Author |
Topic  |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 16:50:36
|
Har tittat efter rena CD drivverk, har hittat en del. Men vilka är bra? Och finns det DVD drivverk? Finns det någon som har byggt CD drivverk med innbygd hårddisk eller minneskort (typ sådana som sitter i kameror). Tanken är då att kopiera ner CD skivor till hårddisken/minnet och sedan spela upp digitalströmmen därifrån. Det finns ju några DVD spelare med hårddisk, Panasonic och Sony bla.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 18:35:11
|
När det gäller transporter så är det oftast de mer exklusiva firmorna som överhuvudtaget har nån transport på programet.. Sen kan man altid använda en bra cdspelare som drivverk, men det blir aldrig lika bra som att använda en "ren" transport..
Hårdiskar kommer nog att komma i kombinationsspelare i framtiden, men sen så kan man ifrågasätta hur bra det kommer bli och om man ska ha så bråttom att man inte har tid att gå till cdsamlingen, ta fram en skiva och sen byta manuellt ?!?! I en bil kan jag se nyttan men inte hemma...
Det finns dvd driverk på marknaden, jag tror EAD har nått och sen så finns det en spelare från SimAudio som går att få i en version där den bara fungerar som en drive...
 |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 18:35:35
|
Det viktigaste när det gäller att hitta så bra drivverk som möjligt är stabilitet, enligt mig. Jag tycker att det borde räcka med en så stabil cd som möjligt, för det är läsningen som man prioriterar när man söker separata drivverk till cd. MvhKristofer |
 |
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 20:21:14
|
Men nått man oxå ska tänka på och som är precis lika viktigt är hur den digitala delen och utgångarna är konstruerade.. Det finns en hel del bra drivverk mekaniskt men som har dåliga digitala kretsar och riktigt dåligt ljud som resultat.. Så som alltid måste det testas och lyssnas. Men en ren transport borde göra jobbet bättre än en intigrerad spelare då man från företaget "borde" ha lagt ner en del tankearbete och pengar på de viktiga delarna...
/Martin |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 21:51:21
|
"Gemeni" jag har en känsla av att detta bara är en fråga om pengar, de flesta dyra transporter är bra, vill du sedan ha något speciellt som inte är direkt riktat mot konsumentsidan går nog det också, men kommer att kosta givetvis. |
Bravo  |
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2003/09/06 : 21:56:34
|
Det finns vissa spelare som har ett cash minne som fungerer som en buffert, men finns det på CD drivrar också, eller är det bara på kompletta spelare. Vad jag har förstått så blir det ingen omläsning om det blir något fel vid läsningen från en CD spelare utan man försöker kompensera i efterhand med felkorrigeringskretsar (lågt ord det där). Men det borde gå att bygga en CD avläsare som läser om vid felavläsning och som sedan skickar rätt information till D/A:n. Det finns omklockningsfunktion i vissa DAC:ar men det blir inte samma sak, eller har jag fel?
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
|
|
Topic  |
|