Hej, jag har dammat av ett gammlat högtalar projekt som aldrig blev fördigt. Det fanns med i High Fidelity -97? Jag är i vart fall klar med själva band elementen. Men jag kommer inte ihåg vilket bas element det var man skulle använda. Tror det var ett Monarcor ? Borde väl vara nån här på forumet som byggt dessa och kan hjälpa mig med det. Mvh/Micke
Perfekt, jag väntar med spänning.. Har av nån anledning bara själva diskant artikeln. trode inte jag skulle behöva den andra delen då filter beräkningarna fanns med i den, men dom har aldig nämt baslementet. Och jo jag kommer också ihåg dom kreativa element modifikationerna. Inget jag skulle så mig på då det finns färdiga sandwich element i handeln men men..
Tror dom kommer att pryda sin plats i vardagsrummet bättre. Vad jag egentligen vill veta är vilken verkningsgrad Monarcor element hade. I byggbeskrivningen på bandelementen står det bara:
Vi har räknat en smula på känsligheten och kommit fram till att ett band med en impedans på 3 Ohm monterat med 6 ledarbanor med en bredd på vardra 3mm breddger en känslighet som matchar den hos basen.
I vart fall så har jag en del element på hyllan så att om jag bara visste känsligheten så skulle det lösa sig.
Jo, iden var att bygga nått som liknar Aeon högtalarna dvs en basdel i botten och en gemensam front över det som täcker den + det estetiskt mindre tilltalande bandelementet. Har en uppsättning 6½" med alu kon som nog skulle macha bandelementet rätt bra klangmässigt. 2st sånna per låda ger 90,5dB. Och då får jag en något mera "slimmad" låda än med en 8"are.
Jag kan lägga upp bilder på högtalarna då dom är färdiga så får du se hur jag menar. det är inte allt för långt bort. Har inhandlat en MDF skiva så bara jag lyckas städa upp i garaget så jag får plats med byggandet så är jag igång.