Nu när det finns internet och tullunion och allt undrar jag om det är någon här som har tips och erfarenhet från hifi-butiker i europa som skickar t.ex. en Meridian 588 på posten.
I mitt fall ska jag köpa till företaget så då har jag även en fråga hur det blir med momsen, drar man av momsen i inköpslandet och lägger på svensk moms som man sen får tillbaka eller hur funkar det med det i EU?
Inom EU så skall väl momsen betalas i inköpslandet om jag inte är helt felunderrättad. utan för EU dras väl momsen av och sedan läggs svensk tull och moms på det.
Om man är privatperson så gäller att om momsen är betalad i det Eu land du köper ifrån behöver ingen moms betalas i sverige.
"Internethandel med ett EU-land Varor som beställs från ett EU-land räknas, i de flesta fall, som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tullavgift och Posten tar inte ut någon speditionsavgift. • Fraktkostnad tillkommer. • Beställer du mot postförskott tillkommer en avgift på 25–130 kronor. • Momsen betalar du i avsändarlandet. Hur stor momsen blir beror på land och vara."
Fast helt sant är det inte. Om en affär säljer för med än ett visst belopp (som jag inte minns hur stort det är, men någonstans kring 300 kkr), ska varan beläggas med skillnaden i moms mellan Sverige och "ursprungslandet". Amazon.co.uk lär t ex åka på det här.