HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Senaste HighFidelity no:6
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/07 :  20:35:06  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

hörlursförstärkaren från harmony må ha en bohemisk låda...men innehållet och ljudet är allt annat än....
lite trist recension tyckte jag att den fick, även om dom tyckte den lät bra...

men vi vet att den låter riktigt bra, det är ju det som räknas=) eller hur??=)

du har inte lyssnat på den så ofta på sistone va?

inte så konstigt men ändå=)
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/10/07 :  22:37:39  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by jonny99

Jag köpte senaste HF i helgen, bättre sent en aldrig. Konstigt att inte HF försöker gå till botten med ryktet att Red Rose förstärkaren är identisk med en Kinesisk förstärkare till 1/10 del av priset(Korsun U2). Jag tycker att det är ett angeläget ämne för en "konsument" tidskrift att avslöja tveksamma affärsmetoder.

Ifølge den danske importør af Red Rose, har dom et samarbeta med Korsu om halvfabrikat - allså boxer och externt design. Igjen ifølge den danske importør er det interne helt forskelligt dom to apparater imellem. Om det så er så, kan jeg inte kontrollere før jeg har dom begga.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/07 :  22:50:48  Show Profile Send mag a Private Message
Hmm Nr sju damp ner i min låda idag, kanske dags för en ny tråd :)

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/07 :  22:54:45  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by jan

quote:
Originally posted by Ranefjord

Jan, hur går det med nätkabeltestet? Eller har jag lyckats missa det ?

<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..

Det går fint med netkablerne, faktisk vokser artiklen och jeg er nu oppe på 10 forskellige. Har nu ochså 2 från Synergistic Research, 1 från Clear Audio och venter at mottage nogle från Shunyata och Analysis Plus innen længe.

Det mest interessante er dog at man opnår en reel forbedring i den rimelige prisklasse (f.eks. Supra och JPC). De dyre kabler som ligger omkring 8.000 - 10.000 DKR er også interesante, men mere som et eksempelt på hvad som er muligen.

Jeg forventer testen vil komme i HIGHfidelity nr. 8-2002 eller nr. 1-2003.

Mvh. Jan Nielsen
HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....

Bäste Jan,

Gör high-fidelity några vetenskapliga blindtester av kablar samt andra -i mina ögon- tveksamma "tweak"?
Om svaret är nej undrar jag varför inte en tidskrift som high-fidelity förhåller sig mer objektivt till tester.

Bästa hälsningar\Joe

Driver:https://www.sybariteaudio.se
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:52:34  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

Bäste Jan,

Gör high-fidelity några vetenskapliga blindtester av kablar samt andra -i mina ögon- tveksamma "tweak"?
Om svaret är nej undrar jag varför inte en tidskrift som high-fidelity förhåller sig mer objektivt till tester.

Bästa hälsningar\Joe

Blindtestar??? Jeg er nokk inte den rätta at tale met detta om!!!

Har prövat flere gonge - ABX och computer genereret tilfældighetts analys - det ER HELLT FEL!!! Sån lysnar man inte på musikk.

Jeg bruker ochså synet når jeg går til koncert. Skulla det vära bättra at lysna til orchestra live utan at veta hvem och vad som spealar?? Blindtestar er for dom som tvivlar - jag tvivlar inte och går bestemt inte rundt med bind for øjnene hemma.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/08 :  00:18:17  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:

Har prövat flere gonge - ABX och computer genereret tilfældighetts analys - det ER HELLT FEL!!! Sån lysnar man inte på musikk.

Jeg bruker ochså synet når jeg går til koncert. Skulla det vära bättra at lysna til orchestra live utan at veta hvem och vad som spealar?? Blindtestar er for dom som tvivlar - jag tvivlar inte och går bestemt inte rundt med bind for øjnene hemma.

I ett blindtest är det helt okey att få veta vem och vad som spelar på inspelningen och var det är inspelat. Om det är viktigt så går det utmärkt. Men att det är lika viktigt för dig att få veta vilken apparat som är inkopplad i anläggningen förstår jag inte. Varför är det viktigt? Går det inte att höra ljudliga skillnader som finns annars? Blindtester betyder inte att du måste blunda eller ha bindel för ögonen utan att du endast inte vet vilken av testobjekten som är inkopplad för att isolera testet från eventuella suggereringeffekter och liknande. Att likna apparaten vid musikerna, instrumeneten, konsertsalen eller kompositionen är väl lite konstigt. Dom som blindtestar litar på att öronen kan avgöra på egen hand. Något annat än ljudet behöver dom inte för att testa apparater. Det finns en viss logik i det eftersom det enda en anläggning gör är att just generera ljud. I alla fall är just ljudalstringen det odiskutabelt viktigaste generelt sett.

Du får gärna titta på apparaterna när du testar för mig. Jag komenterade bara den något ologiska liknelsen med konsertertmusikerna och gåendet med bindel för ögonen.

John
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/08 :  00:45:14  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

Bäste Jan,

Bästa hälsningar\Joe

Bäste Jan,

Varför drar din live-lyssning i det här spörsmålet?
Uppskattar om du kan hålla dig till sakfrågan

Ponera att vi skall blindtesta två kablar.
Med blindtest avses här att lyssnaren INTE vet vilken kabel han/hon lyssnar på. Man behöver inte bära svarta solglasögon för att inte veta vad man lyssnar på.

