Author |
Topic  |
|
Chopper
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 00:27:54
|
Jag har just skaffat mej en Audio Pro B2.27 som komplement till mina Rauna Leira men jag har inte fått hem den än. Nu sitter jag och funderar på hur den ska placeras. Det sitter ju en bas på varje sida i den. Eller för att vara lite mer exakt... det sitter ju högatalare på två motstående sidor på den. Frågan är alltså, bör den ena högtalaren riktas mot väggen och den andramot lyssnaren eller spelar subban i stereo? Vissa säger att såpass låg bas inte går att riktningsbestämma men min erfarenhet är annorlunda. Vid fel placering kan du höra var den spelar oc det pajar ju ljudbilden. Specillt med så analytiska högtalare som Leiran. Tips och undervisning mottages. Förresten... min gamla Dali Basis Sub spelade nedåt... och lät dessutom rätt kasst så jag har fått fördomar mot det märket. Säg att jag har fel |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 00:33:37
|
Jag har alltid fått bäst ljud med sub när den står så långt från hörn o vägg det bara går. Om den sen ska spela i sidled eller bak/fram får du helt enkelt testa dig fram till. Det hänger helt på hur dit rum spelar. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Zvampen
Member

75 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 00:39:56
|
Håller med att bas går visst att riktningsbestämma. Kanske inte så lätt under 50 Hz men däröver nånstans går gränsen.
Nån som vet skillnaden på Audio Pros subbar och vilken som är rekommendera?
1.35 2.27 Focus Bravo
|
- It's getting hot in here... |
 |
|
Chopper
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 00:48:25
|
Jag fick min 2.27 till bra pris... Annars ha ju 1.35 fått bättre kritik. Kolla Audio Pros hemsida för fakta, fast inte förränn efter du lyssnat |
 |
|
Chopper
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 00:51:42
|
Johan: Kul att höra att du fått bäst resultat långt ifrån hörn.
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 01:40:27
|
Brukar inte standardrekommendationen vara att ha subben i en linje mellan högtalarna så att de kan spela med. Sedan om du måste vrida på dem måste man väl lyssna sig till. |
Bravo  |
 |
|
j0akim
Member

1387 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 02:28:44
|
Jag äger en likadan sub som jag använder vid filmtittning. har testat lite olika ställen att placera den på och för tillfället har jag den vid tvn med basarna åt sidan. hade den förr bakom soffan vilket gav bra fysisk kontakt och funkade bra där. anledningen till att jag har den vid tvn nu är pga platsbrist.. testa lite vad du tycker funkar bäst. bäst bioeffekt gav den när jag hade den bakom tvn, men det kändes som den mullrade ganska mycket då, men då sänkte jag hz:en så lät det bättre... mitt svar är tråkigt men sant, testa vad du gillar bäst själv :) |
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
 |
|
Mnyb
Member

271 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 07:44:12
|
Jag håller med Johan, ut från väggen. Jag har min sub placerad på 1/3 av rummets bredd och på 1/5 av rummets djup (mätt från centrum av det nedåtricktade ellementet), så låg delnings frekvens som möjligt, ett typiskt bostads rum har sina fundamentala bas resonanser vid 30-60hz. Mitt rum har två peakar vid 27 & 53 HZ samt multipplar av dessa. Detta innebär att när jag har min sub ställd på 22Hz (24dB/oktav filter)så har jag fortfarande ganska mycket ljud kring 50Hz. En placering långt från väggar minskar inflytandet av dylika fenomen.
Används subben mestadels för bio kan en placering mellan front högtalarna vara bra, särskillt som många biorecievrar delar ganska högt 80Hz och med för flacka filter typ 12db, mycke av effekterna i .1 kanalen ligger kring 30-70Hz har jag märkt.
Experimentera med olika placeringar, sub är ett bra sätt att få gråa hår. Det tog mig 14dar att grundinställa min sub, och jag har ändock en REL vilket ger mig möjligheten att ha olika inställningar för bio respektive hifi, lycka till |
Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3 |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
|
cofra
Member

215 Posts |
|
mje1
Member

500 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 10:24:24
|
Eller köp en Kappasub och slipp problem med rumsresonanser och placering . Näråvars, jag ägde faktiskt en 2.27 för ett par år sen ihop med ett par APBD. Jag fick den aldrig att lira någe vidare, den var väldigt slö i basen, lite filmbas. |
Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt... |
 |
|
Chopper
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 14:42:35
|
Hej Svejk. Jag har sätt samma tips på Audio Pro:s hemsida och det är väldigt smart. Fast då bör väl högtalaren upp i öronhöjd och jag ner på golvet |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 17:16:32
|
svejk: Jag tror att det var jag som tipsade Audio Pro om hur man bestämmer placeringen av sin sub. Jag har oxå skrivit om det i forumet vid ett par tillfällen. Men huvudsaken är att det faktiskt fungerar.
gcs |
 |
|
|
Topic  |
|