HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Pass Aleph 5!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/25 :  23:09:12  Show Profile Send matson a Private Message
Vad tror/tycker ni om Aleph serien?
Jag är sugen på att försöka mig på en sån här.....

Kretskort
finns ju klara att köpa och komponenter är (nog) inget problem. Vad som däremot kan bli lite krångligt är ju att bygga själva lådan.
Framförallt behöver jag tips på var man kan köpa tillräckligt stora kylelement!
Frontpanel och bakstycke tänkte jag köpa från: http://www.schaeffer-apparatebau.de/English/index.htm
(då kan man designa egna! ladda ner programmet!)

Kylelementen behöver kunna göra sig av med 150Watt per kanal(1 kylelement per kanal hade jag tänkt)
Då skulle det väl(?) krävas en kapacitet på ca 0,25C/W(höjning på 40 grader).
Men, kan man räkna så eller skall man räkna med att det ändras pga "isoleringen" mellan transistorerna och kylelementet?
Ja, här behövs helt klart lite hjälp!
(jag vill inte använda fläktar!)

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2002/08/26 :  12:08:29  Show Profile Send Freddie a Private Message
Aleph serien är bra:)

Men en kylfläns på 0,25C/W är kanske lite lite. Då detta ger en temperaturökning på 37,5 grader.. Vid 150W.

Nelson Pass använde/använder kylflänsar så att det blir en temp.ökning på 25grader.

Så jag skulle använda en kylfläns med termisk resistans på ca 0,166C/W.

Och använd några bra isolerskivor mellan transistorerna o kylflänsen t.ex. Bergquist Silpad 2000 (finns på Farnell).

Man ska inte snåla på kylningen på förstärkare, då blir dom inte så tillförlitliga jag vet, jag har provat:)

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/26 :  12:22:18  Show Profile Send matson a Private Message
Hej!
Var kan man få tag på kylelement med TR på 0,166C/W?

Det känns som att detta är det absolut krångligaste att få tag på!

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2002/08/26 :  12:36:07  Show Profile Send Freddie a Private Message
Kylflänsar är utan tvekan det som är svårast att få tag i. Ett alternativ är ju att ha lite mindre kylflänsar och kör med fläkt. Men jag gillar det inte eftersom fläktar har en förmåga att låta mkt.

Jag köpte två stycken lådor från Powerbox jag tror att modellen hette Flexiboxen den största modellen. Lådan ska enligt uppift ha en termisk resistans på 0,17C/W. Jag har byggt monoblock Aleph 30. Lådorna har dock en mkt vek botten som måste förstärkas.

Sedan så finns det Monacor (www.monacor.de) som gör snyggare och bättre lådor med kylflänsar. Dom är dock rätt dyra. Finns återförsäljare i Sverige.

Sedan så finns det oxå Fisher Elektronik (tyskt företag), kommer inte ihåg adressen som även dom har lådor, och stora kylflänsar. Finns också återförsäljare i Sverige.

Och så finns även webra, www.webra.se. Men jag kunde inte handla där då dom inte vänder sig till privatpersoner. Du kan höra med Hifi - micke han kanske kan fixa några kylflänsar.

Lycka till

Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/08/26 :  12:49:58  Show Profile Send kasra a Private Message
Det går bra att handla som privatperson från webra. Har gjort det själv. Tror tom det blir billigare än att handla som företag.

/kasra

Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2002/08/26 :  13:18:03  Show Profile Send Freddie a Private Message
Jaha.. så det går att handla från webra som privatperson.
Jag mailade till dom förut angående pris på en kylfläns men dom svarade inte ens.

Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/08/26 :  13:36:12  Show Profile Send kasra a Private Message
Ring...

Go to Top of Page

Gorgo
Member

70 Posts

Posted - 2002/08/26 :  13:46:08  Show Profile Send Gorgo a Private Message
Hej Matson!

Skulle du vilja hålla oss andra uppdaterade om hur det går för dig? Jag stekte ju slutsteget i min förstärkare och funderar på att bygga ett eget slutsteg. Vad kommer din Aleph att kosta? Vem gör kretskortet åt dig?

