Jag planerar att uppgradera min anläggning men kan inte bestämma mig på vilket sätt. Jag skulle egentligen vilja uppgradera såväl hemmabion som tvåkanalsanläggningen.
I dagsläget använder jag en hemmabioförstärkare som hemmabioförsteg och ett försteg från Harmony Design som stereoförsteg. Hemmabioljudet går via stereo-försteget till slutsteget.
Jag skulle vilja ha ett försteg som har två xlr-ingångar och som har fjärrkontroll. Dock är det inga absoluta krav. Följande idéer har jag:
1. Köpa ett beg Advantage P1. Inga problem att koppla min CD-spelare och RIAA-förstärkare balanserat. Hemmabion hjälps inte direkt av denna lösning.
2. Köpa ett nytt Primare PRE30. Samma inkopplingsmöjligheter som i alternativ 1 och samma möjligheter att låta hemmabiosignalen gå obehandlad genom försteget.
3. Köpa ett kompetent hemmabioförsteg som kan ersätta mina bägge nuvarande försteg. Jag har tittat på Vincent SAV-C1. Om jag väljer detta alternativ får jag dock bara en balanserad ingång.
Andra alternativ och funderingar tas tacksamt emot.
Slutstegen kommer att uppgraderas efterhand så jag tar gärna emot input på passande förslag. Just nu har jag NAD218 och NAD214. De driver lite olika B&W högtalare (Nautilus 805, CDM CNT & 601)
Hej joakim99. Varför om du nu är nöjd med ljudet från Primare PRE 30 inte byta upp dig till Primare Sp 31.7? Du får du både ett bra stereo som hemmabioljud. Mvh Kristofer
Sedan vet jag inte om det är så mycket att hänga upp sig på XLR ingångar, drar du väldigt långa kablar? Du blir väldigt limiterad i urvalet av processorer, vilket kanske inte är bättre i ett längre tidsperspektiv.
Jag tror som Crion. Ofta innebär det att det sitter en extra differentialförstärkare framför vid den balanserade ingången, som inte behövs på de obalanserade ingångarna. Ibland kan det medföra något sämre ljud. Om du inte har mer än 10 meter obalanserade kablar så är obalanserat fullt tillräckligt. Joakim99, ha inte för stor övertro på den balanserade överföringens eventuella förnämlighet.