HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rumsakustik??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/05 :  01:20:21  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hej

Har tillbringat den senaste halvtimmen genom att plöja igenom "Är det skillnad på "kvalitetskablar" och "vanliga". Ganska skoj.

Nu till das fråga:

Hur många på detta forum har lagt ner ens 1000kr på rumsakustik? Såsom absorbenter o annat kul?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Edited by - henricsson on 2003/09/06 13:48:38

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/05 :  01:27:26  Show Profile Send Bravo a Private Message
Iiiiinnnnnnttttte äääään, hmmmm, host

Det är faktiskt dags att börja, jag är nämligen nu helt säker på att det är där problemen sitter bl.a.

Inte lär en ny förstärkare 3-5 gånger dyrare än den jag har, vilket vore det logiska steget i uppgraderingen, avhjälpa problemen.

Men som sagt nej, jag har pinsamt nog inte börjat än.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/09/05 02:44:46
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/05 :  01:33:11  Show Profile Send period a Private Message
Inte en spänn än så länge.... Dock VÄLDIGT sugen på att bygga någon absorbent eller diffusor. Exempel på forumet visar ju att det faktiskt går att göra väldigt snyggt!

Mvh // Per
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/05 :  02:36:18  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har lagt umm 300kr? =)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/05 :  02:57:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
"ekman", vad får man för 300 pix? Nyyyfiiiken!

Bravo
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2003/09/05 :  03:06:18  Show Profile Send Fred_J a Private Message
Good point, very good point indeed.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/05 :  03:41:29  Show Profile Send ekman a Private Message
Bravo jag fick 2st beg svanå abcyler
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/05 :  03:53:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bra jobbat "ekman", de brukar väl vara betydligt dyrare om jag inte misstager mig!

Beggat är aldrig fel!

Bravo
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/09/05 :  08:10:50  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag har beställt... kommer nästa vecka!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/05 :  09:35:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag har lagt ned minst 1000 kr!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/09/05 :  10:05:51  Show Profile Send Roq a Private Message
Lagt ner 50 pix på ett par 8 cm tjocka, meterhöga glasullsplattor från en redan öppnad "bal" på Beijers. 70 spänn i nåt billigt off-white tyg och ca 4 timmars jobb med att sy ihop klabbet.
Det blev två schyssta absorbenter som nu bor bakom mina högtalare och gör ett bra jobb med att göra ljudet mer distinkt, speciellt vid högre volymer.
Nackdelen är dock att 3D-bilden krymper något. Alltså - vid låga volymer kán jag mycket väl vara utan dem och vid medelhöga-höga volymer gör de ett mycket bra jobb!

Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/09/05 :  10:14:25  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
vi köpte ett hus för 360 kkr... räknas det? I detta hus finns ett (egentligen för litet, men ändå) källarrum som idag är helt utrivet, kal betong och där ska investeras lite kosing... så fort toaletten står på klinker istället för, som idag, en spånskiva som man kommer till genom att gå balansgång på golvbalkarna...

/GGG

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/05 :  10:21:53  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Om man räknar min tjocka matta som faktiskt köptes lite pga akustiken, så har jag...annars har jag nog bara lags sisådär 400kr...

/Simon
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/05 :  10:48:45  Show Profile Send n/a a Private Message
Om jag räknar med panelinnertaket så kommer jag nog upp i 2000kr.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/09/05 :  13:00:50  Show Profile Send aolite a Private Message
quote:
Nu till das fråga:

Hur många på detta forum har lagt ner ens 1000kr på rumsakustik? Såsom absorbenter o annat kul?

Inte än men det ska bli.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/09/05 :  13:50:57  Show Profile Send wallraff a Private Message
Att sätta golfbagen i ena hörnet är gratis.
Att plocka bort datorskärmen från skrivbordet mellan högtalarna är gratis.
Att sätta några "kuddkorvar" vid första vägreflektionerna är gratis.

Nä, än är nog inte många kronor spenderade :)
Men när jag blir rik...

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/05 :  14:50:02  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag bara förbereder och planerar än så länge men det kommer nog att kosta betydligt mer än 1000 kr.