Intresserad!
/George

Live long and prospe
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/26 :  14:12:28  Show Profile Send matson a Private Message
Hej!
Jag har inte räknat ut någon kostnad än, då det hänger så mycket på hur mycket kylflänsarna och trafon! Letar efter vettigt prissatta sådana för fullt!
Kretskorten vet jag däremot att dom kostar 54 Euro+porto från den här killen: http://web.vip.hr/pcb-design.vip/aleph-5.html

Mvh/Mats
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2002/08/26 :  16:23:37  Show Profile Send anelar a Private Message
Tänkte bara inflika att billigaste transformatorerna man (läs jag) kan hitta finns i tyskland (www.reichelt.de). Alternativet som är näst billigast är rs-components. Om någon hittar ett billigare alternativ kan ni ju posta det.. ;)

//Anders som för närvarande bygger två Aleph 60 monoblock
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/26 :  16:56:55  Show Profile Send matson a Private Message
Hej a!
Tack för den länken!
Berätta lite om ditt bygge, svårighetsgrad, kostnad, inköpsställen etc.

Mvh/Mats
Go to Top of Page

Gorgo
Member

70 Posts

Posted - 2002/08/26 :  17:19:15  Show Profile Send Gorgo a Private Message
Ja Anders, vi är mycket intresserade!

Matson: jag borde naturligtvis ha sett att länken ledde till någon som gör jobbet. Men det är ju måndag....

/George

Live long and prospe
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/26 :  17:29:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

(har inte lästa allt...men!)

Det finns nog möjlighet till att få till fina apparatlådor, Monoblock! En kompis här nere har frågat en annan kompis (där ute) om att ta fram några...Det kostar ju rätt mkt för att göra ETT par, men när väl det är programmerat, så är det ju lite enklare att spotta ur sig 3 eller 4 par monoblocks lådor.

Är detta intressant överhuvetaget?

Ps. Detta kommer inte säljas av mig eller Engelholm Audio, utan kompisen där ute! Ds.

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

If I could tell the world just one thing, It would be that we're all ok
And not to worry 'cause worry is wasteful, And useless in times like these
- Jewel, Hands
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/26 :  17:49:26  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Hejsan!

(har inte lästa allt...men!)

Det finns nog möjlighet till att få till fina apparatlådor, Monoblock! En kompis här nere har frågat en annan kompis (där ute) om att ta fram några...Det kostar ju rätt mkt för att göra ETT par, men när väl det är programmerat, så är det ju lite enklare att spotta ur sig 3 eller 4 par monoblocks lådor.

Är detta intressant överhuvetaget?

Ps. Detta kommer inte säljas av mig eller Engelholm Audio, utan kompisen där ute! Ds.

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

- Jewel, Hands

Hej!
Visst är det intressant, men Aleph 5 hade jag tänkt att bygga som ett stereosteg.....
Nu är ju iofs inte jag helt främmande för att välja någon annan modell typ Aleph 2....
Det som kostar är ju helt klart själva lådan och trafosarna!

Hur har ni resonerat kring lådbygget.... Finns det planer på att ta fram kylelement som passar till? Vilken förstärkare konstrueras lådan för? (osv....)

Mvh/Mats
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/26 :  18:07:52  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Det är Herr CF här på forumet som bygger en Aleph 4. Dock i en, vad jag fattat av alla bamsekomponenter, kraftigare varaiant.

CF har anpassat lådan till "hans" kylflänsar (stora rackare). Jag tror, men vet inte, att dessa går att få tag på från annat håll.

Det är relativt höga men inte så breda lådor.

Kanske kan CF göra en PDF eller liknanade? Eller rent av en bild? Jag har lite webbplats att lägga upp på!

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

- Jewel, Hands
Go to Top of Page

CF
Member

63 Posts

Posted - 2002/08/27 :  08:02:21  Show Profile Send CF a Private Message

Jag har använt 4 webra kylelement som jag köpt igenom HIFI. de är 300x304x50 mm i storlek med en termisk resistan på ???
Kommer ej i håg men det var tillräckligt köpte dem för över ett år sedan. Webra har inte kvar dem på hemsidan! Har papper på dem hemma.

