HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fårull...tvätta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/09/19 :  22:20:15  Show Profile Send knabsol a Private Message
Många här verkar använda fårull som dämpmaterial i sina lådor. Kan förmodligen få tag i en del färsk(!) fårull, men som hängiven DIY:are undrar jag nu, är de lätt å tvätta ull själv? Hur gör man?
Det är ju inte jättedyrt att köpa "färdigtvättad" men om man ändå vill prova på detta? Har sökt en del på nätet men inte hittat något direkt..så är hemskt tacksam för svar.

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/09/19 :  22:30:29  Show Profile Send mag a Private Message
Det ska vara ganska lätt att tvätta själv vad jag hört, görs med fördel i badkaret. Kommer dock ej ihåg om man bara skulle tvätta med vatten eller om det behövdes tvål, såpa eller dylikt.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2003/09/19 :  22:33:24  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Har för mig att den lokala knep och knåp tanten ( hemslöjdbutik ) sa att endast vatten räcker gott till att tvätta ullen. Bildas tydligen nått tvål/skummaktigt naturligt.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/09/19 :  22:34:41  Show Profile Send knabsol a Private Message
Jag har också hört att det ska va rätt lätt, men sen har jag även hört att man ska ha en jäkla massa grejjer i vattnet och tvättas i sju omgångar typ. Så jag har ingen aning längre
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2003/09/19 :  22:37:43  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Luktar tydligen inte tårta när man tvättar ullen så det får du nog vara beredd på.....

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless

Edited by - Mattias S on 2003/09/19 22:38:40
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/09/19 :  22:53:19  Show Profile Send knabsol a Private Message
Aha!
Tycker inte ullen luktar så hemskt nu när den är otvättad, men du menar att de blir värre?
Man ska inte tvätta den i klorin eller något annat trevligt?
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/09/19 :  23:04:40  Show Profile Send belle a Private Message
Tvätta inte ullen med såpa/diskmedel för då tar du bort fettet som håller ihop fibrerna och då blir ullen sämre än täckjacksvadd. Låna bara ett par kardor ifrån syslöjden el. hobbybutiken, karda tills du få(?)r bort skiten ur ullen.


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/09/19 :  23:11:56  Show Profile Send knabsol a Private Message
Hm, går det få bort en del fårlukt då eller blir de till å köra slutet? har man den inomhus känner man att det luktar får ganska mkt när man kommer utifrån. Visst är får trevliga men nån måtta får de va
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/09/19 :  23:21:52  Show Profile Send belle a Private Message
knabsol:
tyvärr så går inte lukten bort, så du får(igen)använde ullen i slutna lådor. Eller pula in sånadära damsmugar kulor i ullen, som tröst kan säga att du vänjer dig vid doften.ganska trevlig tycker jag. Vill du tvätta den så MÅSTE du skaffa mycke ull, typ 3-4 kg och sedan packa den ganska hårt i lådorna. Men då rycker BR-konfigurationen pga du fyller hela lådan, inte kul.
Annars så kan du tova ullen om du vill, men då behöver du ännu mer ull och dämpningen blir ännu sämre pga tjockleken som blir vid tovningen.(20 cm ull innan= 0.5 cm efter)




-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........


Edited by - belle on 2003/09/19 23:26:08
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/20 :  01:30:42  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Ullen skall inte tvättas!!! (enligt mina hemliga källor;-)) Men då uppstår ett annat problem, det är kanske nödvändigt att spraya duktigt med Radar spray?
Dimitri
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/09/20 :  19:00:42  Show Profile Send mace a Private Message
''Färsk'' fårull innehåller lanolin (fårullsfett) som är jättebra för huden, används i många handkrämer eftersom det 'går in' i huden så fort. MEEENinte kul om du är alergisk mot lanolin

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/09/20 :  19:30:50  Show Profile Send knabsol a Private Message
Men tex sån ull man köper på hifikit eller liknande just för dämpning av lådor, luktar denna lika mycket? Lukten är väl iofs inte såå farlig..Man kanske kan spraya en del "febreeze" eller liknande?
Men zed51, vad menade du med radar? innehåller mycket ohyra? Man vill ju inte att lådan skall bli något insektsnäste.
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/09/20 :  19:35:30  Show Profile Send belle a Private Message
HiFikit´s fårull ÄR tvättad mfl återförsäljare, du måste ha extremt mycke ull för att det skall göra någon nytta.TYVÄRR. Det är fettet som gör skillnaden........


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/20 :  19:44:45  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Vet faktiskt inte. Det var min fru som ställde frågan när jag stoppade in den otvättade ullen i mina diy högtalare. Mitt svar var förstås "garanterat ingen ohyra", nu ber jag till högra makter att det var sant.
Dimitri
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/09/20 :  20:15:52  Show Profile Send belle a Private Message
zed51:
Hoppas du inte har pappers koner(oftas bara cotade ifrån framsidan), annars får du spela så att ohyran får en rejäl huvudvärk


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/20 :  20:40:46  Show Profile Send n/a a Private Message



”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/09/20 :  20:50:40  Show Profile Send belle a Private Message
Dahlberg:
Vad skall man sägaYou are the best.....


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/20 :  22:32:32  Show Profile Send n/a a Private Message
!!!




”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/09/20 :  22:44:47  Show Profile Send belle a Private Message
Dahlberg: Den luktar ju INTE gott..........


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/20 :  23:24:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Ursäkta Knabsol för den något lättsamma inställningen till ditt
problem . Efter vad jag har fått berättat för mig så
fungerar inte den tvättade varianten lika bra som den du redan har.
Lukten får du leva med eller så väljer du antingen att tvätta eller
så använder du något annat .

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/09/21 :  03:06:59  Show Profile Send knabsol a Private Message
Måste först och främst tacka för alla svar! Självklart är den lättsamma inställningen välkommen . Angående wunderbaum finns det väl en som heter (och ska lukta) "ny bil"...borde finnas en "ny högtalare" också tycker jag.
Vet iafl alternativen nu så det är väl bara å köra på och testa
Tack som sagt...
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/10/07 :  11:31:10  Show Profile Send blackrose a Private Message
Nu är det väl ganska mycket overkill!!??
Jag vill träffa den personen som kan höra skillnad på tvättad o otvättad fårull!
Lägg tiden på musiklyssning istället!! ;)

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/10/07 :  12:08:57  Show Profile Send belle a Private Message
Blackrose:
Det är inte overkill för att den O-tvättade ullen håller ihop bättre än de tvättade. Har prövat båda varianterna, ingen av dem är speciellt bra ur dämpnings synpunkt


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/10/07 :  12:58:33  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
När vi hade får så tvättade vi ullen med såpa. sedan kardade vi ullen i kardningsmaskin till stycken på ca 35x100 cm. Detta har jag använt i mina hembyggen. Vet inte om det är bättre eller sämre än nått annat, det enda jag testat. Men det luktar då inte dåligt på något sätt.

Om man bara tvättar den så tovar den lätt ihop. Kanske overkill med att karda ullen men vi gjorde det ju för att spinna garn och då är väl kraven lite högre än när man ska ha ullen i en högtalare.

mvh
micke
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/10/07 :  18:34:52  Show Profile Send Parasite a Private Message
angående tvättning, har man nått ställe man bara kan vädra ullen , men så den samtidigt håller sig torr så gör det underverk =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/10/08 :  13:57:26  Show Profile Send blackrose a Private Message
Karda o tvätta hur mycket ni vill....men HÖR ni någon skillnad....knappast..??...

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000