HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Montera element med inslagsmutter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/09/27 :  00:34:31  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ni som monterar element med hjälp av inslagsmutter och gängad skruv. Hur gör ni med inslagsmuttern, borrar ni hål på framsidan i försäkningen (för elementet) och slår ner inslagsmuttern där och drar fast elementen?

Eller borrar ni hål rakt genom baffeln och slår i inslagsmuttern på baksidan och drar en lång skruv rakt igenom för att dra fast elementen?

Varför jag undrar är dels om inslagsmuttern rymms i försänkningen, samt div tekniska funderingar runt att det blir glappt mellan element och baffel pga. inslagsmuttern om man sätter den på framsidan i försänkningen. Hur gör ni?

Hoppas ni förstår mitt resonemang och fråga...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2003/09/27 :  00:44:22  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Haj

quote:
Eller borrar ni hål rakt genom baffeln och slår i inslagsmuttern på baksidan och drar en lång skruv rakt igenom för att dra fast elementen?

JA man måste sätta den på motsatt sida för den sitter inte als bra "utåt".
Läs här för en bättre ide IMHO:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=97122#post97122
DVC Keld

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/09/27 :  11:24:56  Show Profile Send subside a Private Message
Nått att tänka på är att man bör trä skruven igenom hålet och sedan skruva på inslagsmuttern och sedan hamra eller tvinga, elr ta en bricka och sedan skruva in den i träet. Om man inte skruvar dit inslagsmuttern på skruven innan man fäster den kan man ha oturen att den hamnar snett och det blir ett jäkla bök med att sedan skruva dit skruven...

Lim är ett måste om du ska skruva loss elementen många gånger! (alltså mellan inslagsmuttern och träet)
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/09/29 :  00:42:18  Show Profile Send mag a Private Message
Islagsmuttrar är lite läskiga med tanke på att det är lite knepigare att få dom täta.

Nån gegga mellan hålet och muttern är nog att föredra samt loctight eller dyligt till skruven.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:37:59  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Är det så känsligt? Jag menar även med en vanlig träskruv så borde det ju mkt väl kunna uppstå glipor?

Anledningen till att jag vill ha inslagsmutter och gängad skruv är att det ofta vid DIY byggen uppstår situationer då man vill in i lådan och ändra och mixtra. Vet av erfarenhet detta sedan mitt klonbygge, där har jag träskruv och har nu fått vrida elementen 3 gånger pga att jag tagit ur elementen och mixtrat i lådan.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/09/29 :  07:42:26  Show Profile Send dax a Private Message
Problem med otät låda pga islagsmutter + maskinskruv kontra vanlig träskruv borde väl ändå vara försumbar, man använder ju i alla fall någon form av tätningslist mellan element och baffel. Däremot så är det lämpligt att kludda på lite lim på islagsmuttern för att den inte ska lossna från lådan (när man håller på och skruvar och donar alltså).

Det finns även ett alternativ till islagsmutter när man har så tjocka baffeldimensioner att det är svårt att hitta tillräckligt långa skruvar (om man inte fräser ur på insidan av baffeln på lämpliga ställen). Alternativet heter förbindningsmuff och finns t.ex på Classe O!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2003/10/08 :  22:29:54  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har ett bättre förslag inom möbelindustrin har man något som heter rantamuttrar jo de heter så, dessa klarar av högre spännmoment och de är kraftigare i konstruktionen än islagmuttrar men kan vara lite krångliga att få i, men träning ger färdighet. Något dyrare men finns i många storlekar.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/10/09 :  09:36:15  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Tänk bara på att det inte säkert låter bäst om man drar fast elementet allt vad man orkar. Har lyssnat fram lagom dragning och sedan använt momentnyckel för att dra fast elementen likadant vid olika tester.

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000