Author |
Topic  |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 15:17:02
|
Vad har detta för betydelse, hur det komemr att bli när det är klart..
Jag använder WinISD, jag vill veta vad jag kan utläsa utav Kurvan som Groud Delay behandlar.
Om jag förstått det rätt, så blir det tidsförskutningar i olika frekvenser, och detta får man försöka elminiera OM det är stort nog att interferera på det ljudmässiga resultatet, räkna om lådtyp och volym etc.
Ska man bry sig om Group Delay?

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern
Edited by - Niklas Nord on 2002/08/28 15:32:4 |
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 18:17:08
|
Ja det är viktigt. Det är på grund av hög groupdelay ( gd ) att basreflexbas är " segare " än bas från slutna system. Det handlar om fasskillnader vid olika frekvenser helt enkelt. I ditt exempel härovanför ser man på gd - kurvan att en 50 Hz baston kommer fram 3 ms senare än en 100 Hz - ton. ( 4.5 - 1.5 ms ) Jag har en känsla av att om du ökar storleken på lådan så kommer ökningen i gd förskjutas ner i frekvens. Samtidigt blir det lite högre F3 också och det är priset man får betala. Testa vilket som helst basreflexalignment med samma driver om det går. Då är frågan hur många GÅNGER större gd du får jämfört med sluten låda. Lycka till!
|
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 20:01:04
|
Men man måste också korrellera gruppfördröjningen med nivån. En j*vla massa gruppfördröjning är inget att bry sig om om nivån är låg...
Edited by - P.P on 2002/08/28 20:29:2 |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 20:37:15
|
känns som att det är svårt att få perfekt. hur många bryr sig igentligen om delay när de bygger högtalare?
det kan man undra..
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 21:33:33
|
"hur många bryr sig igentligen om delay när de bygger högtalare?"
Inte ett dugg! Det finns saker som väger tungre, tycker iaf jag, som tonkurva tex. Som alltid med ett filter, ju flackare avrullning dessto mindre "fasfel", alltså är den slutna lådan, återigen, bästa val.
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 21:33:55
|
De som bryr sig om groupdelay är de som gillar sk HiFibas eller " snabb " bas. Man vill göra en högtalare som återger verkligheten så troget som möjligt. Den andra gruppen är den som föredrar SPL till varje pris även kallad " discobas ".
Läs:http://www.trueaudio.com/basslst2.htm
|
 |
|
Terminator
Moved on...

1124 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 23:28:01
|
I senaste numret av Stereophile Guide To Hometheater så testas en amerikansk sub och recensenten påpekar mycket tydligt hur viktigt det är att undvika just group delay. Jag kan citera om intresse finns (är lite trött just nu).
Terminator Professor Audiofil |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 09:55:30
|
quote:
Vad har detta för betydelse, hur det komemr att bli när det är klart..
Jag använder WinISD, jag vill veta vad jag kan utläsa utav Kurvan som Groud Delay behandlar.
Om jag förstått det rätt, så blir det tidsförskutningar i olika frekvenser, och detta får man försöka elminiera OM det är stort nog att interferera på det ljudmässiga resultatet, räkna om lådtyp och volym etc.
Ska man bry sig om Group Delay?

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern
Edited by - Niklas Nord on 2002/08/28 15:32:46
Group Delay är relativ fördröjning/förskjutning av olika frekvenser.
En betonad grupplöptid resulterar i att vissa bastoner anländer "för sent" och ljudet blir oartikulerat.
Prova följande i WinISD: tag lämpligt element (NHT 1259 t ex) och simulera med 125 liter sluten låda samt 125 liters sluten låda avstämd till säg 18 Hz.
Försök sen uppnå ett liknande resultat med Peerlees 830500 (XLS 12"). Du måste nog mata in parametrarna manuellt tror jag.
Jag tror du kommer att se vad jag menar med betonad grupplöptid då. Resultaten blir utmärkta med 1259an, mindre skoj med Peerless...
Ett intressant experiment tycker jag. Behöver jag säga att 1259an är lämpligare att använda???
mvh, Jonas Persso |
 |
|
|
Topic  |
|