HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Byte av membran i högtalarelement ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/28 :  11:26:43  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Kan man byta membranet på tex Scanspeakhögtalare? Om jag skulle vilja ut mina papmenbran och skumkanter på mina 18/8542 mot kevlarmembranet och gummikanten som sitter i 18w/8545, går detta att göra?????

"Går den att tweaka?

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/28 :  12:39:28  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

det skulle förändra elementets egenskaper!

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/28 :  12:48:53  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo det inser jag naturligtvis och detta behöver inte nödvändigtvis vara till det sämre. Är det möjligt att göra?

"Går den att tweaka?
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/28 :  12:52:08  Show Profile Send norman a Private Message
Har bytt membran på en JBL en gång och det var inte speciellt svårt. Är det samma korg och magnet på scanspeak-modellerna 18/8542 och 18w/8545 så borde det ju gå, givet att man får tag i koner förståss...

varför vill du byta?

Edited by - norman on 2002/08/28 12:53:4
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/28 :  12:55:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
jag har också bytt på JBL, gick bra, det är stora styva koner, kanske mer lättarbetat än mindre element. man fixar mitten med
en grej som man trycker ned mellan talspolegapet och talspolen.

va ett tag jag gjorde det.

men det bör du kunna göra, varför inte fråga tillverkare, du måste
ju ändå beställa hem konerna?

-------------------------------------------------------------------
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/28 :  14:32:05  Show Profile Send markih a Private Message
Stefan!

Varför skulle du göra det? Det är väl bättre att du köper ett nytt element. Det är lätt att något bara går fel. Men vill du prova så visst.

marki
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/08/28 :  14:46:18  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Det är mest ett desperat rop i min filterförtvivlan. Jag inbillar mig att det kanske är något fel på mina 18w/8542 som jag köpte av "Carlssolstiftelsen". Eftersom korgarna är desanna som alla Scanspeak 18w element, och magneterna JÄTTEFETA så tänkte jag att det kanske vore käckt att montera samma kanter och membran som sitter i min välljudande 18w/8535.

Jag skall dock försäka ha lite tålamod, en riddare i skinande hifirustning är på G under mässhelgen

"Går den att tweaka?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/28 :  16:46:01  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Stiftelsen, om den har nån självaktning, borde kunna bidraga med data och även frekvenssvarsmätningar.

Om "riddaren" (!) tillsammans med dig finner elementen halvt oanvändbara, så är det nog bara till å bita i det sura äpplet å (bebisröst) "pöpa nya hötala'e".

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

If I could tell the world just one thing, It would be that we're all ok
And not to worry 'cause worry is wasteful, And useless in times like these
- Jewel, Hands

Edited by - epkpeng on 2002/08/28 16:46:5
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/08/28 :  18:06:43  Show Profile Send markih a Private Message
Stefan!

Varför inte ta tjuren vid hornen och gå till botten med detta. Nu har du ju ändå givit dig så långt in i DIY och tweak-träsket att det är lika bra att du använder tillfället till att lära dig saker, även om det kotar pengar. Mät upp elementen, så kan du se om dom är ok och sen designa ett bra filter till dom. Skaffa programvaror och kunskap, och åter kunskap.

Äh, välj själv vad du vill göra. Det är svåra val du har att göra.

Mvh Mårten

marki
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/08/28 :  18:11:14  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

hos backe kan du få element uppmätta mot en mindre kostnad.

-------------------------------------------------------------------
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000