HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi vs hemmabio el mixed?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tiger
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/09/05 :  15:51:37  Show Profile Send Tiger a Private Message
Nu har jag läst en hel del på forumet. De flesta av er har ruskigt bra inlägg och idéer så hoppas ni kan vägleda mig.

Jag har följande utrustning:

Arcam AVR 200
Arcam DV 88
Castle Severn 2 golv
Castle Keep 2 center
Audiovector C-X bak
MJ Acoustics Pro 50 sub
Beyer Dynamics DT-801 hörlurar

Audioquest kablar:
Slate biwire (högtalarkabel)
Viper (CD)
X-scart (DVD)
VDM-2 (digital)
Sidewinder (sub)

Nu till problemet. Jag är inte nöjd!

Jag har kört anläggningar som Arcam, Cyrus, Linn, Cambridge, Marantz, H/K tidigare. Till dilemmat: Det ska vara kul att höra DVD-film men det ska även vara ett fantastiskt HiFi-ljud då jag lyssnar på musik.
Jag önskar en varm och detaljerad ljudbild.

1) Högtalarbyte och behålla Arcam? Till vad? Jag vill ha stativare och är inne på Audiovector M1 super, Totem, Sonus Faber Concerto, Dynaudio 52 SE + matchad center om HiFi i kombination med hemmabio.

2) Stereobyte? Kör DV88 som cd-spelare idag. Ska jag sälja och skaffa t ex TEAC system för hemmabio och gå på CD+förstärkare Roksan, Primare, Copland beroende på begmarknaden och köra stativare. Alltså helt separera användningsområdena. Problemet är att det kan bli mycket saker i mitt vardagsrum. Det ska inte bara vara njutbart att lyssna på utan det ska även vara vackert att titta på så matchade produkter är ett måste.

3) Jag är inte nöjd med hur mina hörlurar låter. Tips på förbättringar/byte tack.

Mycket tacksam för era råd. Jag vet att jag är ambivalent vad jag vill ha men hoppas på kloka råd i alla fall.

Mvh/Tiger

Tiger

Edited by - Tiger on 2003/09/05 15:53:17

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2003/09/05 :  16:54:37  Show Profile Send jiha a Private Message
Sitter i ungefär samma sits som du när det gäller att uppgradera hifi delen i anläggningen.. i början va jag också inne på att byta nästan hela anläggninen, men efter en del intressanta trådar här på forumet och lite spring på stan blev det till slut 2st monoblock från vincent för att driva mina frontar..

Rekomemderar varmt ett test med mer (bättre) kräm till anläggningen innan du byter.

PS. Helt fult blir det inte heller...

// Jiha
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/09/05 :  17:06:40  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Behåll din DV88 tycker jag och välj nåt nytt i högtalarväg. Ifall du nu är sugen på tex Audiovector så funkar dessa väldigt bra ihop med Arcam och tex Primare.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/09/05 :  17:10:27  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag rekommenderar som jag gjort i några andra trådar. Komplettera din Arcam AVR200 med nån riktigt kompetent integrerad tvåkanalare. Enda kravet på denna är att den helst har en "Theater Mode", kan även kallas "Surround Mode" och säkert tio saker till. Det kan även räcka med en "Main In", elelr "Pre In" eller liknande.
Vitsen är hursomhelst att kunna lyssan på CD helt utan surround förstärkarens inblandning men ändå få ett litet lyft även till hemmabio.
Satsar man på att komplettera anläggnignen med endast ett tvåkanals slutsteg ( eller två monoblock ) så kommer du fortfarande behöva ha med AV förstärkaren i kedjan som ett försteg.

Jag känenr inte alls till dina högtalare så jag kan inte uttala mig om dom tyvärr.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/09/05 :  23:15:44  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Hej!

