HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Acoustic Thor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:20:41  Show Profile Send allbinn a Private Message
Blev nyfiken på de här från Hifi Kit. Är det någon som har sett och lyssnat IRL?

Edit. nu funkar bilden iallafall för mig, tack Meyer

Jag ändrade rubriken från versaler till gemener.
Stavningen får "trådstartaren" stå för...

Pjotre

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)

Edited by - Pjotre on 2003/09/04 22:02:48

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/09/01 :  22:26:13  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Har gjort det och gillar inte riktigt,... Eller rättare sagt. Gillar dem inte alls. Har i och för sig inte så stor koll på kringutrustningens egenskaper men påträngande är nog den term jag skulle använda. Det var en rörstärkare så det borde ju inte varit på det viset..

Edited by - UnholyRishna on 2003/09/05 00:19:10
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/09/02 :  09:00:35  Show Profile Send allbinn a Private Message
Synd. jag har alltid varit svag för TL-konstruktioner.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/02 :  09:39:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det ser ut som en väldigt enkel konstruktion, ser knappt hur det skulle kunna bli nått bra ljud ur den överhuvud taget ?!?! Det måste nog vara den enklaste TL typen jag har sett..Köp INTE !!!
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/09/02 :  11:59:45  Show Profile Send orthanc a Private Message
allbinn: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=15652&highlight=thor här har du en tråd om denna högtalare. Kanske kan vara nått att kolla på. Har dock inte hört dem själv men många verkar ha gjort det.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/04 :  20:59:50  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag har ett par Thor som jag har byggt på egen hand. Hifi-kits låda ser inte så värst spännande ut, och den är antagligen inte så överdrivet stadig heller. Bättre att bygga själv då. Elementen är mycket fina och förtjänar en bra låda.

Thor har ett mycket direkt och livligt ljud, och basen är precis som den bör i en TL. Den är alltså djup, snabb och korrekt, mycket trevligare än motsvarade basreflex eller slavbas.
Påträngande är det inte. Jag tycker att det är engagerande, det blir roligt att lyssna, så att man gärna sitter kvar och lyssnar lite längre än man egentligen har tid med.

Men jag kan väl ha viss förståelse för att någon som föredrar det, i mitt tycke, ganska jolmiga ljudet hos OA-51:orna inte trivs med Thor:s ljud.

MartinH, du bör nog kolla upp lite noggrannare hur TL fungerar innan du sågar. Thor är långt ifån den enda högtalaren som är byggd så här. Konstruktionen är varken enklare eller mer avancerad än någon annan. Alla TL bygger på att man sätter elementet i änden av en dämpad kanal. I detta fallet är kanalen strax över 2 meter lång, och därför räcker det med ett veck för att få den önskade längden. Fler veck ger bara fler resonansproblem men är ett måste om kanalen ska vara längre. Att det undre elementet sitter en bit ner i kanalen gör att frekvensområdet där kanalen hjälper till blir större.

allbinn: Fortsätt vara nyfiken, om du bygger dem har du ett par väldigt prisvärda högtalare som klarar alla sorters musik.
Ritning och mer information finns på http://www.seas.no (klicka på "kits")

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:06:30  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har haft denna byggsatsen och har stor erfarenhet av dom.

Onödigt att skriva mer när Uniper redan sagt allt...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:15:34  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jag måste dock hålla med om att basen i dessa TM lådor, precis som Uniper skrev, är alldeles förträfflig....

Jolmiga?? Vad betyder detta uttryck. Och att alla har olika smak är något man måste acceptera. Dock så angav jag aldrig Oa51,3 som referens då detta knappast är den enda högtalare jag lyssnat på.
Hursomhelst så borde jag har berömmt dem för deras fördelar också men det överlåter jag åt andra personer. Som sagt basen är mycket bra, men jag tycker inte att de är särskilt skonsamma mot mina öron. Kanske blivit bättre efter inspelning?? Sen tycker jag inte att man ska racka ner på carlsson i onödan, speciellt inte efter att endast ha hört dem i ett rum på 8,5 kvadrat...

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

Edited by - UnholyRishna on 2003/09/05 00:34:54
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/06 :  21:23:52  Show Profile Send Uniper a Private Message
Inspelningen var helt nödvändig för att få dom trevliga. Från början var dom synnerligen hårda och spretiga, inte kul alls, och det tog ganska många speltimmar innan dom verkligen kunde visa vad dom kan. De tog t.ex. mycket längre tid på sig än mitt förra lill-projekt med Audax-element.

Apropå det dåliga ordvalet jolmigt.. Att förklara så subjektiva begrepp är inte så lätt, men om vi säger raka motsatsen till påträngande, så hamnar vi i varje fall inte helt åt skogen. Men inte helt rätt heller iofs.
Jag skulle tro att det får ses som ett pris man får betala för dom faktiska fördelar som OA-tekniken har. Sen är det ju upp till var och en att välja sin favorit. Men nu känns det som om jag är på väg långt utanför denna tråden.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.

Edited by - Uniper on 2003/09/06 23:15:20
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/07 :  00:25:43  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jepp!

Seas-högtalrna hade en varm klang hos mig och inte alls påträngande. T.o.m min sambo är känslig mot sånt men hon sa aldrig ett skvatt. Däremot när jag bytte till Focal var det några ord jag hörde; Värst vad dom skränar och lever.

Jag fick spela in mina ca 450 timmar innan det lossnade. Focal rek. ca 30tim till deras men jag har först nu efter ca 200timmar börjat höra potentialen hos dom.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000