Fas? Hur vet jag när det är rätt eller fel fas? På ett Nad-slutsteg jag ägde för ett år sedan märkte jag hur själva förstärkarhöljet blev strömförande om kontakten vändes i vägguttaget (eller inte beroende på slumpen vid isättandet). När jag strök fronten med pekfingret studsade det fram nästan som över ett tvättbräde. När jag vände kontakten försvann symtomen.
Hur märker man om CD-fixen är rätt eller fel i fas?
Man skulle kansk kunna mäta mellan chassit och jord, för att se så det inte ligger massa spänning över chassit...och om det gör det kan man byta håll på kontakten. Kanske :-)
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Hörseln är ett bra o billigt instrument annars... konstar inte så mycket Alternativ är en "Elfix" som man köpa i välsorterade el/järn affärer för en hundring. Väldans smidig att använda... Mät en apparat åt gången och ha dem inte kopplade med varann. Vänd på kontakten till det läge som ger minst utslag. Sätt en lite markering på kontakten så du slipper kolla varje gång du möblerar om osv...
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -
Rätt fas på en CDfix sätter du genom att sätta en elmätarmejsel (heter det så?) och får markering i höger hål när du har apparatkontakten vänd så att den ser ut som ett "V".