Jag kör med en kompromiss som jag tycker är mkt bra om man prioriterar HiFi ljudet i första hand.
Jag hade först en H/K 5-kanalsreciever som drev alla mina högtalare.
Sen skaffade jag mig en Amplifix som är passar utmärkt även i hembiosammanhang eftersom den kan kopplas om till ett "surround processor" läge där den fungerar som ett 2-kanals slutsteg i hembion. Att den låter extremt mkt bättre i 2-kanal (hifi!) än vad H/K gör förstår du säkert!
Sen blir ju såklart även bioljudet bättre i frontarna vid filmtittandet eftersom de numera drivs av kompetent förstärkeri!

mvh,

edit-stavfel

Edited by - hifirocker on 2003/09/05 23:19:44
Go to Top of Page

sprithitler
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/09/05 :  23:29:41  Show Profile Send sprithitler a Private Message
Hur bra filmljud behöver man egentligen?
Personligen skulle jag inte kompromissa med HiFin, utan ha ett separat kompetent system där och sedan ha ett Hemmabiosystem helt fritt från HiFin i den prisklass som plånboken medgav.
Beror naturligtvis på hur mycket DVD man ser.

Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/05 :  23:42:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det har ju också med utrymme att göra, hur många har plats för två kompletta system om man ska kunna ha högtalarna placerade optimalt? Dessutom är det trevligt att kunna använda två bra högtalare som frontar när man ser på film. Slutligen tycker jag personligen att det är trevligt med både flerkanalig DVD-A och konserter på DVD, även om man kanske inte ser/lyssnar på det varje dag.

Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/09/06 :  00:17:43  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Varför kompromissa överhuvudtaget? Jag kör all the way överallt, och är MYCKET nöjd med såväl 2-kanals som bioåtergivning. Det behöver absolut inte kosta några enorma summor om du bara kan leva med att köpa begagnat. Jag tror att alla småuppgraderingar kostar dig mer än om du uppgraderar till det "bästa" (läses: nypriser som motsvarar en halv årslön eller mer) direkt. Även om dessa produkter, t.ex. slutsteg (processor/förförstärkare borträknade), har tio eller femton år på nacken, så spöar de fortfarande c:a 95-99% av konkurrenterna.

My humble opinion...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/06 :  01:57:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
En lösning där man använder speciellt bra effektförstärkeri till fronthögtalarna är det tydligen många som funnit bra och så även jag.
Mina frontar drivs av ett separat dualmonoslutsteg och hade gärna fått vara 2 monoblock om jag bara haft plats och råd.
Förbättringen är betydande då dessa högtalare är så viktiga både i hemmabio och stereosammanhang.

Bravo
Go to Top of Page

sciroccogt2
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/09/06 :  04:01:18  Show Profile Send sciroccogt2 a Private Message
quote:
Det har ju också med utrymme att göra, hur många har plats för två kompletta system om man ska kunna ha högtalarna placerade optimalt?

Det är väl klart man har...utrymme...

jag har bara 2 kompletta hembioanläggningar i 2 separata rum och håller på att bygga ett 3:e system. Plus högtalare i ytterligare 3 rum. Och ett par högtalare (mindre dyra och lastgamla men fungerande) kopplade till tv:n i ena sovrummet.
Nästa projekt är garaget men behöver fler förstärkare...Och pengar.

Så är det. Är man lite halvgalen, har en kåk på över 210 kvm och är singel så är livet underbart.
(många här skryter ganska bra här så nu gör jag det också)

Snacka går ju.....
http://www.minhembio.com/show.asp?user=bamse

Edited by - sciroccogt2 on 2003/09/06 04:05:51
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/06 :  04:08:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
.....och är man gift, är 6 st. i familjen varav två hundar, bor i en liten 5:a med pyttelitet vardagsrum är livet..........

Bravo
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/09/06 :  10:29:01  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Gör dig av med hundarna så får du mer utrymme och tid för hifi.
Det gäller att prioritera.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/06 :  11:01:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
...hundarna???....

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000