jag satt iofs med en sämre cd-spelare än dig.. Jag fastnade till slut för att skaffa en DAC, och det har jag inte ångrat. Ljudet blev mycket, mycket bättre. DAC:en jag skaffade är en Perpetual Technologies P-3A. Nypris är 12 kkr. Men de går ibalnd att hitta begagnade för runt 5 kkr. Sist jag kollade så fanns det en på Hifimagasinet för 5900 kr. För mig innebar det en stor förändring till det bättre. Men då jag inte har lyssnat på Copland så har svårt att uttala mig om ifall det skulle innebära en lika stor förbättring för dig. Utan att göra annat än att spekulera så inbillar jag mig att Copland är såpass bra att det borde löna sig bättre för dig att modda den... Men jag kan ha fel

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/09 :  11:16:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
DACar finns i alla prisklasser, du väljer naturligtvis en som är bättre än de inbyggda, vilket inte alltid behöver bli så dyrt.
Från MF x-dac ca. 3000 och uppåt, ex. audionet ca. 9000 till hur mycket som helst.
Själv blev jag genom en sanslös tur ägare till en lätt begagnad ML 360S till ett bra pris.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/09/09 11:17:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000