HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 GALTIS filter - En tid av prövningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/28 :  20:06:52  Show Profile Send P.P a Private Message
Stefan B:
Har Morello kommit fram till ett bra filter???

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/28 :  23:12:57  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Oj vad många som är intresserade av rapporter Jag har kasserat Lukasz Fikuz filter som var det första jag byggde.
Sedan har jag kört med LC Audios seriefilter ett tag, det var bättre men inte bra.
Igår byggde jag ett filter som "ekpeng" klotat ihop. Det var rätt lovande men tyvärr hade jaginte komponenter att bygga det helt enligt hans anvisningar. Jag ringde honom och fick lite tips om hur man får bort "nasala" röster, mer värme i mellanregistret osv. Idag har jag och PAC experimenterad och lindat av spolar, paralellkopplat motstånd, osv. Och nu börjar det likna något. VIfa XT25 diskanten är väldigt högupplöst och samtidigt trevlig, jag kommer nog att gilla GALTIS då de är klara. Vi har även fått till mellanregistret någorlunda ok, och rätt så integrerat med diskanten. I vissa fall kan man dock få en känsla av ansträngdhet och nästan dist ????
Basen är det dock inget tryck eller värme i. I och för sig så spelar den i mindre lådor än klonerna, och elementen är inte specat att spela lika djup bas, så det kanske inte är en rättvis jämförelse. Experimenterandet med den fortsätter dock.
Jag har tänkt ut en nödplan om jag inte får till basen. Då köper jag helt enkellt andra baselement, tex 18w/8545 eller 18w/8535. Mellanregistret och diskanten behåller jag.

Sådärja, då har ni fått en liten rapport.

"Går den att tweaka?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/28 :  23:22:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Så det blev lite bättre? Close but no cigarr, som han sa!

Som baselement, om du skall hålla dig till Scan Speak, så är 18W/8545 00K ett bra val. Behöver dock hyfsat storlåda...vet inte vad du har för volym nu...men bortåt ~25, helst 30, kanske 35 liter...
Har testat i 20 liter, och det blev väl "bra bas för den kunden". Dock lite för oprecis och svampig för mig...Men klart spelglad! ;-D

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

'Cause anyone can start a conflict
It's harder yet to disregard it
I'd rather see the world from another angle
We are everyday angels
- Jewel, I'm Sensitive
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/08/29 :  00:39:55  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
hej vi kan ta det över icq bygger ett fillter till mina nu så adda med ss revelator serien mig på icq om du vill 96858538

http://www.hififorum.nu/photo/holmgrenstefan/SVI_0001.JPG

stefan gb
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/29 :  20:37:20  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Lägger in en bid på hur filtret ser ut idag, efter gårdagens lyssningar och komponentbyten. Den som är sysslolös kanske vill roa sig med lite simuleringar och om ni ser uppseendeväckande konstigheter kanske ni vill berätta det för mig.
Annars tror jag filtret får se ut såhär till nästa helg då Ekpeng kommer till stan.

"Går den att tweaka?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/29 :  21:37:46  Show Profile Send celef a Private Message
Jag tycker komponentvärdena ser lite konstiga ut, idén me 2,5:or brukar vara att använda den nedersta basen till att "fylla i" området under baffelsteget som inte är kompenserad för i den övre basen. Den nedre basen skall således redan runt 300Hz börja falla av, å för det krävs det nog större spole än 1,8.

Urk! För mkt kaffe kan få magen...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/29 :  21:48:07  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Helt rätt och riktigt!

Samtidigt - beroende på rum och smak, så får man testa sig fram där. Jag rekommenderade minst 2 mH till basbasen, men att man kan testa uppåt en 4mH. Blir det bara bättre och bättre (med större), så är det bara att testa en bamse på 6mH...och 8..och...

Genom att variera spolen till basbasen så får man en fyllighet eller inte i ljudet.

0.4mH är nog lite liten i mitt tycke. Men samma sak här - testa sig fram.

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

'Cause anyone can start a conflict
It's harder yet to disregard it
I'd rather see the world from another angle
We are everyday angels
- Jewel, I'm Sensitive
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000