HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 GALTIS filter - En tid av prövningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/24 :  17:34:46  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
GAltsi har nu stått en veckaoch spelats in i motfas med det filter jag fått kontruerat av Lukasz Fikuz. Det lät inget vidare och jag kan känna oron komma krypande. Skall mina vacka högtalarlådor låta skit
Jag har mailkontakt me en fd forummedlem som funderar lite på fitler åt mig. I avvaktan på vad han hitta rpå har jag idag varit och handlat en stor påse komponenter på Biltema. Nu skall testas lite varianter.

För tillfället spelar detta filter:

Det är en lite modifierad variant av LC Audios seriefilter. Att det är modifierat beror främst på att jag inte fick tag i de rätta komponentvärdena och att jag ville sänka diskantnivån. Detta filter låter klart bättre än det första jag använde. Nu har hoppet åter tänts om möjligt välljud.

Om någon sittr hemma en lördagkväll och vill simulera ihop ett filtr åt mig så är alla förslag och idéer välkomna. Alla info ni behöver om lådan bör finnas här:

Observera att den övre kammaren är sluten och den nedre basreflex.

Ha en trevlig lördag.

"Går den att tweaka?

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/24 :  18:06:47  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

kan man inte låna ett elektroniskt delnignsfilter och tre slutsteg,
testa delningsfreq, fast det kan bli svårt om man ska strypa diskanten eller så..

man får ta den hårda dyra vägen till välljud, testa och blöda..

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/24 :  18:08:17  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

testa sätta strumpbyxa i ett eller flera lager över diskanten!

testa

testar du olika dämpning i lådan nu också?

---------
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/24 :  18:13:14  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

kan man inte låna ett elektroniskt delnignsfilter och tre slutsteg,
testa delningsfreq, fast det kan bli svårt om man ska strypa diskanten eller så..

Det är nog inte så stor ide att testa med tre slutsteg och aktivt filter eftersom impedansen på elementen inte påverkar filtret då vilket den gör på passivt filter.

Hm, jag fattade nog fel.. det går ju att testa delningsfrekvenser på det sättewt, och sedan räkna ut det passiva filtret..

Edited by - norman on 2002/08/24 18:21:2
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/24 :  18:44:31  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Lång äro vägen att vandra för välljud...

Hej förresten!

Kul att det iaf låter!

En grejj att testa:
* batteritest - alla element i fas enligt schema?

Sen vore ju en mätning inte helt fel, amplitud och impedans, och å fas.

Sen skulle det ju hjälpa otroligt med lite subjektiva åsikter om hur det låter. VAD låter illa?

Skall jag ta med mätdatorn till Arken? Kan stannaförbi dig och mäta en sväng kanske? Har du husrum under lördag/söndag? ;-D

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

If I could tell the world just one thing, It would be that we're all ok
And not to worry 'cause worry is wasteful, And useless in times like these
- Jewel, Hands

Edited by - epkpeng on 2002/08/24 18:45:2
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/24 :  20:27:02  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
En sak som jag kan rekommendera om man vill experimentera med filter är LspCAD Pro som har en filteremulator inbyggd. Har du detta program, ett flerkanals ljudkort och några effektförstärkare så kan du efter att ha matat in impedanskurvor och frekvenskurvor sätta dig ner och justera dina filter i realtid medan du spelar din favoritmusik.

Enkelt

Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2002/08/24 :  20:31:46  Show Profile Send Guldis a Private Message
En liten fråga, vad är fördelen eller anledningen till att du valt seriellt filter o inte parallelt?

Uppsal
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/24 :  21:00:25  Show Profile Send celef a Private Message
"En liten fråga, vad är fördelen eller anledningen till att du valt seriellt filter o inte parallelt?"

Hmm, jag tycker nog att filtret är en serieparallell historia, inte? :-)

Urk! För mkt kaffe kan få en att må illa
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/24 :  21:45:25  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Att jag kör ett seriefilter just nu är för att det andra filtret jag testade lät illa. Seriefiltret hyllas ju av vissa så varför inte testa ?????

Jag har tyvärr INGA program att köra simuleringar eller mätningar med. Jag är således utlämnad åt andra sgoda vilja och mina egna öron, och inte att förglömma, förhoppningsvis en massa tur

Batteritestet har jag faktiskt inte gjort, skall göra det genast. Tack för tipset. Jag har långväga hifibesök, från Arjeplog till mässan. Dessutom lever jag med en sambo, så hemmet kan nog betecknas som fullt. Tyvärr Ekpeng, men din mätdator kanske ryms.....

Strumbyxeknepet tror jag jag låter någon annan testa. Tror inte det passar mitt ljudideal.

För övrigt så har jag suttit och lyssnat lite ikväll. Fortfarande då med den kassa Pioneerförstärkaren och Supra Ply högtalarkabeln. Det låter småtrevligt trots allt. Skall utvärdera mer och sedan berätta vad som ite låter bra. Måsta nog bära fram AKKELIS igen också för att påminna mig om hur det kan låta.

Slutligen sp gjorde jag ett besök på Hifi Stället idag. Han hade fått en ny Vincent CD6 cd spelare med ett litet fönster där ett RÖR glödde lite mysigt. Tydligen fanns det fler rör under locket också, mm. 10 000 kr kostade spelaren och den skulle säkert glöda fint i vardagsrummet nu då mörka höstkvällar väntar.

