Author |
Topic  |
|
Guztaf
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 11:53:02
|
Jag är sugen på att ta reda på hur man går till väga om man skulle bygga egna högtalare. Lite råd och tips skulle hjälpa till på vägen, så om någon har tips säg till.
Tack på för hand.
Tråden flyttad till DIY Pjotre
Edited by - Pjotre on 2002/08/28 12:51:5 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 11:56:42
|
På DIY forumet får du säkert fler svar.
Det finns nybörjarhjälp på nätet, kanske starta kolla ljudia´s hemsida, backe ljudbygg osv..
Sedan fördjupa sig lite, få hjälp här på forumet.
juh mer man lär sig om att bygga högtalare, ju mer fast i klistret är man, och snurrig, se stefan b, han är fast i filtret, och säkert rätt snurrig också.
--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 13:47:35
|
Sant och visst, jag är fast i filterträsket. Trots att jag bara suttit där en dryg vecka känns det som om jag aldrig kommer att helt komma loss. Att klona är ju egentligen det optimala sättet att bygga "egna " högtalare på. Då har någon annan gjort "skitjobbet" och man kan njuta frukterna av detta.
Ser man på ProAc klonenra så inser man att det går att göra magi med rätt simpla medel, och med mina GALTIS för närvarande, inget imponerande ljudresultat trots goda förutsättningar i låda och övriga komponenter.
Tips och råd ville du ha Guztaf. Mitt enkla, men kanske tråkiga råd är att du börjar med att bygga ett beprövat och färdigt koncept.
"Går den att tweaka? |
 |
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 22:02:31
|
StefanB: Jag håller med dig. Förövrigt måste jag säga att om jag hade klarat att bygga något så elegant som dina Galtis så vete tusan om jag hade brytt mig så mycket om hur det lät egentligen.
Skämt åsido, har du inte funderat på att dela högtalarna aktivt? Det är en lösning som blir dyr i serieproduktion, men det är ju inte det du håller på med såvitt jag förstår. Den där "rörhäcken" kan du ju driva diskanterna med till en början och en B-stärkare till basarna har du väl? \\Anders
|
 |
|
Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 23:47:46
|
Hej! Vad för slags högtalare vill du ha? Jag kan komma med flera bra tips!
Mvh BJörn
Man kommer hur långt som helst med vilja och tålamod. Om det används på rätt sätt.. |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 12:22:24
|
kolla in hifikit:s kit med seas element, små lådor som låter fantastiskt bra om du sätter i bättre filter och kanske bygger egna snyggare lådor, kompletterar med nån liten bas..
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
|
Topic  |
|