HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 rör i försteg, transistor i effektsteg - resultat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/09/08 :  18:31:09  Show Profile Send Per100 a Private Message
Är van vid rent rörljud i form av integrerad rörförstärkare. Varmt och suveränt mellanregister. Dock inte full kontroll i basen.

Har nu en transistor effektförstärkare zapsolute mk3 på 42W i klass A.
Går det att värma upp mellanregistret i denna genom att ha en rörförförstärkare? Kan man då få transistorns kraft och rörets varma mellanregister? Isåfall för mig den bästa av två världar.
Eller är det så att slutsteget blir en flaskhals för mellanregistret?

Har själv ingen erfarenhet på detta område, men en del av er har säkert synpunkter!

Har hört rörförstärkare med full kontroll i basen, men då har det varit sexsiffriga belopp.

Edited by - Per100 on 2003/09/08 21:56:32

Chopper
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/09/08 :  20:16:31  Show Profile Send Chopper a Private Message
Jag har absolut ingen erfarenhet inom området, men skulle du inte kunna använda en transistor bara till basen och dela aktivt?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/09/08 :  21:18:00  Show Profile Send svejk a Private Message
Har kört och kör så ibland tex över sommaren är det bättre och köra transistor istället för rör. Det har ju varit varmt och på sommaren blir det mindre lyssnat. Men när mörkret kommer så blir rörisarna inkopplade. Det är väl impedans som skall stämma har jag för mig, men jag är inte mannen att förklara detta. Är oerhört obevandrad i det tekniska!

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/09/09 :  10:35:35  Show Profile Send SW a Private Message
Jag kör ibland ett Audio Research LS-7 rörförsteg tillsammans med mitt DOXA Signature MK2B slutsteg. Har testat nästan 10 olika försteg tillsammans med detta slutsteg och däribland 2 st rörförsteg. Kan säga att det andra rörförsteget jag testade inte alls lät så bra i denna kombination. Med AR försteget får jag heller inte samma homogena ljudbild och klangbild som med DOXA:s eget 012 MK2 försteg. Däremot blir det bättre upplösning och lite djupare bas med AR rörförsteg.
Att direkt säga att man drar nytta av de bådas fördelar om man använder rörförsteg och transistorslutsteg är inte alls säkert. Det gäller nog att hitta rätt kombination.
Om man får fram samma fina mellanregister som man får med ett rörslutsteg, det kan jag inte uttala mig om.

S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000