Author |
Topic  |
|
CF
Member

63 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 14:28:18
|
Jag har sett massvis med singel end kabel beskrivas med olika teorier varför just deras DIY kabel är bäst. Men jag har inte sett många balanserade kablar så om ni gjort sådana eller känner till siter med beskrivningar kan ni ju posta det i denna tråd.
///CF
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 14:46:25
|
Jag tillverkade faktisk 4 st balanserade kablar igår kväll. Dessa är tillverkade av:
- Neutrik XLR kontakter, svart kåpa, guldpl. stift
- Flätad kabelstrumpa i svart utförande
- Cordial Top Performance 6.4 mm, balanserad mikrofonkabel
Jag har dock inte hunnit testa kabeln så mycket än. Jag hann bara testa lite igår kväll genom att koppla kablarna mellan en ett 32-kanaligt mixerbord och mitt Levinson-steg. Tyckte det lät helt ok! Hann dock inte göra några jämförelser med andra balanserade kablar ...
Ska förmodligen (om jag hinner) testa mer ingående på en kollegas Vincent SP-991 slutsteg, senare ikväll ...
|
 |
|
CF
Member

63 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 17:20:33
|
Vart fick du tag i den kabelen ??
///CF
|
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 18:02:33
|
quote:
Vart fick du tag i den kabelen ??
Sennheiser AB här i Sverige (http://www.sennheiser.se), har kabeln i sitt sortiment ...
|
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 21:12:25
|
En liten bild på en av de färdiga kablarna ...

|
 |
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 19:52:03
|
Jeg har lavet en kopi af et balancert Synergistic Research kabel med aktiv skærm (dog uden lysdiode). Diagrammet ligger under min profil som et JPG bilde.
Du kan anvende et typisk mikrofonkable efter eget valg - der skal 2 stk. til per kanal. Hvis du tilpasser dæmpemodstanden til spændingen kan du også få en blå lysdiode ind i modtageenden.
Mit kabel er ca. 2,5 meter langt og der er en mindre forbedring med strøm på skærmen.
Mvh. Jan Nielsen HIGHfidelity "Don't worry. Everything is getting nicely out of control.... |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 20:10:24
|
Hejsan Jan,
Kopplingsschemat ser ju spännade ut ... Kul med lite annorlunda lösningar. Jag har faktiskt aldrig sett eller hört en kabel som denna. Fungerar den bra?
Kanske något att testa ikväll eftersom jag ändå bara sitter och degar framför datorn 
|
 |
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 20:57:53
|
quote:
Hejsan Jan,
Kopplingsschemat ser ju spännade ut ... Kul med lite annorlunda lösningar. Jag har faktiskt aldrig sett eller hört en kabel som denna. Fungerar den bra?
Min kopia fungerer bra - jeg anvender Tom Fletcher kabel internt. Jeg har et Synergistic Research Signature Ten högtalare kabel - och det fungerer MYCKET bra!
Mvh. Jan Nielsen HIGHfidelity "Don't worry. Everything is getting nicely out of control.... |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 22:28:54
|
quote:
Min kopia fungerer bra - jeg anvender Tom Fletcher kabel internt. Jeg har et Synergistic Research Signature Ten högtalare kabel - och det fungerer MYCKET bra!
Hej Jan,
Detta måste absolut testas vid tillfälle. Tack för tipset !!!
|
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 16:06:05
|
JAN; detta ör INTRESSANT... ska kolla opp, dock är bilden i ditt galleri lite underlig..
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 19:20:57
|
quote:
JAN; detta ör INTRESSANT... ska kolla opp, dock är bilden i ditt galleri lite underlig..
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern
Ja bilden mangler en streg från 2 til 2 - den måste være forsvunnen i konverteringen fra powerpoint til jpg.
Eller er det noget annet du inte forstår?
 |
|
|
Topic  |
|