Author |
Topic  |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 16:15:47
|
Hej Hopp
Min kära Croft Vitale är ''ihopsnörad'' i High gain läge, Vad göres invärtes för att skifta till ''No Gain'' Nyfiken i en strut eftersom jag bara kan använda volymrattarnas första 30%(HÖÖÖGT, 15% lagom för det mesta)
Här är lite blandad info.   Magnus
http://www.eminentaudio.dabsol.co.uk/Instruments/Preamps/Vitale/Vitale.htm
Phono. Input sensitivity 1.25mV-0.5V rms Input impedance 47k100 pF
Line. Input sensitivity 125mV-0.5V rms Input impedance 100k Output impedance 4k5
Maximum output 40V rms Power 10W
Mains 240/120V
Valves 2 x ECC83, 1 x ECC81 Dimensions 442 x 355 x 105mm Weight 2.5Kg
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2003/09/03 17:45:27 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/08/27 : 20:25:09
|
Kanske hör hemma på DIY |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 01:29:34
|
Nu har jeg inte diagram tekning over din Croft med med 2 stk. ECC 83 til RIAA och en ECC 81 til linieforstärkeren er der inte mange sätt at göra det på.
Jeg vil tro ECC 81 kører stereo med hver rörhalvdel koblet direkte från anoden. Den höga utt-impedans tyder ochså på detta. Om du vil have lite mindre forstärkning kan du sätte i en ECC 82 - den giver ochså noget mindre utt-impedans. Om du vil slippe forstärkningen helt skal du flytta uttaget från anode til katode (katodfölger) och om muligen ochså värdierne på motstande omkring uttgangsröret, men det vil jeg inte rekommandera, om du inte har byggat med rör selv!
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 15:37:43
|
Jag skulle också testa med ett ECC82 i stället för ECC81. Gain blir då 17 gånger jämfört med 60. Att bygga om till katodföljare går knappast utan att byta en del motstånd. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 21:29:02
|
Ahaaa Tackar för fin vetskap, Jag tänker inte elda upp huset genom att ''modda'' själv, byta rör själv och löda under ledning av ngn som KAN!!! rörstärkare, så långt, och inte längre, går jag
Är nyfiken att veta vad som görs invändigt (och vad man betalar för?, utöver 20-30 års erfarenhet, slit & kunskap) eftersom Vitalen skall tillbaka till 'Mr Croft' för uppgradering och modefiering i september (Bra fölsepresent )
Följande skall göras; Updaterat phonosteg uppdaterat o/p-steg Nya (clickstop) potentio...ähh, volymsnurror uppdaterad choke och till slut, Ändras till ''NO Gain''
Kanske skulle slagit till på en Vitale SC på en gång!?!
Häää Bara för att jag kan stava till det, betyder inte att jag förstår vad allt betyder   Lämnar den i Birgmingham hos Croft/EminentAudio i slutet på September 
Det värsta med alltihopa är ju att jag kommer dregla så hemskt när jag ser alla begagnade OTL förstärkarna de har till försäljning.
Guldmedaljer till Er ALLA Magnus |
Mr 500! |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2003/08/28 : 23:15:52
|
Bor du i England eller? Jag skulle gärna lyssna på Croft OTL också. Du får väl ta på dig haklapp! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/08/29 : 00:04:23
|
Hej Bernt Lovar att ta med xtra stor haklapp, det skall bli xtra roligt eftersom det är första gången jag lyssnar på en OTL-stärkare
Bor i Bristol sedan feb.-98, men hemfärd stundar i Maj-04, så tänkte passa på och låta Mr Croft sprida lite mer av sin kunskap över vår lilla skönhet
Vinner jag på Lotto så köper vi en Croft OTL eller två och kommer o hälsar på i Göteborgstrakten(?) (kanske kan byta mot en av dina underbara kreationer )
Jag får ta o titta under locket o ta ett par foton så jag har lite före o efter bilder (Nej jag har inte tittat inuti än , bara njutit av ljudet. LIIIIIIIIITE bättre än Quad33!)