Billigaste "STORA" Trafosarna får man i från bulgarien.
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=8616f3fe7f57d9a30282c377b44c792a&threadid=5304&highlight=transformer+5000va

Jag kan posta bilder på de detaljer som jag kommer att få tillverkade till min låda. Det är 5mm alu med nibblingar och fräsning gjort för bla filtrerad IEC kontakt, XLR, RCA, Binding post + gälar i locket.

mvh ///CF

Edited by - CF on 2002/08/27 08:34:0
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/27 :  12:50:37  Show Profile Send matson a Private Message
Hej CF!
Ja, posta gärna lite bilder kring ditt bygge!
Jag är extra intresserad av själva lådbygget! Enklaste vägen som jag hittat är ju att beställa front och bakstycke från Schaeffer(se länk i mitt första inlägg). Men det hade ju känts bättre/enklare att köpa det från Sverige!
Har du någon priside på vad själva lådan går på(utan kylelement)?

Mvh/Mats
Go to Top of Page

StefanN
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/08/27 :  13:33:32  Show Profile Send StefanN a Private Message
Ett par bastardförslag på kylning...

Ta en (eller två) skrotad(e) elmotor(er) av lämplig storlek och bygg på insidan. Massor med kylarea!

eller...

Köp ett oljefyllt elelement att sätta trissorna på. Borde gå att få nästan osynligt om det byggs som slutsteg. Fast vem vill inte skryta med sin tjusiga hembyggda förstärkare?

/Stefan

Go to Top of Page

CF
Member

63 Posts

Posted - 2002/08/27 :  16:15:38  Show Profile Send CF a Private Message

Jag har för mig att de 4 kylelementen kostade ca 1200kr efterssom att jag inte beställt arbetet riktigt ännu bara fått en preliminär kostnads uppgift så vet jag inte vad det blir totalt.

Men jag tror att det blir lite drygt 1000kr för 2x topp, botten, bakstycke, mellanvägg i 5 mm alu.

Jag har billiga likriktar bryggor om någon är intresserad.

25Amp 200V 30kr st
50 - 35 Amp 1000v 50kr st

///CF

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/27 :  16:29:20  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Jag har för mig att de 4 kylelementen kostade ca 1200kr efterssom att jag inte beställt arbetet riktigt ännu bara fått en preliminär kostnads uppgift så vet jag inte vad det blir totalt.

Men jag tror att det blir lite drygt 1000kr för 2x topp, botten, bakstycke, mellanvägg i 5 mm alu.

Jag har billiga likriktar bryggor om någon är intresserad.

25Amp 200V 30kr st
50 - 35 Amp 1000v 50kr st

///CF

Vad är det för dimensioner?
(Jag har ju tänkt att bygga en Aleph 5, men inte som monoblock)

Jag är intresserad av (minst 2) bryggor(35A, 600V), men jag är mitt uppe i en flytt just nu men återkommer om ca 1-2 veckor angående det.

Mvh/Mats
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/27 :  16:49:42  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Kylflänsar är utan tvekan det som är svårast att få tag i. Ett alternativ är ju att ha lite mindre kylflänsar och kör med fläkt. Men jag gillar det inte eftersom fläktar har en förmåga att låta mkt.

Jag köpte två stycken lådor från Powerbox jag tror att modellen hette Flexiboxen den största modellen. Lådan ska enligt uppift ha en termisk resistans på 0,17C/W. Jag har byggt monoblock Aleph 30. Lådorna har dock en mkt vek botten som måste förstärkas.

Den där har jag sett på Elfa, men blir det inte för varmt med den?
Annars hade det ju varit väldigt enkelt!

Mvh/Mats
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2002/08/27 :  17:32:35  Show Profile Send Freddie a Private Message
matson,

Som sagt så använder jag den med mina Aleph 30 monoblock. En orginal Aleph 30 drar 100W. Det blir således teoretiskt 100 * 0,17 + 25 = 42 grader C.

Min Aleph 30 körs med 3A bias, 150W.. Teoretiskt 50,5 grader C
Din Aleph 5 drar väl också 150W så den borde bli lika varm.

