HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD drive, vilka är bra
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/06 :  16:50:36  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Har tittat efter rena CD drivverk, har hittat en del. Men vilka är bra? Och finns det DVD drivverk?
Finns det någon som har byggt CD drivverk med innbygd hårddisk eller minneskort (typ sådana som sitter i kameror).
Tanken är då att kopiera ner CD skivor till hårddisken/minnet och sedan spela upp digitalströmmen därifrån.
Det finns ju några DVD spelare med hårddisk, Panasonic och Sony bla.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/06 :  18:35:11  Show Profile Send MartinH a Private Message
När det gäller transporter så är det oftast de mer exklusiva firmorna som överhuvudtaget har nån transport på programet.. Sen kan man altid använda en bra cdspelare som drivverk, men det blir aldrig lika bra som att använda en "ren" transport..

Hårdiskar kommer nog att komma i kombinationsspelare i framtiden, men sen så kan man ifrågasätta hur bra det kommer bli och om man ska ha så bråttom att man inte har tid att gå till cdsamlingen, ta fram en skiva och sen byta manuellt ?!?! I en bil kan jag se nyttan men inte hemma...

Det finns dvd driverk på marknaden, jag tror EAD har nått och sen så finns det en spelare från SimAudio som går att få i en version där den bara fungerar som en drive...

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/06 :  18:35:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det viktigaste när det gäller att hitta så bra drivverk som möjligt är stabilitet, enligt mig.
Jag tycker att det borde räcka med en så stabil cd som möjligt, för det är läsningen som man prioriterar när man söker separata drivverk till cd. MvhKristofer
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/06 :  20:21:14  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men nått man oxå ska tänka på och som är precis lika viktigt är hur den digitala delen och utgångarna är konstruerade.. Det finns en hel del bra drivverk mekaniskt men som har dåliga digitala kretsar och riktigt dåligt ljud som resultat.. Så som alltid måste det testas och lyssnas. Men en ren transport borde göra jobbet bättre än en intigrerad spelare då man från företaget "borde" ha lagt ner en del tankearbete och pengar på de viktiga delarna...

/Martin
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/06 :  21:51:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
"Gemeni" jag har en känsla av att detta bara är en fråga om pengar, de flesta dyra transporter är bra, vill du sedan ha något speciellt som inte är direkt riktat mot konsumentsidan går nog det också, men kommer att kosta givetvis.

Bravo
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/06 :  21:56:34  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det finns vissa spelare som har ett cash minne som fungerer som en buffert, men finns det på CD drivrar också, eller är det bara på kompletta spelare.
Vad jag har förstått så blir det ingen omläsning om det blir något fel vid läsningen från en CD spelare utan man försöker kompensera i efterhand med felkorrigeringskretsar (lågt ord det där).
Men det borde gå att bygga en CD avläsare som läser om vid felavläsning och som sedan skickar rätt information till D/A:n.
Det finns omklockningsfunktion i vissa DAC:ar men det blir inte samma sak, eller har jag fel?

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2003/09/06 :  23:55:07  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Hittade följande på nätet: Digital Audio Servers www.lansonic.com , är detta ett alternativ till CD spelaren eller?

Här är en spelare som använder en "vanlig" CD-ROM spelare som drive. "RGCD5ENR D-A converter with CDROM" :

http://www.users.bigpond.net.au/redgumaudio/rg_frame.html

Och här är en länk på en recension: http://www.soundstage.com/revequip/redgum_rgcd5.htm
Den fick inte så dåligt omdömme: "Almost uncanny smoothness and clarity with a complete absence of grain"; "not necessarily tubey-sounding…but…smooth and seductive"; "gets the voice right."

En CD transport som denna skulle sitta fint:

Länk: http://www.teac.com/esoteric/p70-one.html

Edited by - Gemeni on 2003/09/07 01:08:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000