HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hemmabioreciever som DAC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/28 :  17:38:12  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag undrar om någon här har testat att köra koaxialt till sin hemmabioreciever/förstärkare(dvs använt recieverns dac)? Hur funkade det i så fall?
Jag är mest intresserad över hur det har fungerat på dyrare recievers i 10000-20000 krklassen.

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2003/09/28 :  18:08:25  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Frågan är vad du menar. Att du kör koaxialt kan ju innebära både att du använder digitalkabel med koax, eller signalkabel (analog) med koax. Med tanke på frågan antar jag att du menar att du ska använda digitalkabel eftersom du annars DA-omvandlar i CD:n eller DVD:n.

Har tyvärr inget svar på dina frågor utan ville bara få ett förtydligande. Är nämligen själv intresserad av svaren som kommer. Ska snart byta ut min DVD mot en bättre variant och har funderat på om det är lönt att köra analogt från DVD:n. Har själv en receiver i samma prisklass, så svaret är relevant även för mig.

/Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/28 :  18:11:24  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag menade precis som du trodde digitalt.
De flesta brukar säga att det låter bäst att köra med analog signalkabel men det beror väl på hur bra dacen i förstärkaren är...
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2003/09/28 :  18:26:06  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Som du säger är det säkert bäst att ta ut signalen digitalt om man har en bra receiver men sämre DVD. Omvänt, om man har en bra DVD, men sämre receiver ska det vara bättre att ta ut signalen analogt (vilket blir dyrare eftersom du behöver tre gånger fler kablar). Enda alternativet som verkar sämre är att ta ut signalen digitalt via optisk kabel.

Har själv en Onkyo TX-DS797 och funderar på att snart köpa en Denon DVD-2900. Frågan är då vad man ska välja. Personligen skulle jag tro att DVD:n har bättre DAC:ar eftersom det är en nyare modell än receivern, men säker är jag inte.

/Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2003/09/28 18:29:50
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/28 :  18:28:50  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag har kört digitalt genom en HK AVR-7000, kostade 13-14' för 1-2 år sedan, med en HK DVD-20.
Där lät DVD´n bättre. Kruxet var väl att i dom mindre HK recievrarna uppgraderades DAC´en senare, med en modernare chip, än det som satt i "flaggskeppet". Viket gjorde att det var en förhållande vis gammal D/A som satt i. Allt beror på vilken DAC som sitter i respektive apparat.
Ser annars inget negativt att använda CD/DVD som drivverk och förstärkarens DAC.
Den övriga elektroniken som nätdelen osv, kan väl störa DA´n, om skärmningen inte är tillräcklig.

Edited by - Jonas Nilsson on 2003/09/28 18:39:36
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/09/28 :  20:14:07  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag testade med att köra min Philips DVD1010 (samma som sacd 1000 men just utan sacd) till min Yamaha AZ1 (30.000:-). Nu sitter det ju de senaste Burr-Brown i Yamman, jag upplevde att ljudet blev bättre när jag låter AZ1:an sköta DA-omvandlingen, mera microdetaljer & en lungnare presentation av musiken, medans Philipsen har lite mera "stampa takten" i sig. Jag ska dock tillägga att jag inte vet vad philips andvänder för DAC i DVD1010, kanske någon på forumet som vet? (jag har inte frestats att öppna den)

Edited by - snare2 on 2003/09/28 20:15:28
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/28 :  21:13:56  Show Profile Send marbrink a Private Message
snare2: intressant! vad kör du med för digitalkabel? hur upplever du att AZ1 låter i stereo? jämfört mot några hyfsade integrerade förstärkare?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/28 :  21:29:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är ju ganska enkelt, sitter det en bra DAC i processorn kan den mycket väl användas, allt beror ju på vilken CD som skall användas som transport. Om CDs DACar är bättre skall de användas givetvis.

Idén är det i alla fall inget fel på, det kan vara fullt vettigt beroende på omständigheterna, örat får avgöra.

Tekniskt sett är det inga problem, det behövs en anständig digitalkabel bara till en digitalingång på processorn, under förutsättning givetvis att transporten har digitalt ut.

Jag har själv använt denna lösning problemfritt, men från en ren transport.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/09/28 21:30:40
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:12:06  Show Profile Send marbrink a Private Message
Bravo: Givetvis ska dom bästa dacarna användas. Fattar väl alla får jag hoppas. =) Men var är det bäst att dacen sitter om man jämför mellan reciever och dvd/cd om man säger att dacarna är lika bra??
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:18:42  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Som sagt, det sitter mycket skrot i recievern som kan störa. Så mitt tips är att använda CDn.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/09/28 :  23:25:18  Show Profile Send ryst a Private Message
Jag använder min Thule PR350b som DAC istället för den sim sitter i min ruttna Pioneer 737:a.
Där är skillnaden enorm, spelar ingen roll vilka analoga kablar man sätter dit, dac:en i 737:an är skit om man jämför med thulen.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:55:15  Show Profile Send Kero a Private Message
Tror detta är en fråga som det är helt omöjligt att ge nåt "rätt" svar till. Det skiljer nog sig enormt mycket mellan olika apparater och enda sättet är nog att testa sig fram.

För mig personligen så får jag det klart bästa ljudet när jag kör analogt ut från min Philips 963:a dvd till min Sony TA-VA777ES förstärkare och på den väljer "Analog Direct".
Då stänger Sonyn av alla onödig elektronik i sig och signalen får kortast möjliga väg.