"Går den att tweaka?
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/08/25 :  10:38:32  Show Profile Send dax a Private Message
Jag funderar på om man skulle kunna koppla ur den nedre basen under tiden du trimmar övre bas + diskant. När detta är klart kan man lägga på den nedre basen igen och justera dess delningsfrekvens.

Det kan bli lättare om man koncentrerar sig på en viss del, men man kanske irrar bort sig om man mixtrar med filtret utan att se helheten (alla element spelandes).

Det var bara en tanke!

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/25 :  11:16:22  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

dax, det låter onekligen sm en skitbra idé,
testa det, koppl aur den undre basen.

---------
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/25 :  11:53:28  Show Profile Send celef a Private Message
Jag skulle testa med enklast möjliga parallellfilter.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/25 :  11:54:12  Show Profile Send celef a Private Message
...det betyder en spole till basen.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/25 :  11:55:15  Show Profile Send celef a Private Message
...å en kondensator till diskanten.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/25 :  11:56:49  Show Profile Send celef a Private Message
...för att sänka diskantnivån skulle jag köra med ett motstånd innan kondensatorn.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/25 :  12:02:41  Show Profile Send celef a Private Message
...elementen verkar klara enklast möjliga filter, å elementen verkar vara löptidskorrigerade.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/25 :  12:06:40  Show Profile Send celef a Private Message
...1,8-2,2mH (inkl. baffelkorr) till basen brukar fungera, du kan nog köra me hälften eftersom den nedre basen fyller i under baffelsteget.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/25 :  12:08:17  Show Profile Send celef a Private Message
...på diskanten börjar du med ett lågt uF värde och sedan ökar tills elementen möts lämpligt.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/25 :  12:33:03  Show Profile Send Flint a Private Message
Celef.

Man får nästan känslan att du jagar "Posts"

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/25 :  12:36:40  Show Profile Send ekman a Private Message
ajdå hur kom du på honom =)

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/25 :  13:19:02  Show Profile Send P.P a Private Message
En lite intressant sak är att du har valt två olika avstämningsprinciper i basen och genom ditt filter låter de arbeta ända ner (ingen hp-funktion för den övre basen).
Då kan man troligen räkna med ett mindre gott samarbete i närheten av basreflexens avstämning där fasen hos basreflexen roterar 360grader.
Har basen i den slutna lådan fortfarande en hel del nivå där så kommer det bli en mer eller mindre kraftig dipp i tonkurvan där.
Hade du haft samma avstämning (både när det gäller frekvens, volym och princip) så hade elementen samarbetat ända ner i den djupaste basen och då minskar disten troligtvis en sisådär 6dB jämfört med om du bara hade ett element.
En i mina ögon mer optimal funktion.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/25 :  13:27:57  Show Profile Send matson a Private Message
Mät upp högtalarna på GA eller med hjälp av Epkpeng och skaffa ett LSPCad. Det blir nog billigare(och roligare)än att köpa en massa filterkomponenter.

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/25 :  15:07:52  Show Profile Send celef a Private Message
"Man får nästan känslan att du jagar "Posts""

Jo, det skulle man nästan kunna...

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/25 :  15:08:25  Show Profile Send celef a Private Message
...tro! :-)

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/08/25 :  20:20:07  Show Profile Send dax a Private Message
Är det inte en ganska låg brytfrekvens för "toppen"? Observera att jag på intet sätt vill klanka ner på kretsen, utan är mer intresserad av lite detaljer kring designen. Jag har för mig jag såg någon sida med exempel på ungefärliga brytfrekvenser för ett liknande serie-filter. Jag tror att 0,75 mH skulle motsvara någonstans kring 1500 Hz. Nu kommer jag inte in på den sidan så jag hittar inte vad diskantens brytfrekvens ligger kring!

Jag har ett liknande filter, men ej 2,5-vägs. Jag simulerade lite med med olika värden, men kommer inte riktigt ihåg vad de olika komponenterna hade för inverkan (jag har inte programmet installerat hemma). Det vore trevligt om någon kunde upplysa mig om detta!

I detta fall:
Spolen (0,75 mH): justerar basens brytfrekvens.
Motstånd vid diskanten): dämpar diskantnivån.
konding 10,4 mikroF): justerar diskantens brytfrekvens (jag har för mig att det var denna konding som skötte detta, dock ej hundra).

De övriga två:
konding 6,8 mikroF: dämpar diskanten vid brytfrekvensen (enligt LCAudio)
Motstånd("mellan" bas och diskant, 2,2Ohm): dämpar Q:et (enligt LCAudio).

Det där med Q är jag inte helt med på. Jag har för mig att olika Q brukar kunna ge olika bran avrullning samt ibland ge en liten peak in brytfrekvensen.

Kan någon lotsa mig i denna djungel?

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/08/28 :  19:08:46  Show Profile Send dax a Private Message
Hallo Stefan!
Hur går det med filtret egentligen? Det vore kul att veta vad som går bra/dåligt, vad du har gjort för förändringar osv!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000