| Author |
Topic  |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 19:27:27
|
Jag personligen tycker man ska kolla extra nog vad saker kostar i moderslandet mot det svensk priset. För det finns grejer som kostar lika mkt, lite mer och vissa som kostar MKT mer! Och komma med fraktkostnader och sånt är ganska löjligt för 50 kilo kostar lika mkt om det är en krell eller vac. Och eftersom jag själv importerat saker ifrån hong kong så är det sant det med ca 45% extra i tull och moms, med det är ju på vad det STÅR på kartongen!! För VEM vet om ett visst företag skickar sakerna med värdet mkt lågt satt på kartongen? Visst, händer det något så får man inte ut lika mkt men ärligt, säg t ex krell (inte för att jag vet något om att detta förekommer med deras saker), hur många tror ni går sönder under frakten med bra kartonger? Inte många...
Så vad är bäst? Ja, såklart ska man köpa det som låter bäst men om jag tar min förstärkare som är gjord i england, deras saker säljs i sverige nästan UNDER det engelska priset! Den är ju klart mer prisvärd än en sak som säljs för 50-60 eller t o m 100% över moderslands priset!
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 19:46:34
|
Gyllenkrok: Ja, vad tror du amerikanska toppadvokater tjänar egentligen? 20 lakan i timmen är väl ok. Dom GÖR ju inget men det är väl handpåläggningen som räknas. Annat är det i din verkstad misstänker jag. Pro bono för hela slanten?
Soulman: Tjatet om garantin hänför sig till att det är den som kostar mest pengar och inte själva ingreppet i sig. Angående modererandet så tillåter det att man deltager i diskussionen samt ger tydliga exempel vilka avslutas med "gapskratt" Detta gapskratt var inte på något vis riktat mot någon enskild person eller forumdeltagare. Att kräva en garanti/försäkring är ganska självklart. Vänd eder annars med förtroende till den lokale bysmeden ursäkta bylödkolven skall det vara... En kvarts jobb som vem som helst kan göra, hm, en hundring kanske ?
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
|
kasra
Member

588 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 23:01:02
|
quote:
Kapten, det finns mycket man kan säga om Audionord men man behöver ju inte utgår från det sämsta. I många fall måste man byta transformator och en sådan lär inte direkt vara billig för en 700W klass-A förstärkare.
Nej en bra 6000VA antagligen överdimensionerad också, eller t o m 2 st mindre trafo är knappast så himla billiga!!! Så därmed tror jag inte att dem byter ut själva trafon för "bara" 5000:- som denna specifika modden kostar exkl gar. Det är inte mycket som talar för det.
hem.passagen.se/xayide/krell/KSA-100S_inside.jpg
På bilden syns insidan av en Krell KSA-100S. Jag ser dubbla primär lindningar! Förövrigt så ser en Krell KSA-100S ut så här:
hem.passagen.se/xayide/krell/KSA-100S_lighted.jpg
Bilderna hittar man förövrigt på denna länk: hem.passagen.se/xayide/ hem.passagen.se/xayide/krell/KrellAmplifiers.html
Edited by - kasra on 2002/08/29 23:19:0 |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 00:37:06
|
Förtydligande!
Detta: quote: Ang att vilja ha 20sek för varje dollar, det är ju väldigt haltande. En importör köper ju inte varan til butiksförsäljningspriset varan har i usa. Inte i ett enda fall som jag varit med om iallafall.
-Besvarade A med: quote: Hej! Det är 1st haltande tagen till sin extrem så att, det ramlades och bröts både armar & ben( bildlikt talat( ben å så, ed ;)).
-Det var inte, ett svar till ekman( å andra sidan var kanske ekman´s svar inte ämnat till A ;).
Detta om detta.
Mvh A |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 04:22:08
|
Hej!
quote: Vad händer om slutsteget blir strömförande och någon skadas eller om det orsakar en brand? Vem är ansvarig oavsett om det är modden som orsakat detta eller inte?
-Det där är intressant. Som A har hört/förstått det hela, så måste det tvärtom kunna bevisas att det var just ex en "modd" som var själva "orsaken", för att det sedan ska kunna komma att påverka på något sätt.
Någon som vet hur det är.... egentligen??
Mvh A |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 07:06:50
|
det är inte alltid så lätt att veta vad eminenta herr A menar =)
Edited by - ekman on 2002/08/30 13:00:3 |
 |
|
|
Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 12:56:40
|
quote:
Gyllenkrok: Ja, vad tror du amerikanska toppadvokater tjänar egentligen? 20 lakan i timmen är väl ok. Dom GÖR ju inget men det är väl handpåläggningen som räknas. Annat är det i din verkstad misstänker jag. Pro bono för hela slanten?
Sladd:
Att koppla om ett slutsteg till 200V från 110V är inte ett avancerat jobb. 500 kr/timme brukar man räkna med för sådant. Varför försvarar du Auidionord? Har du någon koppling till Audionord?
Kan du inte vara man/soldat och hålla med om att det är barockt att debittera så mycket för en struntsak?
mvh\Kapten A.
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 14:58:26
|
Gyllenkrok:
Mina kopplingar till hifibranchen finns alla redovisade under "policy". Du finner denna på huvudsidan, alldeles ovanför "hififorum".
Hur går du till väga när du kopplar om detta specifika Krellslutsteg? Har du manualen från Krell över hur det skall göras? Hur många gånger har du gjort det? Vad har du då debiterat? Vilket företag i hifibranchen äger du?
Eller är du inte man/soldat nog att redovisa detta?
 |
|
|
Viking
Member