MVH Magnus |
Mr 500! |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2003/08/29 : 00:37:10
|
Ja, är du i Göteborg någon gång är du välkommen. Ta gärna lite bilder på Croft och posta dom om du har tillfälle!
Det är den här du har eller?

|
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/08/29 : 02:08:45
|
Japp, fast med träfront och mässings-rattar. Se: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=12132
Mer 'invärtes' bilder kommer. |
Mr 500! |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 17:34:18
|
Nu skall vi se om detta funkar Alla mina andra bilder är fixade av min datakunniga lillebror
Detta upplägg blir nog lite jobbigt eftersom bilderna inte kommer direkt utan via länk!?! Skall försöka komma in på min webbsida och lägga in bilderna som det är gjort på 'Medlemmarnas System'
Here goes nuthi'n
http://www.byphotos.com/public/detail.html?c_album=393331
Ps. klicka på bilden så blir den större Magnus |
Mr 500! |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 18:30:00
|
Vad är detta för konstig förförstärkare som kan lämna ut 40 Volt Last: ? ohm. Signalbrusförhållandet skriver dom inget om. Det är ju inte helt ointressant. Varför har man två volymkontroller? Om källimpedansen är 4,5 Kohm så går det väl inte att köra med ett vanligt slutsteg på 10 KOhm in. Jag skulle vilja säja att jag har aldrig stött på ett försteg med eller utan rör som lämnar 40 Volt. Jag undrar oxå när man har nytta av en sådan högutspänning eftersom ett slutsteg skulle kräkas långt innan..för att inte tala om människor och högtalare. Förklara det här för mig som inte förstår.
gcs
|
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 19:52:57
|
Jamen det låter ju JÄTTEBRA
Magnus |
Mr 500! |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 20:35:33
|
Crofts OTL-slutsteg har hög känslighet också så jag förstår inte heller när 40V rms är önskvärt. Men det är väl ingen nackdel att den klarar det... Fina bilder förresten! Laddar långsamt dock. |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/03 20:36:17 |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 21:43:36
|
Bernt Jansson: Det är inget fel om man får ut 40 Volt men jag tvivlar på att det är möjligt med standard rören ECC83 & ECC81. Jag undrar oxå varför skriver dom inget om S/N eller fasvridning. Däremot så talar dom om Kanalseparationen som dom påstår vara -90db. Jag har svårt att tro på det eftersom konstuktionen verkar tämligen enkel. Man kan ju säja det att man egentligen inte behöver så stor kanalseparation eftersom det är en stereoförstärkare. Men man vill ha lågt brus. Vad jag förstår så måste man ha ett slutsteg med en tämligen hög ingångs impedans. Varför har ingen lyckats tillverka en sådan förstärkare tidigare kan man oxå fundera över.
gcs |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 22:38:22
|
Bildernas 'slöhet får nog skyllas på mig Är ungefär på trehjulingsstadiet när det gäller datorer (retar mig lite på att jag inte vet hur, men orkar bar inte bryyyy mig tillräckligt för att lära mig -- Lyssnar hellre på musik )
Mkt trevligt däremot när Ni som förstår och kan skriver så att även jag kan ta små smulor från vishetens runda bord (SIIIIRAAP )
Jag reagerade mest över att volym-mokajängen(reostat??? ser inte ut som de bilder jag sett av potentiometrar) såg ut att vara gjord för Buttericks till en kostnad av 2 öre Pjaa Det låter ju OK
Men om man tog och byt.........
Magnus |
Mr 500! |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 13:40:54
|
Behöver visst ladda ner ngt som heter ftp för att flytta bilder till min websida Uuuuurk! |
Mr 500! |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/09/07 : 01:14:24
|
Tjohoo Jag kan!?!
 Gott om utrymme för alla små pryttlar.(ock kanske en rör-drivenhet till stax-lurar  )
 Rörande vackert(Sorgligt )
 Se ut som små godisbitar
 Äkta plast dessa tre (och annat) skall bytas ut av ´Mr Croft snart |
Mr 500! |
 |
|
|
Topic  |
|