Jag har kollat lite på olika DVD filmer och konstaterar att det måste finnas något slag av frekvensbegränsning. När man tittar på en film så finner man att dialogerna nästan aldrig har några frekvenser över 10 KHz och oftast inte högre än 7 KHz..tittar man sedan på det totala ljudet så är frekvensomfånget sällan högre än 17 KHz. Jag tror att man begränsar dom höga frekvenserna medvetet för att få plats med en hel spelfilm. Jag bara undrar hur man kan få det här att fungera. Om man tittar på DVD´n Diana Krall som jag tror ligger både som Dolby Digatal och DTS..där har man fullfrekvens..ja nästan i allafall. CD skivar har faktiskt en större bandbredd.
Sex kanaler på 384 - 448 kbps, det är ändock ganska imponerande hur mycket ljud det trots allt blir. Även DTS i halv bitrate (754 kbps) har en viss frekvensbeskärning. Det har inte med att någon medvetet begränsar frekvensomfånget, orsaken ligger i algoritmen.
Jag skulle tro att man gör olika val i fråga om bandbredd för dom olika ljud som ingår i en film. Man skulle kunna jämföra det här med DAB där man i förväg bestämmer vilken bitrate som skall användas vilket då påverkar frekvensomfånget. Det verkar som om man använder ett mer avancerat system i samband med film mixning där man kan gå in i varje dialog, atmosfär, effekt eller musik kanal och bestämma vilken bitrate som är nödvändig för att inte överskrida maximal bitrate/sek.
Det är en fast bitrate på ljudspåret på DVD-film. I grund och botten så används mjukvara för kodningen. Men den innehåller inga speciella filter för olika kanaler och sådant. Den innehåller mestadels de funktioner som står i standarden för AC-3. Standarden finns att ladda ned från internet, någonstans. Sådana funktioner är t ex fasvridning 90 grader mellan bakkanalerna för att medge bakåtkompabilitet med Pro Logic, m m.
De första DVD-filmerna som hade endast ett lager, hade ofta 384 kbps. Numera är det i princip enbart 448 kbps som gäller. På D-VHS brukar Dolby Digital ha bithastigheten 576 kbps. Dolby har stöd för ända upp till 640 kbps, men tyvärr så finns det ganska många hembioförstärkare i hemmen som inte klarar det. Därför vågar inte filmbolagen använda den högsta bithastigheten.
Knoppen: Hur kommer det sig då att framförallt dialogerna alltid är frekvensbegränsad till 7 KHz eller max 10 KHz. I verkligheten kan ju den mänskliga rösten ha frekvenser..jo det är sant upp till 20 KHz. Jag tycker själv att det är märkligt..jag har tittat både på Dolby Digital och DTS encoder och har inte funnit något om saken. Det verkar ju som om man frekvensbegränsat medvetet eller hur?