| Author |
Topic  |
|
|
Dr_drövel
Member

179 Posts |
Posted - 2003/09/21 : 17:09:59
|
Många av er har säkert hört Jose Gonzalez antingen på radio eller ZTV där dom ganska flitigt spelat hans låt Crosses. Jag har själv fallit som en fura för den EP han släppt, som heter Crosses EP, och som innehåller 4 låtar. Crosses är helt klart en riktigt bra låt, men lyssna ännu hellre på Deadweight on velveteen. Helt lysande!! "Hela" EP:n är bra och rekommenderas varmt. (Vet tyvärr inte när någon fullängdare släpps)
quote: "I New York tror man att Soundtrack (of Our Lives) är nästa stora grej från Göteborg. Så är det naturligtvis inte. Nästa stora grej är José González, forskare inom biokemi och sjukt begåvad gitarrist" Carl Reinholdtzon Belfrage/Nöjesguiden
quote: "José González har infört dogmaprinciper i den svenska singer/songwriter-fåran. Han har skrivit låtar i tio år och bara visat världen en handfull av dem. Pojkrumspopen har genom en knastrig portastudio destillerats till något naket och bråddjupt. Göteborg är just nu är översvämmat av bra rockband, men inget av dem har kramat så mycket substans ur sex strängar och en akustisk låda som José González. Vinylsingeln med låtarna "Hints" och "Deadweight On Velveteen" är nu hårdvaluta för alla som är övertygade om att en 24-åring från Landala i Göteborg snart kommer att slå en hel värld med häpnad. José González står på egna ben. Hans gitarrspel är virtuost och egensinnigt. Sångerna är som små roadmovies, mörka historier med en blodröd solnedgång som fond. Själv har han svårt för musiker som är "glättiga och smöriga". Ulrik Petersson/Revolver
Mvh Dr_drövel
|
"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..." |
|
|
M.Thorsén
Member

273 Posts |
Posted - 2003/09/21 : 18:38:34
|
Bra tips! Har du lyssnat på damien rice, bright eyes eller bonnie "prince" billy, om inte är samtliga dessa definitivt värda att låna ett öra. Mvh Micke |
 |
|
|
gudmundsson
Member

166 Posts |
Posted - 2003/09/21 : 23:15:35
|
Dr drövel: kan inte göra något annat än att instämma till 100%, ett givet köp 
Sitter redan och väntar redan på ett album 
Kan tipsa om Nick Drake, ifall man nu gillar Jose Gonzalez. |
 |
|
|
Dr_drövel
Member

179 Posts |
Posted - 2003/09/22 : 08:26:07
|
M.Thorsén: Har inte lyssnat på de artisterna. Måste tyvärr erkänna att jag inte ens hört talas om dom. Ska försöka lyssna på dom, men det lär bli svårt här i Linköping eftersom det inte finns en enda bra musikaffär kvar längre! 
Gudmundsson: Det kan knappt gå tillräckligt snabbt innan albumet släpps.
/Dr_Drövel |
 |
|
|
M.Thorsén
Member

273 Posts |
Posted - 2003/09/22 : 09:33:02
|
Det är inget att skämmas för , alla är vi barn i början och det finns en djungel av mindre kända artister som är hur bra som helst.
Främst skulle jag vilja tipsa dig om Damien Rice album "O" isåfall. Detta är vackert, jag fann mig själv sittandes med gåshud igår. Damien kommer för övrigt till söderteatern i slutet av oktober. Skivan är helt okej inspelad också.Bonnie "Prince" Billy har ett relativt nytt album i "master and everyone" som håller hög klass, mer avskalat än damien (som väver in stråkar, manskörer å opera), mest är det will oldham och hans gitarr, ibland en medsjungande dam. Lågmält är det också. Bright Eyes håller inte känslorna tillbaka i sitt låtskrivande. Mycket hjärta och smärta.Även han aktuell med ett relativt färskt album.
Det är bara att upptäcka/Micke
|
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/09/24 : 09:31:25
|
| Jag ska se José Gonzales live i morgon, det ska bli spännande! |
Almost cut my hair |
 |
|
|
Dr_drövel
Member