Anledningen till att jag skriver teoretiskt är att jag inte har mätt upp den verkliga temperaturen på kylflänsarna utan helt enkelt förlitar mig på tillverkarens uppgifter. Kylflänsarna på lådan blir dock ganska varma men jag kan hålla fingrarna på den ett tag innan det börjar bli obehagligt.

Det borde funka bra med en Flexibox största modellen till EN KANAL Aleph 5.. Du få splitta upp och köra 3st fetar på ena sidan och resterande 3 på andra sidan av lådan.
Egentligen så är det inte kylfläns temperaturen som är den viktiga heller utan just temperaturen på Mosfetarna, så se till att använda isolerskivor med så låg termisk resistan som möjligt. Skulle även rekommendera att inte använda fastsättningshålen i Fetarna för att dra dit dom i kylflänsen utan att använda en U-profil som är dragen med flera M5 som i sin tur pressar fast Fetarna mot kylflänsen ger lägre termisk resistans. Kolla kylfläns artikeln på www.sound.au.com så förstår du nog vad jag menar.

/Freddie

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/28 :  12:22:51  Show Profile Send matson a Private Message
Ja, jag vill ju helst inte bygga monoblock så det blir till att fixa en egen låda!
Jag undrar om du har lust att posta(på forumet) eller maila mig vilka komponenter du har använt.
Tänker främst på kondensatorer och motstånd, men allt är ju av intresse.
Om det är någon som vet var man kan köpa matchade trissor så hade det varit kanon!

Mvh/Mats
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2002/08/28 :  17:40:04  Show Profile Send Freddie a Private Message
Jag har uteslutande använt komponeter från Elfa.
Motstånd 1% 0,6W metallfilm
Effekt motstånden är på 3W 5%.
Kretskorten har 100um tjock kopparfolie.
Kondensatorer Rifa.

Mosfet:arna IRFP240, IRF9610 köpta av Hifi-Micke matchade.
Isolerskivor från Hifi-Micke.

Mjukstart och WBT kontakter kommer från Lcaudio, men jag köpte dom via Epkpeng.

Div aluminium plåt från Metallvaruhuset, 1mm kopparplåt att löda fast kondingarna på kommer från Clas Ohlson.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/28 :  18:04:32  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Jag har uteslutande använt komponeter från Elfa.
Motstånd 1% 0,6W metallfilm
Effekt motstånden är på 3W 5%.
Kretskorten har 100um tjock kopparfolie.
Kondensatorer Rifa.

Mosfet:arna IRFP240, IRF9610 köpta av Hifi-Micke matchade.
Isolerskivor från Hifi-Micke.

Mjukstart och WBT kontakter kommer från Lcaudio, men jag köpte dom via Epkpeng.

Div aluminium plåt från Metallvaruhuset, 1mm kopparplåt att löda fast kondingarna på kommer från Clas Ohlson.

Vad menar du med "mjukstart"?
Är IRFP240 likadan som IRFP244?

Alla kondensatorer från RIFA? Elektrolyter och MKP och "bägarna"?
(Här hade jag kanske tänkt mig något annat)

Det var ju bra att micke sålde matchade trissor! Nu blev det mycket smidigare.

Mvh/Mats
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2002/08/28 :  18:21:47  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:

Vad menar du med "mjukstart"?
Är IRFP240 likadan som IRFP244?

Alla kondensatorer från RIFA? Elektrolyter och MKP och "bägarna"?
(Här hade jag kanske tänkt mig något annat)

Det var ju bra att micke sålde matchade trissor! Nu blev det mycket smidigare.

Mjukstarten är LcAudio's modell du kan ju kolla här om du vill: http://www.lcaudio.dk/tilb.htm (Digitalt softstart modul 10A)

Är osäker på skillanden mellan IRFP244 och IRFP240. På ritningen på min Aleph står det IRF244, och skillnaden mellan IRF244 o IRFP240 har jag för mig att det bara var att IRF244 har kapseln TO3 medans IRFP240 har TOP-3 kapsel. Du kan nu kolla på IRFs (tillverkarens hemsida, och leta fram databladen)

Mina elektrolyter i nätdelen är av märket RIFA.. 220uF är av märket Jamicon parallelkopplade med 0,1uF WIMA film kondensatorer. Övriga kondensatorer är också av märket WIMA.

/Freddie

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000