HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 The Band?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/09/25 :  20:34:29  Show Profile Send Jadde a Private Message
Någon som diggar The Band? Jag diggar deras skägg Men musiken, country-rock eller vad?

Andra skivan - den bästa?

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=MISS70309251426&sql=Apsu67uq0h0jh

Edited by - Jadde on 2003/09/25 20:47:38

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/25 :  21:07:19  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Självklart diggar man The Band. Världens coolaste namn har de ju i alla fall. Tyvärr har jag bara en samlingsskiva med dem, men jag har planerat att köpa upp mig på några fler.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/09/25 :  23:31:51  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej Jadde!

Kul att du är intresserad av de. De har varit mina favoriter länge.
Den andra skivan nämns ofta som en av deras bästa, men det finns flera bra cd och LP med bandet.

I allra början var de som kompgrupp för … ja, det får ni själva ta reda på … *s*
Jag ska väl ändå inte rabbla allting här! Men man kan säga att de hade en viss koppling till en viss herr som heter Ronnie Hawkins …

Faktum är att bandet existerade längre med den nyare konstellationen än originalomsättningen, fast de var aldrig lika populära som när Robbie Robertson var med.

Deras musik kan sägas vara en blandning av gospel, blues, country, soul och rock music, där olika elementer blandas ihop på ett mycket lyckad och balanserad sätt som saknar motstycke i rockhistorien.

För att börja med så läs den här sajten! Där finns absolut ALLT elementärt om bandet.
http://theband.hiof.no/

Robbie Robertson som grundade bandet fick nog av någon anledning och gjorde solokarriär med hyfsad framgång. Vet inte hur bra hans soloplattor har sålt, men Jaime R. tjänar nog tillräckligt med pengar enbart av alla royalties och pengar från varje gång någon av hans låtar spelas i radion.

Två av originalmedlemmerna är döda och man kan utgå ifrån att bandet kommer inte att fortsätta att ge ut skivor. För mycket av bandets själ har försvunnit på ett eller annat sätt.

Mig veterligen har INGEN artist eller band i rockhistorien slutat så maffigt som de gjorde.
Hela grejen filmades och filmen gick även på biograferna. Sista gigget heter just The Last Waltz. Den är nyligen släppt igen på DVD med extramaterial etc.
På den var nästan ALLA med som betydde någonting inom rockmusiken!

Det är absolut den finaste avskedskonsert som finns. Musiken var i huvudrollen, som sig bör.

Min favoritlåt av The Band är Twilight. Det är den finaste rockballaden man kan tänka sig … Minnena sväller in och jag blir rörd varje gång jag hör låten.
Jag kan inte förstå att de har antingen försökt att gömma eller att glömma den här låten, då den tycks saknas i de flesta samlings-cd av The Band.
… … …
Don’t leave me alone in the twilight
Twilight is the loneliest time a day
… … …

Om du vill skaffa en uppskattning hur de låter i överlag så är någon samlings-cd att rekommendera.
Vilken du väljer är lite smaksak, men jag skulle rekommendera The Best of Across the Great Divide eller Greatest Hits.

Det finns några andra best of och greatest hits samlingar också. Vilken man väljer, är svårt att avgöra, men personligen skulle jag inte vilja vara utan Twilight, och den finns med på den förstnämnda!

Låten finns med som bonuslåt på Islands som (single version).

Bandets medlemmar har gjort också soloplattor så om man vill skaffa en fullständig skivsamling av ALLT de har gjort, så blir det en unik skivskatt. Fast jag tvivlar på att särskild många människor har den kompletta samlingen!

Edited by - pick-me-up on 2003/09/26 12:17:42
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/09/26 :  00:42:18  Show Profile Send hal a Private Message
The "Last waltz" måste man ju skaffa såg den på TV för inte så länge sedan. Klart imponerande, alla storheter var ju där.
Robbie Robertson har indianskt påbrå (mamman var mohawk)och gjorde en skiva (-94) som hette: "Music for the native american´s".
En skiva som jag absolut kan rekommendera för den som är intresserad av indiansk kultur och musik. Klart bra skiva.

(Columbus "upptäckte" Amerika. Hur kan man upptäcka ngt som redan är bebott av hundratals stammar(nationer)?)

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/09/26 00:45:59
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/09/26 :  00:51:30  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej hal!

Coolt att någon annan är också uppe och som gillar The Band.
Jag har The Last Walz inspelad på video samt på LP, men borde nog skaffa den på DVD med.

Japp, det finns ingen som kan ståta med så många rockens största som de hade med. Kan dröja ett tag också.

Har också cd:n som du pratar om. Härlig musik. Den nyaste plattan har jag dock inte.
Egentlgen borde man börja samla det mesta vad de har gjort.

Man skäms vad den vita mannen har gjort genom sin historia. Tänk alla svarta också, samt Australiens urinnevånare!
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/09/26 :  09:58:57  Show Profile Send Jadde a Private Message
Hej pick-me-up!

