Author |
Topic  |
|
Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 12:51:08
|
Kommer snart att köpa ny pickup och undrar då vad de olika nålformerna har för betydelse generellt sett, ur alla perspektiv? Just nu lutar det åt en MM, men kan någon förklara hur man skall tänka när man man beräknar uteffekt från en MC kopplat till ett RIAA? |
J. Ullberg |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 13:01:17
|
1. Kontaktytan i "tiden" ska vara så liten som möjligt, för att kunna följa spåret vindlingar så bra som möjligt. Det är jättesvårt att förklara i ord, kolla denna bild istället:
 Här är mittenfallet bäst. Ännu bättre är Van den Hulslipning, Gyger, Micro ridge eller andra konstiga namn.
2. För att minska skivslitaget vill man ha en stor kontaktyta. Då är det inte bra med runda nålar eftersom de ger en punktformig kontaktyta som är liten (därmed högt tryck med antaget samma kraft) som förstör vinylen. Därför är specialslipningarna oftast utförda så att kontaktpunkten istället är en smal vertikal remsa, vilket ger lågt yttryck, men ändå bra enl punkt 1.
...finns kanske fler viktiga saker...(?) |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 14:23:27
|
Buggsson: Jag vet inte vad du menar med uteffekt? Normalt sätt brukar utnivån från en MC pickup vara läggre än från en MM pickup. Själv har jag alltid gillat MC pickuper men kör numer med en MM från Ortofon. Jag har en pickup ur deras OM serie och jag köpte två olika typer av nålar OM20 & OM30. Vid lyssning så kunde i alla fall jag inte höra någon skillnad. Jag tror att skillnaden är kraftigt överdriven. Gå in och kolla själv på Ortofon. www.ortofon.dk
gcs |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 15:41:11
|
uteffekten (som du behagar kalla det) blir väl den spänning puppan lämnar gånger förstärkningsgraden riaan ger. |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 15:45:37
|
Nålformer... Clearaudios patenterade trigon pII och shibata tar linecontact konceptet ännu längre. En rund nål tar sig oftast förbi repor och sk*t lättare men brukar i gengäld vara lite sämre på att förmedla detaljer och rumslighet korrekt. |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/09/08 : 17:32:40
|
Per: Hur menar du egentligen? När man talar om förstärkning i en RIAA förstärkare så gäller det vid 1KHz. Säg att förstärkningen är 40 dB så betyder det att om en pickup lämnar 5 mV vid 5 cm tvärhastighet som är ett mått på utstyrning på en vinylskiva. Ja just det...då bettyder det att RIAA förstärkaren lämnar 0.5 Volt ut som nästan är vanlig linjenivå. En halv volt lämnar förstärkaren vid alla frekvenser som finns på skivan. I praktiken så blir det högre utnivå eftersom skivor är högre utstyrda än 5 cm/sek, det kan ligga upp emot 17 cm/sek och då blir det 20 dB starkare i topparna. Naturligtvis så skiljer det mellan olika pickup fabrikat.
gcs |
 |
|
|
Topic  |
|