HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Distorsion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Julle Jansson
Member

63 Posts

Posted - 2003/09/08 :  20:27:57  Show Profile Send Julle Jansson a Private Message
vad menar man egentligen när man talar om distorsion? Är det ett specifikt fenomen som t.ex. THD, eller är det alla former av avvikelser från originalet? Räknar man t.ex. en krokig tonkurva som distorsion?

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/08 :  20:45:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Distorsion Kan vara ex.v. THD som i sin tur består av olika övertons-
distorsion ex K2, K3, osv. Vanligen har man lättare för att accep-tera THD eller harmonisk distorsion en annan distorsion. Annan dist.
är ex IM-dist eller intemodulation alltså en form av distorsion
där det skapas nya frekvenser(skillnadsfrekvenser)när två eller många frekvenser möts. Det finns oxå en massa andra former av dist
som jag inte ska gå in på ex. TIM eller transientintemodulation.
Ja, ja aldrig kan man vara helt glad. Din fråga om krokig frekven-skurva det är ju oxå en form av dist. eller avvikelse men räknas ändå inte som distorsion.

gcs
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/08 :  20:51:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nja, det finns faktiskt en exakt definition även om begreppet används lite slarvigt ibland. Anta att jag har en grundton med frekvensen f, pga icke-linjariteter någonstans (ex. i högtalaren) så kan det hända att när jag spelar tonen med frekvensen f så får jag oavsiktligt också högre komponenter med, dvs förutom f så kommer 2f,3f,4f etc med i uppspelningen vilket kan låta illa.

Med total harmonisk distortion menar man RMS summan av alla högre komponenters amplitud dividerat med grundtonens amplitud (RMS summa=roten ur summan av kvadraterna på alla komponenter, jmf med Pythagoras sats c=sqrt(a^2+b^2)), mulitplicerad man sedan resultatet med 100 får man svaret i procent.

edit: gcs han före mig, därav upprepningen

Edited by - f95toli on 2003/09/08 20:52:14
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/08 :  20:56:12  Show Profile Send gcs a Private Message
f95toli: Jag ville bara ge en enkel förklaring på vad distorion är.
Man ska inte krångla till det i onödan eller ska man det?

gcs
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/08 :  20:59:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
gcs, Jag skrev mitt inlägg samtidigt som dig så jag hade inte sett det när jag postade (därav min "edit"). Jag håller med dig i allt , jag försökte förklara samma sak men min förklaring var lite krångligare.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/08 :  21:18:43  Show Profile Send gcs a Private Message
f95toli: Ok det låter bra.

Hälsar
gcs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000