Author |
Topic  |
|
Zvampen
Member

75 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 22:33:16
|
Är sugen på att skaffa en sjysst sub för att komplettera mina stativare (B&W 602). Har kollat runt lite och blivit rekommenderad dessa:
-Audiovector C-sub för ca 7250:- (Ljudmakarn) -Sony SA-wx90 för ca 6000:- (Reference Audio) -Audio Pro sub focus för ca 4000:- (Best Sound) -B&W ASW600 för ca 6000:- (Hifiklubben)
Vad säger ni? Vad har ni för erfarenheter av dessa. Ska främst ha subben för musiklyssning men även en del för hembio. Så den skall vara rapp och matcha ljudet med frontarna.
Är det rekommenderat att ha samma märke (samma serie) på subben som på frontarna eller spelar det mindre roll när det gäller bas?
|
- It's getting hot in here... |
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 22:42:31
|
Har ju hört att C-sub ska vara rätt rapp. Det är väl dessutom en sluten låda vilket borde borga för detsamma... Annars kanske du borde kolla in någon Rel sub, begagnad? Lycka till!
|
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
Zvampen
Member

75 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 23:05:10
|
Asså helst vill man ju lägga sig så lågt i pris som möjligt Frågan är om skillnaden mellan Audio Pro och de andra är värd prisskillnaden? Audio Pro har fått rätt bra i tester har jag för mig i t.ex. Hemmabio och Hifi o Musik |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7381 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 23:29:26
|
Jag har en Focus, och är mycket nöjd med den. Passar utmärkt till musik. Men ge dig iväg och lyssna, smaken är som baken, delad Gissar på att du kommer att köpa en Focus eller kanske Audiovector Mvh |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 00:04:50
|
Jag äger en ASW600 och är mycket nöjd med den, den fungerar utmärkt till film och genom lite trixande med placeringen har jag fått den att integrera bra med mina högtalare så att den ger lite "botten" när jag lyssnar på musik (delad vid 60 Hz).
|
 |
|
Zvampen
Member

75 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 00:12:47
|
Ja helst ska den vara snabb och djup. Den behöver inte spela så himla högt. När jag kollar på film kan jag koppla in min Vega-subba om jag vill ha effektbas 
Så himla svårt att lyssna hur en sub låter i olika lyssningsrum. Audio Pro tyckte jag lät sjysst faktiskt, torr o fin o djup. Audiovectorn lyssnade jag på i all hast och hann inte få nån egentlig uppfattning. Har inte lyssnat på Sonyn eller B&Wn. Såg på Reference Audios sida förresten att Sonyn väger 39 kg! Trodde Sony bara använde plast i sina prylar (Ja ok då, jag vet att de har rätt sjyssta cdspelare m.m i högre prisklasser ). |
 |
|
Wilderwein
Member

534 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 10:38:07
|
hej zvampen.
det beror ju på vad du vill ha. själv har jag en c-sub. mkt nöjd med denna då den är rapp och tight. har även super spikes till den som jag rekomenderar. |
 |
|
Terratec
Member

146 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 11:15:53
|
B&W 602 är väl ganska "snabba" och till dessa passar c-sub mycket bra. Du verkar ju prioritera musiklyssning och då vill du inte ha en sub som inte riktigt hänger med. Är själv ägare av c-sub och har den till Dynaudio 42. Funkar kanon. Nu vet jag inte riktigt hur de andra är av de du räknar upp. De kanske är tillräckligt bra de med. Lyssna innan köp! |
 |
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 12:23:37
|
Kan verkligen rekommendera C-sub! Fick min kusin att köpa en till sina rappa Dynaudio Audience 42. Basen är väldigt rapp och går djupt. Väldigt lätt att placera och den tappar inte orken. Fördelen med den är ju att den är så bra att den senare tål en uppgradering i dina högtalare! Men som sagt:Smaken är som baken!
Lycka till! |
Trött på folk utan vett |
 |
|
Gonzo
Member

120 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 14:01:42
|
Har du lyssnat på Canton AS-50? Det är nog en av de bättre allroundsubbarna som jag hört. Det sitter ett rappt 12" element i den och kvalitetsmässigt är det ett rejält bygge! Den har naturligtvis både ställbar delning och fas. Jag använder en sådan till min högtalaruppsättning med Audio Pro BD och är mer än nöjd med min. Har du möjlighet, så provlyssna denna innan du bestämmer dig.
|
//Gonzo// |
 |
|
Zvampen
Member

75 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 14:11:37
|
Kul med en massa rekommendationer. Nån som har jämfört Audio Pro's subbor med andra? Lite skrämmande angående Audio Pro är att Onoff och Elgiganten m.fl. säljer dem bland sitt sortiment med plasthögtalare.
Focus:en skryter ju med sin 400 W starka förstärkare (Onoff-watt? PMPO eller vad det heter) och ACE-system som håller total koll på membranet. Antagligen har väl de andra tillverkarna liknande system för sina... |
 |
|
Gonzo
Member

120 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 14:22:29
|
Jag har tidigare haft och varit ute och provlyssnat en del på AP:s subbar. Min åsikt är att Cantonsubben (AS 50) spelar i en helt annan divison än AP subbarna, men det viktiga är ju som alltid att det låter bra i dina öron och i ditt rum. Cantonsubben har också ett aktivt system för att minska orenheter när man manglar på, ungefär som AP:s Acebasteknik. Kan bara hålla med om att det är skrämmande att AP säljs av ElGiganten och OnOff. Läste ett inlägg på ett annat forum, där det var någon som ville provlyssna högtalare och säljaren kopplade in 1 !! högtalare. Vilken koll man har.......:)
|
//Gonzo// |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 15:14:06
|
Det var ett tag sedan jag köpte mina subbar. Det är minsann inte lätt att bestämma vad man ska köpa och det tog mej minst ett år innan jag till slut köpte Audio Pro´s B39. Jag är ganska nöjd med dom och jag spelar både musik och tittar på film med dom. Jag tycker att det här med ACE bas fungerar väldigt bra och som jag kan rekomendera. Nu sägs det att B 39 som inte längre tillverkas är bättre än ersättaren Avantec Sub men jag vet inte hur det är med det. Jag var inne på Best Sound med en CD som innehåller musik som har frekvenser ner till 10 Hz med full nivå. Jag lyssnade lite på Kappa Sub som jag nog tyckte lätt mycket bra och är som jag ser det ett gott alternativ. För närvarande söker jag en sub som ska matcha mina stora JBL högtalare med bl.a. 15" bas + slav. Jag har tittat på Genelec och jag är intresserad av att lyssna på Velodyn´s större modeller men det är ingen som har sådana här i Stockholm.
|
 |
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 20:30:12
|
ETt tips om du tittar på flera Audio Pro subbor är att välja någon av modellerna som har 24 dB/okt filter. De tidigare modellerna och vissa av dagens billigare modeller har bara 12 dB och den (iof inte så stora) erfarenhet jag har är att de med brantare filter är att föredra. C-sub är schysst och som någon sa är Kappan väääldigt bra, men dyrare. Kanske hitta någon sådan begagnad? Om du hittat ett par finalister så låna hem och prova hos dig innan du bestämmer dig. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
 |
|
|
Topic  |
|