Author |
Topic  |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 00:26:02
|
Måste bara dela med mig lite av en lustighet...
Pratade med Bladelius idag. Jag har i flera månader bett honom göra en riktig mätning på effekt och ström på Grendel, det är ju siffror som kan vara bra att kunna berätta om och om de är bra kan man ju skryta med dem.
Problemet är att det inte går. Varje gång de lastar ned den ordentligt för att kunna mäta hur många ampere den ger så går säkringarna i stolpen utanför huset, 25 ampere.....
Kommer bli skoj att lämna in den för kubmätning i höst
Jag gav honom rådet att åka till någon storbonde i närheten, där finns det kräm i stolparna....
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 00:34:19
|
Heheh. det låter ju lovande.. men blir det inte "skrot" av mina högtalare om jag skulle kräma för mycket med en Grendel? Vågar man uppgradera?  |
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 08:52:24
|
Dessa siffror har enbart en akademisk nytta. När de mäter upp dessa höga strömmar så är motståndet bråkdelar av 1 ohm och det är inte realistiskt med dagens högtalarlaster. Det är enbart en "skrytfaktor" och säger egentligen ingenting om ljudkvaliten.  |
 |
|
Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 09:14:47
|
Håller med dig J-son ...siffrorna är akademiska..en "snygg" kub är ju ingen garanti för bra ljud.. |
Edited by - Cyber on 2003/09/06 09:16:31 |
 |
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 09:25:55
|
Håller med, men en snygg kub säljer bättre än en ful... det går nog inte att komma ifrån. När jag VET att den mäter bra får välljudet lite extra "tankebränsle". OBS: jag svammlar om "hjärneffekter" och inte absolut välljud 
En bra kub känns också som en liten garanti för att strömmen skall räcka till ev kommande besvärliga högtalare, även om det är lyssningsintrycket som säger om det är rätt eller fel. Valuta för sin investering... eller nåt... Äh, ni vet nog vad jag menar. Vovven väckte mig för tidigt . På helgen ska man sova ut |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
 |
|
Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 09:31:20
|
Det är sant Larsen..när man kollar specar för olika slutsteg..så går ju gärna slutsteg med "fula" kuber bort först...Rätt eller Fel? |
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 09:51:14
|
Jovisst är det "coolt" med en bra kubmätning...men kom ihåg att kubmätningen mäter "tonskurar" på 10 mS vilket inte alls överenstämmer med verkligheten. I den "verkliga världen" är tidsföloppen i musiken mycket längre (flera sekunder ibland) och då är det genast inte intressant vad förstärkaren kan haspla ur sig under 10 mS. Det bästa riktmärket ifall en förstärkare kommer vara linjär och ha "pondus" (inte nödvändigtvis låta bra) är nätdelens konstruktion (trafo + kondingar). Nu har ju knappast Grendel en liten nätdel, över 8 kVA   vilket genast avslöjar att kubmätningen lär vara mycket bra SAMT även den kontinuerliga (vilket är den viktiga). |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 11:33:02
|
Jag håller helt med ert resonemang, en kubmätning säger väldigt lite. Grendelen skeppas ju nu till kund varje vecka utan att ha kubmätts en enda gång så han mäter upp bara för att jag vill det och för att jag tror det bli bra siffror. Inget håller alltså på att ändras för att se bra ut, kanske viktigt att på peka.
Sedan får vi se om han gör som jag vill (det är inte alltid....). jag har beställt precis det du pratar om Json, dubbla mätningar: Dels en "populär-amperemätning" med mycket korta intervaller eftersom det ju verkar vara legio att presentera, dels mer "verkliga" värden mätt på längre tidsintervaller.
mvh
Consultsladden
, |
 |
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 12:22:31
|
Om grendel har en snygg kub eller inte skiter jag i. Den låter så in i h-vete bra! |
Almost cut my hair |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 13:45:13
|
Sen brukar stärkare som ibland får lite dåliga kuber låta riktigt bra i alla fall...
/M |
 |
|
mje1
Member

500 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 16:30:04
|
Audioanalogue Maestro. Den kuben skulle mycket väl kunna tillhört en gammal hembioreciever eller nåt. (lite överdrivet) Men kraft och pondus finns där ändå... |
Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt... |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 04:47:15
|
Lyssna först, mät sedan!   |
Bravo  |
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 11:59:49
|
Bra sagt Bravo  |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 12:37:37
|
Vi tackar, det är ju just det som händer nu.... |
 |
|
Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 12:57:05
|
Sladd : Hvordan kopler man Grendel til en höyttaler som har seriefilter ?
Grendel bruker jo bipolare delen til bass, og mos fet delen til diskant. |
Base Technology Nordic Sound Design |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 15:56:41
|
Nu är jag långt ifrån advantage insatt, men är inte det steget som Miles syftar på ett helt annat slutsteg, Bladelius nya "värstingar" ? |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 15:58:44
|
Hej Miles!
Grendel har enbart bipolära trissor ännu så länge, du kan köpa 2x400 eller upp till 5x400w.
Mosfetkort kommer som tillval när tomten är snäll och ger Mike någon veckas lucka i schemat.
Du kanske tänker på de stora monoblocken? De är hybrid mellan mosfet/bipolära transistorer. Har du bara ett par anslutningar till dina högtalare är det kört.
, |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 15:59:18
|
joo, Grendel är ett rent bipolärt steg..än så länge..
Det är inte jag som drar snabbast i western... |
Konsult hos Consulterna |
Edited by - Sanoj on 2003/09/08 16:01:02 |
 |
|
J-son
Ej medlem längre

473 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 17:10:20
|
Skulle vara intressant att lyssna på en Grendel. Verkar vara ett särdeles potent steg på alla områden . Finns det någonstans i Östergötland måntro.... |
 |
|
Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 17:23:28
|
ok. da har jeg oppfattet info. feil om Grendel.
Hvordan er Grendel i forhold til Advantage s150. tenker på den övrebassen. |
Base Technology Nordic Sound Design |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 17:23:48
|
Vi håller just på att öka på vår geografiska täckning i landet. Målet är 11 fungerande återförsäljare, varav 2 i Östergötland. Vi får se vilka det blir.
Du kan också maila mig så fixar vi ett lån.
mvh
säljsladden. (skall vi stänga denna tråd nu, det var inte meningen att det skulle bli mer än mät-historien från början?)
Ni kan väl skicka ett PM om ni har fler frågor, jag stänger denna tråd i all fredlighet  |
 |
|
|
Topic  |
|