224 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 15:23:20
|
Ser du på Hifi Huset i Børum i Norge som importerer McIntosh, JMLAB, Monitor Audio, Chord, Chapter Audio, Meridian etc. så kan du ta dollarprisen x10 og du har den norske utprisen. Man må huske at den amerikamske prisen er RETAIL, ikke hva importører må betale FØR frakk, toll og avgifter.
MVH Vikin |
 |
|
|
CF
Member

63 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 17:29:25
|
Vi har en frihandel innom EU som gör gällande att vi skall kunna köpa varor fritt innom EU och kunna välja vilken leverantör man vill. Audionords priser är absurda likaså sontecs priser på Martin Logan.
Detta är priser satta av monopol ställningar på den svenska marknaden. Systemet med general agenter förhindrar en bra prissättning. Sverige är en för liten marknad för dessa produkter = små volymer = höga priser.
Vi borde få general agenter som täcker hela EU som operererar från något land med låg sales tax.
Då skulle vi få bra priser. Det skulle bli högre volymer och mindre skatt.
Man kan skylla på Moms, dollar kurser, 11 september och översvämningar men matematiken går inte ihop.
Tidigare krell garantier var 5 års världsgarantie på alla delar så det enda audionord garanterar det är arbetskostnaden vid en reparation. Resten är redan garanterat av Krell.
Köper man en Krell förväntar jag mig lite extra service oavsett vart jag köper den. En Krell går inte sönder.
Det är inte bara sådana här saker som är absurda i sverige. Kolla in postens avgifter för paket. Varför är det billigare att skicka ett paket från england, tyskland till sverige än att skicka ett paket innom samma stad i sverige ?????????????
Jag har en kompis som bodde i Portugal samtidigt som jag bodde där. Han hadde en Krell KAV-300i som blev skadad vid en kortslutning en output transistor blåstes.
Denna var köpt i sverige med svensk garanti men vi fick reparationen utförd ändå. Krell USA stod för delarna polaren betalade arbetet på ca 800 kr.
En gång i Hong Kong när jag köpt en Begagnad Krell KAV-250a i Filipinerna drog vi till general agenten där för att fråga om man kunde få köpa XLR byglar + en binding post (plast skruven var trasig)
Jag fick delarna gratis.
Edited by - CF on 2002/08/30 17:34:3 |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 18:39:43
|
Bra talat Viking och CF!!! Och jag hoppas med internet handel att man kanske få dessa överpriser att sjunka lite. För att något ska kosta 2 gånger så mkt är löjligt och ocker, inget annat! Hur är priserna i tyskland t ex? Skulle inte tveka en sekund att beställa eller åka ner och köpa om det är billigare där.
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/30 : 20:24:10
|
Är det inte plastkulor i lättmargarin också?
 |
|
|
Terminator
Moved on...

