Author |
Topic  |
|
freann
Member

863 Posts |
Posted - 2003/09/05 : 19:58:10
|
Bakrundsfakta: Cd & förstärkare får ström genom vars en Lo-Rad nätkabel/Clou Cable nätfilter-kombo. Före detta paket sitter en störskyddstrafo.
En längre tid körde jag cd:n via Claes Ohlssons nätfilter (325kr). När jag uppgraderade till Clou Cables filter blev allt bättre - utom rumsinformationen. Stereobilden blev betydligt plattare. Tråkigt..!
Bara för att testa kopplade jag in Claes Ohlsson-filtret i uttaget *bredvid* det där störskyddtrafon är inkopplad (alltså inte i "signalkedjan"). Och vips så kom djupet i stereobilden tillbaks!
Russ Andrews (www.russandrews.com) säljer The Silencer som ska kopplas in i ett jack när en störalstrare (kylskåp etc.). Bekräftar delvis att del faktisk funkar.
/Fredrik
|
|
bassman
Member

402 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 12:02:50
|
Lattjo, menar du att filtret är aktivt, fast inget är inkopplat på det? Jag använder en liten Svalander störskyddstrafo på min CD-spelare och den gör så att ljudet "blommar ut" i rummet. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 12:41:41
|
Att köra speciella nätkablar i kombination med en skyddstrafo el dyl ger inte alltid bra effekter.
Prova att köra standard nätkabel samt trafo. Eller bara nätkablarna. Tror inte det har så mycket med vad som sitter i kontakten bredvid att göra. Fast som alltid, testa själv.
mvh
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 13:17:32
|
freann: Har du non länk på nät filtret på Claes Ohlsson?
Hittar f%n inte! 
Eller det är denna???

|
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 13:58:15
|
Inte så bra att sätta filter till steg, brukar försämra dynamiken (om du nu inte har ett som är anapassat till stora effektuttag)... |
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 14:36:46
|
Jag har separat kabel till steget. Inga förgreningsdosor här!  |
 |
|
freann
Member

863 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 18:00:30
|
Ja, det är det filtret jag använder.
Min trafo är en 3000 VA (!) för industriellt bruk. Låter bättre som kombination. Den vassa diskanten som Claes Ohlsson-filtret gav, försvinner om filtret ligger "parallelt".
Appropå - har någon erfarenhet är Ljudmakarns egna nätkablar? Hur står de sig mot Jorma och Lo-Rad?
/Fredrik
|
 |
|
freann
Member

863 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 18:04:05
|
Kan tillägga att det funkar ännu bättre ju närmre källan som filtret sitter. Provar just nu med att sätta den i grenuttaget (efter trafon), före respektive efter cd:n. Det är skillnad! Borde betyda att skräpet från cd filtreras om filtret sitter mellan cd och förstärkre... Lite hokus pokus alltså!
/Fredrik |
 |
|
freann
Member

863 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 22:38:39
|
Fan, att man går på den lätta..! Man känner sig belåten med att ha jobbat fram ett snyggt och fint ljud. Så tar man ett steg tillbaka för att lyssna på helheten - och upptäcker att man skapet en överdämpad ljudsmet som tar död på själen i musiken..!
Jag gjorde som Sladd antydde - ta bort störskyddstafon (och det billiga filteret)! Så, nu spelas det MUSIK igen... Back to basics. Tack Sladd.
/Fredrik |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 22:43:38
|
Jaag förstår inte. Tog du bort allt? |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 22:53:12
|
Det är så olika det där. Har själv prövat att blanda Terminator med bättre nätkablar och det blir inget vidare. Andra har provat att kombinera med bra resultat.
Som vanligt finns det i denna gråzon inga enkla sanningar, beror av vilka maskiner och hur strömmens kvalitet är samt blandningen av hela röran....
Skillnad blev det alltså, men den gamla frågan kom ju väl till pass här: blev det bättre eller sämre?
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
freann
Member

863 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 23:22:48
|
Det som funkar (just nu...) är Lo-Rad & Clou Cable nätfilter, en av varje till förstärkare och cd. Ingen skyddstrafo, inget jidder med Claes Ohlsson-filter...
Nu spelar vi musik med själ. Jag tyckte mig få bort en massa skavanker innan. Men som sagt, när skavankerna försvann, försvann även känslan i musiken. Platt, dynamikfattigt och utan nerv! Skavankerna får jag leva med (antydning till vassa ess etc.). Poängen är att det sitter i framför allt förstärkarens ljudkaraktär. Den kan man inte trolla bort med kablar och filter! Eller: en komponent kan aldrig bli bättre av tex. en ny (nät-)kabel. Den kommer bara att få bättre förutsättningar att prestera sitt bästa.
/Fredrik
|
 |
|
Wizard
Member

408 Posts |
Posted - 2003/09/09 : 09:07:21
|
Det som gör att det blir bättre med ett filter eller störskyddstrafo inkopplad brevid är troligen att impedansen som nätet "ser" ändras, mer induktivt eller kapacitivt. Beroende på detta får man olika mycket störningar som kan vara hörbart. |
Wizard |
 |
|
|
Topic  |
|