Anser inte du det vara av största vikt att Era läsare verkligen får läsa tester som avspeglar verkligheten?
Om det villkoret skall vara uppfyllt måste testerna ske med ett vetenskapligt förhållningssätt.

Vilka argument anför du för att INTE utsluta psykologiska effekter mm?
Bör inte ett lyssningstest ske ENBART medelst öronen?

Varför måste lyssnaren veta vad han/hon lyssnar på?

Tror du att någon med låt oss säga 90% signifikans kan skilja två olika nätkablar åt?

Bästa hälsningar\Joe

Driver:https://www.sybariteaudio.se

Edited by - Morello on 2002/10/08 00:47:33
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/08 :  16:16:54  Show Profile Send Timbre a Private Message

Apropå senaste High Fidelity nr. 7:

Är det någon som kan hitta och identifiera vår annons?
Blev inte riktigt som vi hade tänkt oss.
Måste va´ språket...
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/10/08 :  16:18:47  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Har inte ens hittat det aktuella numret på kioskenän, prenumererar nämligen inte! Något intressant att läsa förutom denna tydligen icke-existerande annons?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/08 :  16:23:22  Show Profile Send Timbre a Private Message

Den existerar mycket väl... men är kanske lite svår att känna igen med tanke på forumsloggan och vårt personliga och noga genomtänkta färgval...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/08 :  16:33:00  Show Profile Send Timbre a Private Message
För övrigt intressant läsning om DVD Video/SACD-spelaren Marantz SA-12S1. En märklig kombination!
Sony SCD-XA333ES recenseras också. Den tar både stereo och multikanal SACD.
Dessutom handlar det bl.a. om örontweaks och högtalare från Dunlavy Audio Labs.
Väntar på reportage om Arkenmässan...
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/10/08 :  16:44:54  Show Profile Send Jonas a Private Message
Nya numret (nr 7) hade inte så mycket kul att erbjuda tycker jag. Måste de ha med TVÅ stycken hemmabioförstärkare? Det borde finnas andra "riktiga" hifi-prylar som skulle platsa bättre på det utrymmet, eller hur? Att de testar någon sån här maskin någon gång torde väl vara ok, men att i nästan varje nummer ha med minst en dylik pjäs tycker jag att de renodlade hemmabio-tidningarna skulle få ta hand om själva. Ska inte ens nämna Hifi & Musik... Som ibland publicerar exakt samma tester som systertidningen Hemmabio. Snacka om billiga trix!

MVH Jonas

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/08 :  17:40:04  Show Profile Send Timbre a Private Message

Sony-XA333ES måste ha tagit redaktionen med storm:
"Man kan således bara konkludera att Sony med XA333ES har fått fram en digital-till-analog omvandlarsektion som hör till i den absoluta toppklassen."

Delta/Sigma dacar månntro...
Var det inte denna modell som Ken Kessler blev så begeistrad i?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/08 :  20:56:57  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hmmm. Jag brukar inte läsa HF men har nu fått ett ryck och läser den (om några månader så är det kanske datortidningar igen...) och nu får jag vänta till på Torsdag.. Inte för att den är bra utna mest få veta vad ni pratar om....

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/10/09 :  13:20:28  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag tycker som en tyckte tidigare: de borde faktiskt inte ha med två hemmabioförstärkare i senaste numret. Det finns nog med hemmabio tidningar om man har intresse för sådant...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/09 :  17:07:39  Show Profile Send Timbre a Private Message

Håller med om det. Resten (det man läser) blir ju desto tunnare.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/10/09 :  17:33:17  Show Profile Send Jonas a Private Message
Tack för det Timbre och milleniunking... Känns lite malplacerat. Sen komma med micro-system är ju en annan sak. Kan inte H&M behålla sin ensamrätt på sånt??

MVH

Mina system
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/10/09 :  17:35:39  Show Profile Send Jonas a Private Message
Såg förresten er annons Timbre!
"Arkenmässan 2002 HifiForum var där"
Ska den se ut så? Annonsen alltså?

Mina system
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/09 :  18:03:44  Show Profile Send Timbre a Private Message

Näää.....
Vi får nog skylla det på mina kunskaper i danska.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/09 :  18:27:49  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Danska? Prata Engelska med dom...

Stackars P. Westerberg åkte på att recensera två småapparater! ;-)

De stora högtalarna var helt ointressanta tycker jag. ICEpower stegen var kul, även om jag ifrågarsätter nykterheten i att sätta kontakter så "svårt".

"Sök och du skall finna"...och jag hittade minsann annonsen, på höjden, långt bak, skickligt kamoflerad! ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/10/09 :  20:00:33  Show Profile Send Jonas a Private Message
Håller med dig epkpeng!
Rätt tråkig test av de stora högtalarna, även om "prisklassen" är rätt spännande. Inte för att jag har råd ens nära, men ändå.
ICE stegen verkar spännande! Men kan de låta så bra som recencenten hävdar? Verkar ju slå allt...

Förresten:
quote:
"You put on your brave face and slip over the road for a jar" /R Waters

Pink Floyd är sanslöst grymma. Bara så ni vet. Den som gissar rätt låt får en credit hos mig.

MVH

Mina system
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000