HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mätning av diffusorer...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2002/08/24 :  22:49:07  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Hej jag har köpt ett mätprogram för ljud (Loudspeaker lab) och jag tänkte bland annat ge mig på att bygga lite diffusorer...

Jag skulle under experimenterandet vilja mäta dess verkan och har därför funderat på hur man skall göra detta...

Idén jag har är att montera ett bra bredbandselement i ett rör (typ 1 m) för att få en riktad ljudkälla...
Rikta denna mot en hård vägg...
Mäta i den "återkastade vinkeln"...
-och sedan köra mätningar 20-20000 Hz...

Montera upp en diffusor på väggen och köra igen, för att sedan jämföra kurvorna...

Vad kan man förvänta sig för resultat???
En dämpning antar jag då ljudet kastad i olika riktningar i stället för "rakt" tillbaka...
På vilket sätt kommer dämpningen att vara frekvensberoende?
Kommer jag att se någon form av "akustiskt avtryck" av den geometri jag valt att tillverka min diffusor med???

Ja, mycket att fundera över...
Kom med tips på mätmetoder, teorier om de resultat jag kan förvänt mig etc.etc.

Mvh
/Stefan

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/24 :  23:22:15  Show Profile Send norman a Private Message
hmm det där med ett rör är nog ingen bra ide... för det första så kommer det bli diffraktion i röränden så spridningen blir i stort sett lika stor som utan rör, och sen kommer man få ganska mycket stående vågor i röret som leder till mycket ojämn frekvensgång (vilket iof inte gör så mycket om du bara skall ha ut skillnaden mellan mätningarna).

Ett sätt att få en riktad ljudkälla är att sätta några element bredvid varandra, hur brett det måste vara bestäms av vid vilken frekvens du vill mäta.

bäst hade nog också varit om man kunde mäta med en kort puls av brus och få ut frekvensspektrat från det, annars gissar jag på att det blir svårt att tolka resultaten eftersom det finns så många reflexer i ett rum (om du nu tänkt mäta i rum).

Edited by - norman on 2002/08/24 23:27:4
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2002/08/25 :  14:09:53  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Rummet är ganska stort... 10*30 m med 4 m i takhöjd...

Det där med kort puls verkar ju bra och det finns ju i programmet...

Om man använder en "rörskål" i stället för rör då???

/Stefan

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/25 :  15:21:36  Show Profile Send celef a Private Message
"Idén jag har är att montera ett bra bredbandselement i ett rör (typ 1 m) för att få en riktad ljudkälla...
Rikta denna mot en hård vägg...
Mäta i den "återkastade vinkeln"...
-och sedan köra mätningar 20-20000 Hz...

Montera upp en diffusor på väggen och köra igen, för att sedan jämföra kurvorna..."

Bra fråga! Jag kan inte detta men med lite klur så...

Metoden som du beskriver fungerar på absorbenter men en diffusor skall ju sprida infallande våg i flera riktningar... jag tror nog du behöver en akustiskt död "bakvägg" (typ utomhus) som du monterar diffusorn mot... sedan måste du nog mäta på ett stort antal punkter för att se hur diffusorn sprider... kanske!

Urk! För mkt kaffe kan få en att må illa
Go to Top of Page

hmattis
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/08/27 :  17:32:07  Show Profile Send hmattis a Private Message
quote:

Idén jag har är att montera ett bra bredbandselement i ett rör (typ 1 m) för att få en riktad ljudkälla...
[...]
och sedan köra mätningar 20-20000 Hz...

[...]

Om man använder en "rörskål" i stället för rör då???

De vågfenomen du drabbas av funkar generellt som så att ljudvågorna bara "ser" de former som är större än våglängden. Våglängden är som en (ograderad) måttstock, och det som är mindre än våglängden går inte att mäta och kan inte påverka vågen betydligt. (Flummigt? Ja!)

Så om du skickar ut en ton på 20000 Hz, dvs med 18 mm våglängd, genom ett rör som har flera cm diameter så kan man få en viss riktningsverkan. Om du lyckas att få jämna fina vågfronter genom röret.
Men om du skickar ut ljud med 20 Hz, dvs med 18 m våglängd, kommer röränden att agera som en punktkälla med väldigt omnidirektionell spridning om inte rörets diameter är betydligt större än 18 m!!!

Det är ju så det funkar med t ex havsvågor som passerar in mellan hamnpirar etc. Det har ni säkert sett på fysiklektionerna hela bunten...

/mr

"digital is a subset of analogue"
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/27 :  17:45:29  Show Profile Send celef a Private Message
"Det är ju så det funkar med t ex havsvågor som passerar in mellan hamnpirar etc."

Vad händer?

"Det har ni säkert sett på fysiklektionerna hela bunten..."

Tyvärr inte jag! :-(

Urk! För mkt kaffe kan få magen...
Go to Top of Page

hmattis
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/08/29 :  15:11:28  Show Profile Send hmattis a Private Message
quote:

"Det är ju så det funkar med t ex havsvågor som passerar in mellan hamnpirar etc."

Vad händer?

"Det har ni säkert sett på fysiklektionerna hela bunten..."

Tyvärr inte jag! :-(

Stackare där... ;-)

Kolla in följande java-applet som jag just hittade: http://falstad.com/ripple/

Där simuleras vattenvågor och man kan lägga in vågkällor och hinder etc.
Välj Setup = "single source" eller "plane wave" efter behag.
Välj Mouse = "edit walls". Nu kan du rita in egna hinder för vågrörelserna och se hur de beter sig när de "går runt hörn".

Testa t ex att göra en vägg med ett hål i. Kolla vad som händer med den genomsläppta vågen när hålet är betydligt större än våglängden, lite större än våglängden, ungefär samma som våglängden, mindre än våglängden. (Du kan även sänka "source frequency" för att få ännu längre våglängder.)

Lek med olika former och vågor, och försök skaffa dig en förståelse för hur vågrörelser funkar! T ex ser man att högre frekvenser blir mer "riktade" och lägre blir mer allerstädes närvarande... och att vågor har lättare att svänga runt "rundade hörn" än skarpa hörn... Vågfenomen är skitcoolt! Och det är såhär ljud funkar i våra rum.

/mr - som önskar att såna här lexaker fanns när jag var "liten"... :)

"digital is a subset of analogue"
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/29 :  17:37:17  Show Profile Send celef a Private Message
hmattis: Otroligt häftig länk, TACK för den!! Testade snabbt dina övningar, måste bara fråga vad "Fixed Edges" kan betyda (gör stor skillnad)? Hur beräknar du storleken på vågformen, är 1 grön + 1 röd en period (=våglängd)? Jo jag vet, visst borde jag läst introt först, men du vet... ivrig!

Ang. övning hål i vägg visar vikten av att täta ordentligt vid ljudisolering! ;-) Snälla, fler övningar tack!

Urk! För mkt kaffe kan få magen...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000