Det är inget lätt område. Det är nog därför de flesta plöjt ner mer pengar i kablar än i rumsakustik. Hur skall man veta vad det är för fel på akustiken? (basresonanser, efterklangsid i olika frekvensområden, kamreflektioner, flutterekon). Om man vet ungefär vad det är för fel, vad behöver man? Och var får man tag på grejorna? Något som man kan låna hem och prova?

Tyvärr är det litet mer komplicerat än standardreceptet med en bal mineralull som man delar och monterar på känn. Fast viss kan mineralull vara till stor hjälp om den hamnar på rätt ställe och med rätt ytstorlek och djup. För att lösa vissa basproblem måste den ofta vara MYCKET djup.

Man får klara sig rätt mycket på egen hand fast Knoppens insatser uppskattas. Det går inte att stega in i hifi-butiken på stan, få litet råd och ta hem grejor för prov. Med Svanås sortiment skulle jag behöva sex kvadratmeter av något slags Helmholz-resonatorer som är 10 - 15 cm djupa och monteras på vägg. Verkar inte så trivsamt vilket gör att jag lutar mer åt tube traps (cylindrar) med en diameter på ca 30 centimerer. Detta löser bara vissa problem och det behövs dessutom en del tunnare absorbenter och reflektorer för väggplacering.

Men det skall nog bli jättebra så småningom!

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/09/05 :  14:56:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har, både diffussorer och absorbenter. Köpta och DIY.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2003/09/05 :  17:34:48  Show Profile Send nik a Private Message
Har fyra halvrunda abcyler och två basabsorbenter med diffuserande framsida.
Allt köpt av Svanå (1998 tror jag att det var). Kommer inte riktigt i håg vad jag gav. Mer än 1000kr var det i vilket fall som helst, troligen ca 2700kr.

Mvh
Nik
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4517 Posts

Posted - 2003/09/05 :  18:01:18  Show Profile Send jari a Private Message
Två diffusorer har blivit tillverkade,materiell inklusive ett passande tyg som förhöjer utseendet,ca 400 kr.Imorgon stundar mattköp.Hurdan sådan skall det vara förutom att utseendet skall tilltala.Lång lugg.täcka så mkt golvyta som möjligt,ull eller
eller något annat materiell.Heltäckningsmatta finns ju i ett olika
antal kvaliteter och längd på lugg,och går ju måttbeställa i den storlek som erfodras.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/09/05 :  18:07:02  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
henricsson,

Jag har definitivt lagt ner mer än 1000 kr på att förbättra rumsakustiken i mitt lyssningsrum

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/09/05 :  19:27:37  Show Profile Send svejk a Private Message
Har pyntat i ca 5-6000. Defitivt värt slantarna. De pengarna på elektronik = lite skillnad. Akustik en jävla skillnad. Billig uppgradering men grejerna syns

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/05 :  19:34:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
"svejk" du ger mig en otäck bekräftelse på att jag anat rätt!

Bravo
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/09/05 :  19:56:03  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
+200 kr, (skumplast) men det kommer nog bli mer i form av neutralt/snyggt tyg samt mineralull + annat för att bygga ett par tube-traps.

Min uppfattning är att när man lagt "basic" med stålar på anläggning så är akustik mycket viktigare.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/05 :  21:19:04  Show Profile Send Margaux a Private Message
Det som detta forum gjort för mitt hifi välbefinnande är faktiskt nästan obetalbart.

Det var här jag läste om dämpväggar, tidiga reflexer, tubetraps m.m.
Detta diskuteras aldrig i hifi tidningar eller andra internationella forum.

Jag har idag DIY dämpvägg och DIY absorbenter. Resultatet? 100 000 kr i investering hade aldrig kommit i närheten av ge den ljudförbätting som jag fick (har dock en bra anläggning).

Pris? c:a 4000 kr om man tar med det kosmetiska som draperier m.m.

Kabeldebatter blir löjliga om man har upplevt den skillnad som ett väl dämpat rum ger. T.o.m min halvdöva farsa som har tinnitus skulle klara av ett blind test på en anläggning för 3000 kr.

Tack alla ni pionärer här som fick mig att ta mig i kragen och fixa akustiken.

Att ha en bra anläggning i ett rum med dålig akustik är som att köra Porsche på blankis med sommardäck. Det går aldrig att köra fortare än 70 även om du upgraderar motorn! Så det är bara att börja!

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/05 :  21:24:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bra sammanfattning "Margaux", klockrent!

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000