Author |
Topic  |
|
nofear
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 13:15:59
|
vad är det för något och hur fungerar det ? Var kopplar man in det osv ....
Någon här som är bra på det ?
***No Fear** |
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 18:42:22
|
Jag vet vad det rör sig om i alla fall.
Linkwitz Transform ( LT ) är en aktiv filtersektion som sätts in mellan preamp och slutsteg eller i en tapeloop på en integrerad förstärkare. LT är en basequalizer som kompenserar för olika slutna låd - elementkombinationers avrullning. En LT nollar ut systemets befintliga Q och resonansfrekvens och låter dig bestämma nytt Q och frekvens för systemet. Men som vanligt begränsas det hela bla. av elementets Xmax, effekttålighet och effekten på förstärkaren förstås.
Läs mer här:http://www.linkwitzlab.com./filters.htm#9
En jättebra byggsats:http://www.marchandelec.com/wm8.htm
|
 |
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 20:29:17
|
Du kan læse mere her: http://www.trueaudio.com/st_lkxfm.htm
Her kan du også downloade et lille Excel program som viser funktion samt laver alle nødvendige beregninger og efterfølgende viser komponentværdier og den korrigerede frekvensgang.
Jeg har bygget sådanne systemer og har også hørt flere andre. Det virker bra, så længe du holder dig inden for systemts begrænsninger. I princippen kan du få en 9" til at gengive 20 Hz i en 20 liter box - f.eks. med en Peerless XLS och en STOR forstærker. Linkwitz Transform giver dog mere kvalitet når du f.eks. tager en 12" i en 50-60 liter kasse og får den til at gengji 20 Hz.
Mvh. Jan Nielsen HIGHfidelity "Don't worry. Everything is getting nicely out of control.... |
 |
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 21:37:30
|
Ohh vilken bra länk Jan. Den var den bästa jag lagrat på länge. Mange tak!! Förresten Jan, vet du hur man bäst mäter fasförskjutningen mellan en bas och en diskant i samma baffel? Jag ritar lite på ett aktivt filter, hårt indpirerad av Linkwitz teorier och tänkte föra in en delaykrets i diskantfiltret, men man vill ju veta hur mycket man ska fördröja signalen också.
med hopp om svar Anders
Edited by - AndersP on 2002/08/28 21:47:5 |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 22:38:23
|
quote:
Förresten Jan, vet du hur man bäst mäter fasförskjutningen mellan en bas och en diskant i samma baffel?
Det mest primitiva sättet är att använda en tongenrator, en mic och ett oscilloskop.Man kollar helt enkelt fasskillnaden mellan tongeneratorn och miken.
|
 |
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 23:13:07
|
Tack p.p. Det borde jag ha kunnat räknat ut, usch. Primitivt kanske, men säkert tillräckligt för mina behov. Tack än en gång.
Edited by - AndersP on 2002/08/28 23:14:4 |
 |
|
nofear
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 23:32:24
|
Vad driver man den med då ?
Jag har en Peerless SWR 315 831857 som sitter i en sluten låda på 77 liter !
Tack för alla svar
***No Fear** |
 |
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 23:55:13
|
quote: Vad driver man den med då ?
Jag förstår nog inte frågan riktigt. Driver vad? LT:n? Med elektricitet såklart!!   15V balanserat. Aggregatet ser ut som en batterieliminator och kostar väl en hundring eller två på Clas Olsson. Sätter du LT:n i din preamp/förstärkare kan du säkert hitta nån schysst spänning där.
|
 |
|
nofear
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 07:37:34
|
är det alltid 15v Dc eller ?
***No Fear** |
 |
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 12:07:12
|
quote:
är det alltid 15v Dc eller ?
***No Fear***
Dom flesta IC-baserde kressløb kører med max. +/- 18 Volt. Dom klarer sig dog ochså bra med ned til +/- 10-12 Volt (batterier). Specielle IC'er som findes i Walkmen och lignande transportable prylar kører med ned til 1,5 Volt (enkeltforsyning) - men då er det inte hifi!
Mvh. Jan Nielsen HIGHfidelity "Don't worry. Everything is getting nicely out of control.... |
 |
|
|
Topic  |
|