1124 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 13:31:42
|
quote:
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Sladd, försöker du föra diskussionen framåt med ett sådant uttalande eller är jag bara korkad som inte förstår?
CF, huvudet på spiken!
Terminator Professor Audiofil |
 |
|
|
Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 13:38:46
|
quote:
Tramsigt inlägg. Finner ni tråden obehaglig?
Du undrade om jag äger något hifi-företag. Svar: Nej, jag tjänstgör inom försvarsmakten. Kapten, inte soldat.
|
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 14:04:18
|
xx
Edited by - Jorma on 2002/08/31 14:54:2 |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 14:17:42
|
quote:
Kan du inte vara man/soldat och hålla med om att det är barockt att debittera så mycket för en struntsak?
mvh\Kapten A.
Vad hette du tidigare Kapten? Kan det ha varit en som hade en synonym som började på N? Jag tycker att jag känner igen stilen på en del ställen. N skrev sitt sista inlägg den 19/8. Och Kapten A. von Gyllenkrok dök upp första gången den 21/8. Forumberoende kanske  Eller kanske gillar att kriga? Eller kanske kapten i en religiösliknande rörelse?
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorma
Edited by - Jorma on 2002/08/31 14:19:0 |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 15:12:28
|
quote:
quote:
Sladd, försöker du föra diskussionen framåt med ett sådant uttalande eller är jag bara korkad som inte förstår?
CF, huvudet på spiken!
Terminator Professor Audiofili
Håller med dig Terminator! Man kan tro att der är barnstuga. Men om vissa tycker det är kul att betala för mkt, bra för dom, men då borde dom hålla tyst istället. Och så vet man ju att många här tjänar sitt levebröd på hifi och dom håller gärna varandra om ryggen.
-Mattias-
|
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 19:11:09
|
quote:
Och så vet man ju att många här tjänar sitt levebröd på hifi och dom håller gärna varandra om ryggen.
-Mattias-
Vilka på den här tråden tjänar sitt levebröd på hifi ? Jag själv kör det vid sidan om ett heltidsjobb + dygnetruntjour var 5.e vecka. Det jag tjänar på hifi går till hifi. Sladd har skrivit ett par instruktionsböcker som knappast blir några bestsellers, och demar på Arkenmässan vartannat år. Kan man leva på det? Sten harlite försäljning med som han säger en genomsnittsinkomst på en tusenlapp i månaden. Vilka menar du annars ?
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
 |
|
|
Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 19:21:15
|
quote:
quote:
mvh\Kapten A.
Vad hette du tidigare Kapten? Kan det ha varit en som hade en synonym som började på N? Jag tycker att jag känner igen stilen på en del ställen. N skrev sitt sista inlägg den 19/8. Och Kapten A. von Gyllenkrok dök upp första gången den 21/8. Forumberoende kanske  Eller kanske gillar att kriga? Eller kanske kapten i en religiösliknande rörelse?
Jorma
Edited by - Jorma on 2002/08/31 14:19:05
Det finns inget samband mellan någon som börjar på "N" och Kapten A.. Kontakta någon moderator om ni ej tror mig. De kan kolla IP-nummer. Innan jag blev Kapten var jag naturligtvis Löjtnant.
mvh\Kapten A.
|
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 19:29:31
|
quote:
Det finns inget samband mellan någon som börjar på "N" och Kapten A.. Kontakta någon moderator om ni ej tror mig. De kan kolla IP-nummer. Innan jag blev Kapten var jag naturligtvis Löjtnant.
mvh\Kapten A.
Det går att byta internetleverantör, om man vill fuska till det. Eller gå in från någon annans uppkoppling. Den biten kan väl den som är webbmaster inom din arme. Det är väl N som är det?
Jorm |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 19:43:00
|
OT: quote: Är det inte plastkulor i lättmargarin också?
Vad är det som påminner om smält plast när man provar att steka med tex lätt&lagom 
//Magnus
Edited by - mag on 2002/08/31 19:43:3 |
 |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 20:10:42
|
quote:
OT: quote: Är det inte plastkulor i lättmargarin också?
Vad är det som påminner om smält plast när man provar att steka med tex lätt&lagom 
Det är troligen gelatinet som klumpar ihopa sig. Lättmargarin är inte det mest vegetariska man kan sätta i sig!!

|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/31 : 20:36:59
|
Gyllenkrok:
Hur går du till väga när du kopplar om detta specifika Krellslutsteg? Har du manualen från Krell över hur det skall göras? Hur många gånger har du gjort det? Vad har du då debiterat? Vilket företag i hifibranchen äger du?
kanske kom det något svar på den senaste att du verkar inom armen och inte äger ett hififöretag.
Hur kommer det sig då att du kan svara på prissättning, rutiner, avgöra vad som är skäligt och exakt hur det går till att koppla om detta Krellslutsteg?
Antingen gissar du för att det är kul att vara provocerande eller så vet du vad du pratar om. Vilket är det och på vilket sätt hänger det hela i så fall ihop?
Angående barnstuga så minns man flyktigt hur det var att kunna ALLT om Ferrari eller Mazerati utan att ha kört dem.... Nu har Audionord svarat hur det hela ligger till men det pågår en kvasidebatt präglad av svensk avundsjuka och missunsamhet som om svaret inte fanns eller som "nä, så är det inte alls!" Fel på systemet, frihandelsavtalen, politikerna och förresten är det bara skit de där dyra prylarna. Och så ljuger de på Audionord också?
Inte tycker jag att de stora generalagenterna alltid är korrekta prissättare men denna debatt - full av både illvilja och rena svamlet - tar väl priset.
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/09/01 : 02:00:04
|
quote: Det är troligen gelatinet som klumpar ihopa sig. Lättmargarin är inte det mest vegetariska man kan sätta i sig!!
Tackar jag har funderat mycket på (en lätt överdrift) det ända sen jag provade att steka pankakor för några år sedan och det blev pankaka av det.....
//Magnu |
 |
|
Topic  |
|