Hejsan! Är helt ny här. Har en fråga angående mina gamla Boston Acoustics A100 högtalare. Det är så att den ena basen har gått sönder. Det är är det där mjuka sviktande matrialet som själva membranet sitter i, som torkat och spruckit vilket gör att det låter allt annat än bra. Min fråga är: Ska man köpa helt nya högtalare eller räcker det med att byta basarna? Gillar retrodesignen på lådorna så det vore kul att få behålla dessa. Om det räcker med att byta, vad ska man sätta in istället?
Tack på förhande /Niklas
(Om det är nån som inte fattat det än så är jag inte så väldigt insatt i HiFi å sånt.)
Det går säkert att byta bara gummi/skum-kanten på högtalarelementet. Kostar ett par hundra kroner. Kommer inte ihåg vilka som säljer sådana kanter. Man måste vara någotsånär händig om man skall ge sig på det själv.
Jo jag såg att det gick men jag tyckte det verkade lite pilligt. får man till det så kanske det är det bästa. Känns ändå som jag vill byta basarna om de går, eller köpa helt nya högtalare.
Dom är välvårdade tycker jag. Utvändigt är det svårt att se att de har några år på nacken. (Om man bortser från designen då) När du säger "fixa", menar du då byta ut gummikanten?
Om jag vacklar mellan att köpa nytt eller inte köpa brukar jag fråga min hund och e de så att han viftar på svansen då tycker han att jag ska slå till och köpa. Det är bara bara ett litet tips. Skaffa hund med en lång svans så syns det bättre.