Tack för det långa svaret! Tror jag köper mig deras andra skiva senare idag, har för mig att jag har sett den för 89kr, dvs småpotatis

Återkommmer..

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/09/26 :  10:19:44  Show Profile Send svejk a Private Message
Den andra, Stage Freight och Music from big pink rekomenderar jag. På de remastrade är det en hel del bonus material. CdOn har de Last Walts för 149 pix,klart bra pris för en av de bästa konsertfilmerna, gjord av Martin Scorsese. Lite OT var det någon som såg filmen på musik byrån om Wilco? Lysande om "dagens The Band"

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2003/09/26 :  10:46:32  Show Profile Send sisko a Private Message
The Band är ett av de bästa banden någonsin. Så mycket talang samlat på ett och samma ställe är väldigt väldigt sällsynt.

Nu över till Wilcodokumentären. Jag har aldrig reflekterat över Wilco som ett nutida the Band. Jag tycker att de har ett mycket mer urbant sound som är influerat av bl. a. Velvet Underground (Det bästa bandet någonsin). Vad jag tycker är i sammanhanget oviktigt men för er som missade dokumentären så rekommenderar jag att se reprisen (jag tror att den kommer att repriseras) om inte annat för att se hur idiotiskt ett bolag som time warner kan bete sig. Reprise har verkligen urvattnats som etikett.
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/09/26 :  13:24:35  Show Profile Send pontus a Private Message
Instämmer i lovorden: albumen The Band och Music from Big Pink, remastrade och med en del extra material, för 69 kr/st på CDON rekommenderas till alla.

Glöm inte heller The Basement Tapes från -75 tillsammans med Bob Dylan (som f ö målat framsidan till Big Pink...)
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/09/26 :  14:57:28  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej pontus!

Med de priserna är det nästan en stöld … *LOL*
Inget hem borde vara utan!

Japp, de gjorde en hel del bra musik med Bod Dylan också.
Som t.ex. Before the Flood året innan. En dubbel-live med Bob Dylan & The Band.
Rekommenderas å det varmaste för alla som gillar bra musik. Båda är dubbel-cd, fast en av skulle enligt uppgifter på AMG rymmas som enkel cd.
Det blir kanske för mycket av det goda att ha allt på en cd.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/09/29 :  08:18:42  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag fick tag på Music From The Big Pink med The Band ifrån Mobile Fidelity på en sk.Guld-CD på mässan i Solna i Lördags,köpte den för 170kr,inspelningen var helt ok trots att den var från 1968.
Mvh
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/09/29 :  15:32:25  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hi Neon Park!

WOW!!! Nu blir jag svartsjuk på dig … *LOL*
Det måste vara helt underbar ljud på den.
Mobile Fidelity Guld-CD brukar vara de allra bästa vad gäller ljudet. Vissa fanatiker gör gällande att Guld-CD från DCC är de allra bästa, men för att kunna avgöra fajten mellan dem, så måste man ha en ypperlig anläggning.
Och sen kan man aldrig vara säker om båda kommer från samma original heller. Alltså det är långt ifrån säkert att alla bolag får tag i de ursprungliga originalinspelningar. Utan man kan kanske är tvungen att använda andrahands eller även tredjehands kopior av det som verkligen spelades in. Då är det lätt att förstå att de kan ALDRIG någonsin låta lika bra som original!

Sen finns det de som hävdar att ALLTING ligger i mastrering. Alltså hur man hanterar den och vilken utrustning man använder, samt hur duktig man verkligen är på det.
Det finns ganska få som är erkända i världen, som verkligen kan sin sak.

Det är ett riktigt knivigt dilemma för alla dem som vill ha absolut det bästa som finns att få tag i. Det finns sajter som nästan enbart ägnar det mesta utrymmet att argumentera vilken version som låter bäst!
Men du kan vara helt lugn! Din skiva är garanterad bland de tre bästa som finns att få tag på … alla fall som cd.

Edited by - pick-me-up on 2003/09/29 15:39:12
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2003/10/02 :  19:45:52  Show Profile Send Janders a Private Message
"Big Pink" finns ju också som DVD-A numera, dock ej i Sverige (ännu) Har inte skaffat den själv, då viss beslutsångest satt in p.g.a. att den remastrade CD'n har bonusspår.
Vad gäller DCC's utgåvor kan jag inte nog rekommendera deras "Stage Fright" som delvis använder sig av alternativa mixar och dessutom låter mycket bra - om ni kan hitta den
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/10/17 :  20:24:00  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Om ni inte räds för priset, så finns skivan här:
http://store.acousticsounds.com/
Skriv titeln Stage Fright och sök.
50 US dollar plus omkostnader är lite tufft … men för en sann audiofil är det kanske värd sina pengar. Slutnotan hamnar nånstans på kanske 75 dollar, men det finns flera DCC skivor, mest på LP dock, som kostar mer än det dubbla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000