Ett problem tror jag med att köra digitalt in i en hembio apparat är att signalen tar en jäkla omväg och går igenom en himla massa kretsar, här handlar det inte bara om D/A omvandling som i en ren DAC utan det sitter ju en massa andra kretsar för ljudformat och inställningar m.m i en hembio stärkare.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/29 :  02:39:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Då får örat avgöra "marbrink", där det låter bäst, simpelt men sant.
Det är nog som "Kero" säger, det finns inget rätt svar.

DACarna i min Meridian 568 spelar nästan jämnt skägg med min Sony xb940, men Meridiantransporten och processorn vann på musikalisk homogenitet., vid andra konstellationer kan förhållandena vara omvända.

Som sagt idén är det inget fel på, men endast örat kan avgöra.

Bravo
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/29 :  10:14:54  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Yamaha DSP-AZ1 är en utmärkt kompanjon att använda som D/A-omvandlare. Den låter MYCKET bra. Det kanske beror på att den har TI PCM1704, världens förnämsta DAC-chip?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/29 :  10:31:36  Show Profile Send marbrink a Private Message
Bravo: Kan tyvärr inte jämföra nu. Har bara en integrerad nu. Kanske blir en reciever någon gång.

Har också Philips 963SA som Kero nämner. Det ska sitta ganska bra dacar i den så det blir nog svårt att slå dom. Kanske då med Yamaha DSP-AZ1 som verkar väldigt intressant.
Nu har det kommit en efterföljare DSP-AZ1 som heter DSP-AZ9. Den är nog grymm(och dyr)! =)




Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/09/29 :  10:38:27  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Själv använder jag också DAC:arna i min AX1 (föregångaren till AZ1) vilket funkar mycket bra. Men jag misstänker att den nya AZ9 som kommer inom kort kommer att ha ännu bättre DAC:ar,
fast priset kommer nog att hamna runt 50.000:- också.


Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/09/29 :  10:55:56  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Vad skulle Knoppen använda för renodlad processor, om man får fråga?

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/29 :  12:28:54  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Karl Banan, jag skulle hellre köpa "värstinghembioförstärkaren" istället för en förstegsprocessor. Förstegsprocessorerna tycks alltid vara ca ett år efter i utvecklingen, samt att de nästan alltid är behäftade med mjukvarufel. I och med att de produceras i en väsentligt mindre upplaga än en hembioförstärkare, så blir priset ofta det dubbla för motsvarande kvalitet, samt att de ändå saknar inbyggt förstärkeri. Annars är analoga multikanalförsteg också intressant, t ex för DVD-Audio och SACD som ändå har inbyggda dekodrar för DTS och Dolby D.

Möjligtvis tycker jag att Brystons hembioprocessor verkar vara intressant.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:58:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag skulle aldrig köpa en värsting AVförstärkare. Jag har själv en
H-K 5000 som låter utmärkt. Om man tittar på en film så kan man ju undra vad som låter rätt eller fel.. men när det gäller musik så är det ju möjligen lättare att bedömma ljudet...under förutsättning att man inte ska bedömma ljudet i bakkanalerna. Jag bara undrar hur ni så bestämt kan säga att den ena är bättre än den andra när man kör i något soroundläge. Ls & Rs är ju trots allt bara effektkanaler eller ere´inte det.

gcs




Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/29 :  18:35:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ett år efter?, Mjukvarufel?
Det måste väl bero på.

Min 568 numera uppgraderad till 568.2 är synnerligen mångsidig, tolkar allt, låter musikaliskt och är ytterst flexibel.
Enda nackdelen är då avsaknaden ac SACD av naturliga skäl.
En kombination med DVD/CD 598 har var jag än sett det fått fenomenalt god kritik.

Min främsta skäl för denna apparat är att den är musikalisk, eller som kritiken var i hemmabiotidningen, hifi i alla kanaler, samt att den är följsam mot allt jag har anslutit till den.

Ingen bioreceiver kommer ens i närheten av dem jag hört.

Bravo
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/29 :  18:43:28  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
DACén i all ära, problemet är bara att man får ett försteg "på köpet" som enligt min mening inte håller speciellt hög ljudkvalite, om man jämför med separat för- slutsteg eller en bättre intergrerad förstärkare.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:02:36  Show Profile Send snare2 a Private Message
Marbrink

Jag andvänder Harmonic-Technology "CYBERLINK" i silver som digitalkabel i mitt hemmabiosystem.
Det är typiskt Yamaha att bara spruta ut nya produkter, nu "måste" man ju planera ett byte till denna AZ9
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:07:36  Show Profile Send marbrink a Private Message
snare2: Ditt system låter ju trevligt! jämfört det mot några integrerade förstärkare?
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:30:19  Show Profile Send snare2 a Private Message
Ja, inte så seriöst då jag har ett stereo rum (vardagsrum enligt min fru)& ett biorum ( där är vi eniga) mest för jag är för lat att bära en massa prylar mellan rummen.
Mina förstärkare Primare A30.1 , Copland CSA-8, Naim Nait3R & framför allt Dynamic-Precision A1 (en taskig jämförelse kanske)låter bättre i rent stereoläge.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/30 :  01:12:39  Show Profile Send marbrink a Private Message
ok. Dina stereoprylar är ju dyrare så de måste ju bara vara bättre! =)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/30 :  01:32:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sen så är det inte bara vilket chip som sitter istärkaren som kommer bestämma hur det kommer att låta, utan hel lösningen på elektroniken, vilka kontakter som använts, hur mjukvaran är skriven.. Ja det finns en uppsjö av variabler som bestämmer hur ljudet kommer att bli...

Men för mig så är det bara separata processorer som gäller när det ska bli riktigt bra...

/Martin
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.08 sekunder. Snitz Forums 2000