179 Posts |
Posted - 2003/09/24 : 11:09:08
|
Ge oss en recension efter konserten!
/Dr_drövel |
 |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2003/09/24 : 12:19:51
|
Jag kan ge en recension! Jag hörde honom i Kristianstad i fredags, i en liten lokal där man satt på golvet. På scenen satt José på en stol och spelade fantastiska låtar med gitarren i högsta hugg. Det blev några låtar, och förutom dem man hört på radion (Crosses och Knife-covern, vad den nu heter) så var det någon sång där texten var "distorted pictures" eller liknande och den var riktigt bra. Han avslutade med Joy Divisions "Love will tear us apart".
Eftersom man inte känner igen låtarna han spelar så krävs det att man är uppmärksam till tusen, annars blir det lätt en enda gröt av gitarrplonk och hans karaktäristiska röst. Men jag tyckte mycket om det jag hörde.
Jag ska skaffa fullängdaren när den kommer ut 29 oktober. |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/09/25 : 20:26:50
|
Låter han inte väldigt mycket Simon & Garfunkel?
Synd att inte Knife covern finns som singel, eller 12", den hade jag köpt direkt! Joy Division covern med. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
zorro
Member

201 Posts |
Posted - 2003/09/26 : 18:56:31
|
heartbeats finns som tolva eller EP´n rättare sagt finns som tolva och på CD. 
|
heja sverige! |
Edited by - zorro on 2003/09/26 18:57:12 |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/09/27 : 18:01:07
|
| Wow, vardå zorro? Vill ha! |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
gudmundsson
Member

166 Posts |
|
|
hanis
Member

163 Posts |
Posted - 2003/10/24 : 16:07:05
|
José ska spela live i morgon Lördag den 25 Oktober på Lava i kulturhuset. Där ska även Kristoffer Åström och Pauline spela. Det bästa med allt är att det är gratis! 
Erik |
 |
|
|
gudmundsson
Member

166 Posts |
Posted - 2003/10/24 : 16:22:27
|
hanis: i vilken stad? Har kollade på hans sida och kan inte hitta något om att han ska spela den 25:e...
Hade hoppats på att han skulle spela i Malmö någongång nu under hösten, men det verkar inte så :( |
 |
|
|
hanis
Member

163 Posts |
Posted - 2003/10/25 : 08:48:00
|
Det är i Stockholm han ska spela ikväll! Synd för dig!
/Erik |
 |
|
|
gudmundsson
Member

166 Posts |
Posted - 2003/10/29 : 16:00:08
|
en recension av albumet Veneer http://www.lemanchester.com/recension.asp?id=343&kat=rec
Jag har bara lyssnat lite på albumet, fick skivan idag. Känns som om albumet tar över där ep:n slutade... covern på the knifes heartbeats finns även med på albumet. |
 |
|
|
Pelle
Member

417 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 02:18:39
|
Är det bara jag som tycker att han har lagt på för mycket dist på rösten (Crosses EP), annars är det en mycket bra skiva.
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
 |
|
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 14:48:17
|
Hörde hans skiva för någon dag sedan...verkar vara riktigt bra! De tre låtarna man fått höra innan har ju varit underbart bra! Ett definitivt köp!  
mvh,
|
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/11/08 : 01:38:10
|
| Har suttit och lyssnat på Veneer en stund nu...jag tycker det är mysigt, men att det blir lite väl enformigt i längden. Sen tycker jag det är synd att han inte spelade in skivan i en kompetent studio, ljudkvalitén är lite sådär...synd, eftersom många av låtarna är ju riktigt bra. "Deadweight on velveteen" gillar jag skarpt t.ex.! |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/11/08 : 10:19:34
|
| Hörde honom för första gången på sen kväll med Luuk igår. Visst verkar han vara bra, inte revolutionerande nyskapande på något vis, men det är kul att det släpps något som i alla fall är lite annorlunda än det man oftast hör på radio. |
 |
|
| |
Topic  |
|